وبلاگ

آبیاری مه پاش چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟

آبیاری مه پاش چیست

یکی از بهترین روش ها برای آبیاری مکان های مختلف و به خصوص گلخانه ها، استفاده از سیستم مه پاش است. با استفاده از این سیستم شما می توانید به راحتی محیط مورد نظر خود را آبیاری کرده و هیچ نگرانی هم بابت هدر رفت آب نداشته باشید. ما در این مقاله برای شما عزیزان به طور کامل توضیح می دهیم که آبیاری مه پاش چیست و چگونه باعث کاهش هزینه شما می شود. پس اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این روش آبیاری مدرن به دست بیاورید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

از آبیاری مه پاشی برای مکان هایی مانند گلخانه ها، باغ ها، فضای سبز و مزارع استفاده می شود. در این روش قطرات آب به شکل پودری به وجود می آید و مانند مه در محیط مورد نظر شما پخش می شود و باعث می شود که به جای خیس شدن محیط، فضای مورد نظر شما از طریق مه خنک شود.

آبیاری با سیستم مه پاش چگونه است؟

در قسمت قبل به صورت مختصر نحوه عملکرد این نوع مه پاش صنعتی را توضیح دادیم. گفتیم که این دستگاه باعث می شود آب به قطرات خیلی ریز تبدیل شود و به صورت پودری به محیط مورد نظر شما پرتاب شود. شما می توانید این دستگاه را به صورت ثابت و یا متحرک در محیط مورد نظر خود نصب کنید.

نکته جالب توجه درباره این نوع مه پاش نیمه صنعتی یا صنعتی این است که می توانید خیلی راحت آن را در نقاط بالای فضای مورد نظر خود نصب کنید تا اصلاً فضای خاصی هم اشغال نکند. قرار گرفتن مه پاش در قسمت بالایی محیط باعث می شود که خیلی راحت مه در همه نقاط محیط مورد نظر شما منتقل کند.

استفاده از این سیستم در مکان هایی که رطوبت هوا خیلی کم است، اهمیت خیلی زیادی دارد. در این نوع مکان ها، گیاهان شادابی خود را از دست می دهند و برای جلوگیری از بروز این مشکل، از آبیاری مه پاش استفاده می شود. زیرا با برخورد مه به گیاهان و تبخیر آن، شادابی از دست رفته گیاه تا حد خیلی زیادی باز می گردد.

نحوه عملکرد آبیاری مه پاشی

اگر شما هم می خواهید از پنکه مه پاش برای آبیاری گلخانه یا فضای مورد نظر خود استفاده کنید، بهتر است به فاکتورهای زیادی توجه داشته باشید. اول از همه باید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که مکان مورد نظر شما تقریباً به چقدر آب نیاز دارد. در چه فصلی می خواهید از این سیستم استفاده کنید؟ نوع خاک محیط مورد نظر شما چگونه است؟

در قدم بعدی، نوبت به آن می رسد که با توجه به مواردی که گفتیم، یک سیستم مه پاش گلخانه با کیفیت انتخاب کنید. شما می توانید در این زمینه با کارشناسان نیکان پارسه مشورت کنید تا به شما توضیح دهند که بر اساس محیط مورد نظر شما و نوع خاکی که دارید، چه نوع سیستم مه پاش مناسب تر است.

اکنون وقت آن می رسد که سیستم مه پاش را در محیط مورد نظر خود نصب کرده و نازل های آن را تنظیم نمایید. اگر فرایند نصب را به درستی انجام دهید، می توانید آبیاری گل های خود را به راحتی انجام دهید و مطمئن باشید که آب مورد نیاز به گل و گیاهان می رسد.

البته پیشنهاد می کنیم که بعد از نصب و استفاده از این سیستم، همچنان روی آن نظارت کافی داشته باشید تا بتوانید تغییرات گیاه و حتی محیط مورد نظرتان را بررسی نمایید. اگر هر سوالی درباره نحوه عملکرد و استفاده از این مه پاش داشتید، می توانید از کارشناسان نیکان پارسه بپرسید.

