وبلاگ

نحوه عملکرد و انواع مختلف بخاری تابشی صنعتی

بخاری تابشی صنعتی

بخاری تابشی صنعتی یکی از بهترین لوازم گرمایشی در فصل زمستان و پاییز به شمار می رود. این دستگاه در مقایسه با بخاری های معمولی، هزینه خیلی کمتری دارد. به علاوه، با مصرف انرژی کمتر، سازگاری خیلی بهتری در برابر محیط زیست از خود نشان می دهد. همان طور که از نام آن هم مشخص است، می توان از بخاری های تابشی صنعتی در مکان های تجاری و صنعتی به راحتی استفاده کرد. در این مقاله از نیکان پارسه، اطلاعات بیشتری درباره بخاری صنعتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

همان طور که گفتیم، یکی از مهم ترین مزایای استفاده از بخاری های صنعتی این است که قیمت خیلی پایینی دارند. همچنین به خاطر کاهش مصرف انرژی آنها، شما نیازی به پرداخت هزینه زیادی برای قبض های برق و گاز خود نخواهید داشت. بخاری های تابشی صنعتی انواع مختلفی دارند که شما می توانید بسته به نیاز خود، یکی از آنها را انتخاب نمایید. اگر شما نیز به فکر خرید یک بخاری صنعتی هستید، حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نحوه عملکرد بخاری تابشی صنعتی شباهت خیلی زیادی به عملکرد نور خورشید دارد. به علاوه، این دستگاه به گونه ای کار می کند که انرژی گرمایشی را دقیقا به محیط مورد نظر و جسم می تاباند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این دستگاه نسبت به بخاری های معمولی و سیستم های دیگر گرمایشی، حداکثر تا 60 درصد انرژی کمتری مصرف می کند. در عین حال، می تواند به بهترین شکل ممکن و به صورت کاملا یکنواخت انرژی را به محیط اطراف انتقال دهد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انواع بخاری های تابشی و انواع گرماتاب ها می توانید به صفحه گرماتاب مراجعه کنید و یا با مشاورین ما در نیکان پارسه در تماس باشید تا متناسب با کسب و کار و نیاز شما بهترین گرماتاب را تهیه کنید.

بخاری تابشی چگونه کار می کند؟

اول از همه، بد نیست نحوه عملکرد بخاری های تابشی صنعتی را متوجه شوید. همان طور که می دانید، در سیستم های گرمایشی قدیمی از طریق سوزاندن سوخت ها، نیروی حرارتی را به وجود می آوردند. این در حالی است که همزمان با پیشرفت علم و فناوری، روش های سنتی کنار گذاشته شده و شیوه های مدرن گرمایشی جای آنها را گرفته اند. هم اکنون بخاری صنعتی سقفی و دیواری جزو پرطرفدارترین و مدرن ترین دستگاه های گرمایشی به شمار می روند.

نحوه عملکرد این دستگاه به صورت کاملا یکنواخت است و انرژی گرمایشی مورد نیاز را به طور یک دست به همه قسمت های محیط ارسال می کند. بخاری تابشی صنعتی در مکان های مختلفی کاربرد دارد که خریداران باید بر اساس نیاز خود، آنها را انتخاب کنند.

این دستگاه ها می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن، خیلی سریع محیط مورد نظر را گرم کنند. نکته جالب توجه درباره آنها این است که برای گرم کردن، به هیچ عنوان گرمای کاذب یا بی کیفیت تولید نمی کنند. با استفاده از این دستگاه، می توانید مطمئن باشید که محیط مورد نظر شما در روزهای سرد زمستان کاملا گرم خواهد بود.

بخاری تابشی صنعتی از طریق انتشار اشعه مادون قرمز، به گرم کردن محیط کمک می کند و این کار را به صورت مستقیم انجام می دهد. این بدان معنی است که موقع انتشار گرما، به هیچ عنوان به فضای بین سیستم و جسم مورد نظر برخورد نمی کند. از این رو، می توان از این دستگاه برای مناطقی که هوا گردش کمی دارد، استفاده کرد. زیرا همان طور که گفته شد، این سیستم به صورت کارآمد و با سرعت بالا اشیا را گرم می کند. هدف اصلی این دستگاه این است که بتواند نیروی گرمایشی را با عمر مفید ایجاد کند.

