وبلاگ

گرمایش تشعشعی چیست؟ | انواع گرمایش تشعشعی

گرمایش-تشعشعی

امروزه با درنظرگرفتن رشد چشمگیر تجهیزات و تکنولوژی های صنعتی می بینیم که هر روز مدل های جدیدی از گرماتاب های تشعشعی تولید می شوند. اما آیا می دانید سیستم گرمایش تشعشعی چیست و چگونه کار می کند؟ ما در این مقاله، قصد داریم درباره نحوه کار گرمایش تشعشعی و انواع آن توضیحاتی ارائه دهیم. شما با خواندن این مقاله، اطلاعات زیادی را درباره انواع گرماتاب ها به دست می آورید.

گرمایش تشعشعی چیست؟

سیستم های گرمایش تشعشعی در کل از دو بخش اصلی به وجود آمده اند: یک زیر سازی برای انتقال حرارت و یک زیر ساز دیگر که هوا را منتقل می کند. در این سیستم ها، هوای گرم به وسیله اشعه مادون قرمز و از راه دور، از طریق دیوار و پنجره های ساختمان وارد داخل خانه می شود. در سیستم های گرمایش تشعشعی، لوله های گرمایی در زیر کف و دیوارها قرار می گیرند و آنها را به یک منبع گرمایی وصل می کنند.

 برای شروع به کار این سیستم ها، باید منبع گرمایی مانند یک پکیج گرمایشی فعال شود. سپس گرما از طریق این دستگاه به سمت لوله هایی منتقل می شود که در زیر و کف دیوارها جای دارند. این لوله ها به طور مداوم گرما را به فضای خانه منتقل می کنند و دمای داخل را بالا می برند. سیستم انتقال هوا ، در این نوع گرماتاب ها ، با کمک یک و فن و هوا کش هوا را از محیط به داخل  لوله های گرمایی جذب می کند. پس از اینکه هوای جذب شده گرم شد، آن را به محیط ساختمان بر می گرداند. این فرایند باعث ثابت ماندن دمای محیط می شود. در بسیاری از کشورها از سیستم گرمایش تشعشعی به عنوان یک راه حل مؤثر برای گرم کردن محیط و ساختمان ها استفاده می کنند. این سیستم به دلیل مزایایی که دارد، در مناطقی با آب وهوای سرد و خشک مانند شمال اروپا، آمریکای شمالی و کانادا بسیار رایج هستند.

مزایای دستگاه های مبتنی بر گرمایش تشعشعی؟

استفاده از سیستم گرمایش تشعشعی در مکان های مختلف، مزایایی زیادی دارد که از جمله آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. همه این موارد باعث شده است که گرماتاب شرکت نیکان پارسه جز بهترین سیستم های گرمایشی در بازار ایران شوند.

  • بالابودن کارایی: این سیستم ها چون گرما را به صورت مستقیم به فضای موردنظر شما انتقال می دهند و نیازی به منتقل شدن هوا ندارند، بسیار پر کاربرد هستند.
  • حس مطلوب: در سیستم های گرمایش تشعشعی، حس مطلوبی از لحاظ دمایی در فضا ایجاد می شود که همین امر راحتی و آسایش ساکنین را بالا می برد.
  • وزن کمی دارند و جای زیادی اشغال نمی کنند: این سیستم ها به خاطر این که از لوله هایی گرمایی از کف و دیوارها استفاده می نمایند، جای زیادی را اشغال نمی کنند و به همین دلیل برای ساکنین فضای بیشتری فراهم می شود.
  • استفاده نکردن از هوا: در این نوع گرماتاب از هوا به عنوان واسطه برای گرمایش محیط استفاده نمی شود و در پی این اتفاق مصرف انرژی پایین می آید.
  • به وجودنیامدن جریان هوای سرد: در سیستم های گرمایشی جریان هوای سرد که به طور معمول در سیستم های گرمایش سنتی بروز پیدا می کنند، به خاطر استفاده نکردن از هوا به عنوان نوعی واسطه گرمایشی ایجاد نمی شود.
  • بالابودن طول عمر: در گرماتاب های تشعشعی به سبب این که با هوا و رطوبت هیچ تماسی ندارند، زود خراب نمی شوند و نیازی نیست هر روز آنها را تعمیر کنید.

مقایسه دستگاه گرمایش تشعشعی با هیتر یونیت

  • نحوه عملکرد: در سیستم های تشعشعی، حرارت به صورت تشعشعی و مستقیم از یک منبع گرمایی به محیط انتقال داده می شود درصورتی که در یونیت هیتر، هوای سرد که از بیرون گرفته شده، باکمک یک دستگاه که نامش نوسان دهنده است، گرم می شود و سپس به محیط بازمی گردد.
  • منبع حرارتی: منبع حرارتی سیستم تشعشعی از سه نوع رادیاتور، پنل گرمایشی یا همان لوله های گرمایی زیر کف و دیوار است؛ اما منبع حرارتی در یونیت هیتر یک دستگاه نوسان دهنده گرمایی مثل فن گرمایشی در نظر گرفته می شود.
  • نحوه انتقال گرما: در یونیت هیتر، انتقال گرما به کمک هوا ایجاد می شود. درحالی که در سیستم گرمایش تشعشعی، حرارت به شکل تشعشع و به طور مستقیم  از سوی منبع حرارت به محیط انتقال پیدا می کند.
  • میزان کارایی: در کل سیستم گرمایشی تشعشعی چون کاربرد بیشتری دارند و گرما را به صورت مستقیم به محیط منتقل می کنند، انرژی بیشتری را برای گرم کردن فضا مصرف می نمایند.
  • هزینه ها: شما برای نصب و راه اندازی سیستم های تشعشعی در مقایسه با یونیت هیتر باید هزینه بیشتری پرداخت کنید که این هزینه ها در برابر کارایی های سیستم تشعشعی دارند چیزی زیادی نیست.
  • نحوه نگهداری: چون در سیستم گرمایش تشعشعی از هوا برای واسطه گرمایشی استفاده نمی شود و هوای سردی جریان پیدا نمی کند، به نگهداری آن چنانی نیاز ندارد. اما در مقابل یونیت هیترها، باید فیلتر هوایشان دائما عوض شود و مراقب دستگاه های نوسان دهند هم باشید.