مزایای سیستم آبیاری با مه پاش

بعد از این که متوجه شدید آبیاری مه پاش چیست و چگونه کار می کند، نوبت به آن می رسد که مزایای آن را بشناسید. استفاده از آبیاری مدرن در مقایسه با آبیاری غرقابی و سنتی، مزایای بسیار زیادی دارد. این مسئله نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر رشد و سلامت گیاه نیز پراهمیت است.

همه این مزایا باعث شده اند که بسیاری از گلخانه داران استفاده از روش آبیاری مه پاشی را نسبت به آبیاری غرقابی ترجیح دهند. در این قسمت، برخی از مهم ترین مزایای آبیاری مه پاش را نام می بریم و می گوییم که چرا این روش ها این حد مورد محبوبیت واقع شده است.

کاهش مصرف آب و هزینه ها

 اولین و مهمترین مزیت استفاده از آبیاری مه پاشی این است که تا حد خیلی زیادی باعث کاهش مصرف آب می شود. در نتیجه این امر، هزینه های شما برای قبض آب هم تا حد خیلی زیادی پایین می آید و می توانید بهترین بهره وری را از محیط مورد نظر خود داشته باشید.

کاهش بیماری های مختلف برای گیاهان

 یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از این روش آبیاری مدرن این است که می تواند انواع بیماری های مختلف برای گیاهان را تا حد ممکن کاهش دهد. در نتیجه، شما می توانید گیاهانی سالم و بدون مشکل داشته باشید و مطمئن باشید که بیماری های گیاهی بین آنها منتقل نمی شوند.

افزایش رطوبت محیط

 برای رشد و باردهی بهتر گیاهان، باید رطوبت محیط تنظیم باشد. این امر از طریق مه پاش گلخانه ای امکان پذیر است و شما می توانید بر اساس شرایط گیاهان خود، بهترین رطوبت را برای آنها به وجود بیاورید تا گیاهان در منطقه ای محافظت شده رشد کنند.

مناسب برای مکان های بیابانی

ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که مکان های بیابانی به خاطر داشتن شرایط آب و هوایی نامساعد، گزینه مناسبی برای راه اندازی گلخانه و کشاورزی نیستند. این در حالی است که اگر شما از یک روش مدرن برای آبیاری گیاهان و مزارع خود در این مکان ها استفاده کنید، بخش زیادی از نگرانی های شما کاهش پیدا می کند. زیرا حتی شما می توانید در مکان های خشک و بیابانی که میزان رطوبت خیلی کم است، رطوبت قابل قبولی به وجود بیاورید.

قابل استفاده در گلخانه ها

در نهایت، آخرین و مهمترین مزیت استفاده از روش آبیاری با استفاده از سیستم مه پاش، این است که می توان از آن در گلخانه نیز استفاده کرد. گیاهان گلخانه ای حساسیت بسیار زیادی از نظر دما و رطوبت دارند و اگر شما اطلاعات کاملی درباره انواع گیاهان خود به دست بیاورید، می توانید این شرایط مطلوب را برای آنها ایجاد کنید.

تجهیزات مورد نیاز راه اندازی آبیاری مه پاش

 برای این که شما بتوانید سیستم مه پاش خانگی را در محیط مورد نظر خود راه اندازی کنید، به تجهیزات متعددی نیاز دارید. بهتر است این تجهیزات را با کیفیت بالایی تهیه کنید تا بتوانید از سیستم مه پاش خود در بازه زمانی طولانی تری استفاده کنید. در این قسمت، برخی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم آبیاری مه پاش را نام می بریم.