مقاله پیشنهادی: تفاوت هیتر تابشی و هیتر همرفتی

باتوجه به مطالب گفته شده، این دو نوع گرماتاب از جنبه های مختلفی باهم تفاوت دارند. انتخاب مناسب ترین سیستم گرمایشی بستگی به شرایط و نیازهای شما دارد. برای مثال در فضاهای بزرگ و باز که نیاز آن چنان به گرم شدن هوا نیست، استفاده از یک سیستم گرمایش تشعشعی کار شما را به راه می اندازد. درحالی که این نوع سیستم را نمی توانید در فضاهای خیلی کوچک و بسته استفاده کنید. همچنین، اگر قصد شما از نصب سیستم گرمایشی، کاهش هزینه های انرژی باشد، بهتر است که یک سیستم گرمایش تشعشعی بخرید.

 انواع گرمایش تشعشعی

سیستم گرمایش تشعشعی هم انواع متفاوتی دارد و هر کدام از آنها برای یک کاربرد خاصی استفاده می شوند. شما باید برحسب نیازتان تصمیم بگیرید که چه نوع سیستم گرمایش تشعشعی نیاز دارید. هر کدام از آنها با نوع دیگری تفاوت جزئی دارد و همین امر سبب می شود هر کدام از آنها به یک منظور استفاده شوند.

گرمایش تابشی سقفی

 این مدل از گرماتاب ها در سقف نصب می شوند  و حرارت را به طور مستقیم وارد محیط می کنند. به طورکلی از سیستم گرمایش تابشی سقفی در بسیاری از کشورها برای گرم شدن ساختمان ها بهره می گیرند. گرمایش تابشی سقفی به دلیل این که هزینه مصرف انرژی را کاهش می دهد و گرمای پاکی تولید می کند، یکی از پرکاربردترین سیستم های گرمایشی محسوب می شود.

در این سیستم منبع انرژی برق یا گاز طبیعی است که گرما را تولید می کند و با امواج الکترومغناطیسی مانند امواج مادون قرمز، هوا را از سمتی که گرم است به سوی سرما انتقال می دهد . در واقع گرمایش تابشی سقفی مثل نور خورشید است که از بالا به زمین می تابد. در این نوع گرماتاب، برق از طریق سیم کشی های مخصوص و گاز به وسیله لوله از کپسولی که در دستگاه تعبیه شده است، حرارت تولید می کند و این حرارت ها تبدیل به امواج الکترومغناطیس می شوند و بعد محیط را گرم می کنند.

مقاله پیشنهادی: گرماتاب ها نوعی سیستم گرمایشی هستند که اونع مختلفی دارند یکی از این گرماتاب ها که بسیار کاربردی است، گرماتاب لوله ای است که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه گرماتاب لوله ای مراجعه کنید.

همچنین اگر برای رستوران یا کافی شاپ خود به دنبال هیتر یا گرماتاب مناسب و کاربردی هستید دکوراسیون و زیبایی محیط برایتان مهم است و نمی دانید چه نوع هیتری برای این فضاها مناسب است پیشنهاد می کنیم صفحه گرماتاب دکوراتیو را مطالعه کنید و با انواع آن اشنا شوید.

گرمایش تشعشعی کف گرم

در این نوع سیستم گرمایشی، لوله های گرمایی زیر کف ساختمان تعبیه می شوند و گرما را به صورت مستقیم به سطح اتاق انتقال می دهند. گرمایش تشعشعی کف گرم به عنوان یکی از روش های گرمایش ساختمان های مسکونی و تجاری در همه کشورهای اروپایی و شمال آمریکا استفاده می شوند.

گرمایش تشعشعی دیواری

 در این مدل گرماتاب، برخلاف مدل های دیگر پنل های گرمایی به دیوارهای منازل یا ساختمان متصل می شوند و با کمک اشعه مادون قرمز، حرارت به داخل خانه منتقل می شود. شما می توانید از این گرماتاب برای فضای کوچک تر هم استفاده کنید.

گرمایش تشعشعی فن کویل

در مورد این سیستم باید بگوییم که هوا را با استفاده از یک فن و از راه دوری تأمین می کنند و این هوا به کمک رادیاتورها گرم می شود. این رادیاتورها معمولا در کنار یا نزدیکی پنجره و دیوارهای ساختمان نصب می شوند و نوعی گرمایش تشعشعی به حساب می آیند.

سخن نهایی

اکنون که با انواع سیستم گرمایش تشعشعی آشنا شدید و دانستید که گرمایش تابشی چیست؟ زمان آن فرارسیده است که باتوجه به مزیت های هر کدام از مدل های گرماتاب شرکت نیکان پارسه، یکی از آنها را انتخاب و خرید کنید. اما قبل از خرید حتما این نکته را مدنظر بگیرید که گرماتاب را برای چه فضایی می خواهید و مساحت آن چقدر است یا اصلا قصد دارید در چه زمینه ای از آن استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.