  • مخزن آب: اول از همه، شما به مکانی نیاز دارید تا بتوانید آب ذخیره شده در آنجا را برای سیستم مه پاش خود استفاده کنید. در این شرایط می توانید از مخزن آب و تانکر استفاده کنید.
  • پمپ آب: برای این که آب بتواند از مخزن به سمت شلنگ های مه پاش منتقل شود، به پمپ آب نیاز دارد. پمپ در ابتدای سیستم قرار می گیرد و با انتقال آب به سمت شلنگ، فشار مورد نیاز برای پاشیدن آب به سمت محیط خارج را به وجود می آورد.
  • شلنگ فشار قوی: شما می توانید بر اساس متراژ محیط مورد نظر خود، شلنگ فشار قوی را در متراژ مناسب خریداری نمایید. پمپ مه پاش ، آب را از مخزن به سمت شلنگ فشار قوی منتقل می کند.
  • نازل ها: وظیفه نازل در سیستم مه پاش آبیاری این است که آب را به صورت پودری و به شکل مه در بیاورند. هرچه اندازه سوراخ های نازل کوچک تر باشد، اندازه قطرات آب ایجاد شده نیز ریزتر خواهند بود.
  • سیستم کنترل: بسیاری از سیستم های آبیاری مه پاشی دارای سیستم کنترل هستند که با استفاده از آن می توان میزان رطوبت این وسیله را تا حد زیادی کنترل کرد. این سیستم ها غالباً به همراه تایمر، سنسور و دستگاه کنترل هوشمند طراحی می شوند که شما می توانید بر اساس شرایط محیط مورد نظر خود از آنها استفاده کنید.

لوله ها و اتصالات: در نهایت، برای این که سیستم آبیاری مه پاش شما بتواند به درستی به قطعات دیگر متصل شود، به اتصالات و لوله های مختلف نیاز دارد.

در چه مواردی نمی توان از آبیاری مه پاش استفاده کرد؟

گاهی مواقع ممکن است به خاطر شرایط محیط، امکان استفاده از روش آبیاری مه پاش را نداشته باشیم. به همین دلیل بهتر است در ابتدا بدانید که آیا شما می توانید از این سیستم در محیط مورد نظر خود استفاده کنید یا خیر؟ در این قسمت، مهمترین مواردی که در آنها امکان استفاده از آبیاری مه پاش وجود ندارد را نام می بریم.

  • مناطقی که رطوبت هوا بسیار پایین است: اگر رطوبت هوا بیش از حد پایین باشد، ذرات مه ایجاد شده توسط مه پاش در بازه زمانی خیلی سریع تبخیر می شود و اصلاً به گیاهان نمی رسد که بتواند به شادابی آنها کمک کند.
  • مناطقی که رطوبت هوا بسیار بالا است: در مقابل، اگر در محیط مورد نظر شما رطوبت هوا خیلی بالا باشد و از سیستم مه پاش برای آبیاری آن نیز استفاده کنید، قطرات آب موجود روی گیاهان خیلی دیر تبخیر می شود و این امر باعث به وجود آمدن نتایج نامطلوب می گردد.
  • مناطقی که آب خیلی شور است: اگر آب منطقه مورد نظر شما شور باشد، مواد محلول و نمک موجود در آب در سیستم مه پاش رسوب می بندد و این امر منجر به اختلال در عملکرد این سیستم می شود.
  • مناطقی که باد شدید می وزد: گاهی مواقع ممکن است شما در منطقه ای زندگی کنید که همیشه بادهای خیلی شدیدی می وزند. در این شرایط، باد خیلی قوی موجب می شود که قطرات آب ایجاد شده توسط سیستم مه پاش با استفاده از باد پخش شود و اصلاً به گیاه نرسد.

سخن پایانی

در این مطلب برای شما عزیزان توضیح دادیم که آبیاری مه پاش چیست و چه مزایایی دارد. همان طور که گفتیم، شما می توانید با استفاده از سیستم آبیاری مه پاش به طور کامل محیط مورد نظر خود را آبیاری کنید. شما حتی می توانید به جای این سیستم از پنکه مه پاش استفاده کنید. به طور کلی، مه پاش گلخانه ای کاربردهای خیلی زیادی دارد و شما می توانید در همه مکان های جغرافیایی با انواع شرایط آب و هوایی از آن استفاده کنید. برای خرید مه پاش به منظور آبیاری محیط، می توانید بهترین و با کیفیت ترین محصولات را از فروشگاه نیکان پارسه بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.