اجزای بخاری صنعتی تابشی

بخاری صنعتی تابشی نیز مانند هر سیستم دیگری از قطعات مختلفی تشکیل شده است. وظیفه هر یک از این قطعات با دیگری و تفاوت دارد و همه آنها در کنار یکدیگر، به عملکرد بهتر دستگاه کمک می کنند. در این قسمت، به صورت مختصر مهمترین اجزای بخاری صنعتی را نام می بریم.

  • مشعل
  • رفلکتور
  • فن
  • ساپورت

انواع گرماتاب و بخاری صنعتی

همان طور که در ابتدای این مقاله نیز گفته شد، بخاری های تابشی صنعتی انواع مختلفی دارند. این دستگاه ها به صورت مستقیم انرژی گرمایشی را به محیط ارسال می کنند و هیچ گونه هدر رفت انرژی ندارند. شما با شناخت انواع گرماتاب و بخاری صنعتی، بهتر می توانید یکی از آنها را برای محیط مورد نظر خود خریداری نمایید. به صورت کلی، مهم ترین نمونه های انواع گرماتاب و بخاری های صنعتی شامل موارد زیر می شوند:

بخاری تابشی گازی

بخاری های تابشی گازی جزو پرطرفدارترین و مهم ترین نمونه های این دستگاه به شمار می روند. همان طور که از نام آنها هم مشخص است، این دستگاه ها با استفاده از گاز فعالیت می کنند. این سیستم ها به بهترین شکل ممکن طراحی می شوند و شما بعد از خریداری، می توانید خیلی راحت آنها را نصب کنید. با این حال، بیشتر افراد ترجیح می دهند که بخاری تابشی گازی خود را روی سقف نصب کنند. زیرا در این شرایط، روند انتقال گرما خیلی بهتر انجام می شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از بخاری تابشی گازی این است که سر و صدای زیادی ایجاد نمی کند. به همین دلیل هم می توان در هر مکانی از این دستگاه استفاده کرد. از طرف دیگر، باید گفت که این نمونه از بخاری تابشی صنعتی انواع مختلفی دارد که در قسمت پایین، نمونه های آن را معرفی کرده ایم:

گرماتاب لوله ای U

سیستم گرمایش تابشی لوله ای مدل U یکی از مهمترین نمونه های بخاری تابشی صنعتی شناخته می شود. مهمترین قطعات این دستگاه، شامل مواردی مانند فن، مشعل، رفلکتور و ساپورت هستند. بهترین محل نصب گرماتاب لوله ای مدل U روی دیوار یا سقف است تا بتواند به بهترین شکل ممکن گرما را منتقل کند.

بیشتر مواقع از این نوع بخاری صنعتی سقفی در مکان هایی مانند رستوران ها، کافی شاپ ها، سالن های صنعتی و حتی سالن های ورزشی استفاده می شود. مهمترین دلیل نامگذاری این گرماتاب لوله ای به U، این است که با استفاده از لوله ای به همین شکل به مشعل متصل شده است.

گرماتاب لوله ای L

یکی دیگر از بخاری های تابشی صنعتی که با استفاده از گاز شهری کار می کند، گرماتاب لوله ای مدل L است که با نام گرماتاب دکوراتیو نیز شناخته می شود. بر خلاف نمونه قبلی، این دستگاه به صورت تک لاین فعالیت می کند و به همین دلیل خیلی از افراد آن را با نام گرماتاب تک لاین یا خطی می شناسند. محل نصب این نوع گرمات ها باید با ارتفاع حداقل بین 3 تا 5 متری از سطح زمین باشد.

نحوه عملکرد گرماتاب لوله ای L به این صورت است که با انتقال گرما به انتهای خط، محیط را به صورت کاملا یکنواخت و یکسان گرم می کند. بیشترین کاربرد این بخاری تابشی دیواری یا سقفی در سالن های مرغداری، گلخانه ها و سایر مکان های صنعتی این چنینی است. در نتیجه، با انتقال بهتر گرما، می تواند به رشد گیاهان کمک زیادی کند.

گرماتاب سرامیکی

گرماتاب های سرامیکی نیز مانند نمونه های قبلی از گاز شهری کمک گرفته و فعالیت بسیار خوبی دارند. البته باید گفت که این نمونه از بخاری تابشی صنعتی بیشتر در مکان های کوچک کاربرد دارد. به عنوان مثال خیلی از افراد ترجیح می دهند که از این سیستم گرمایشی در کافی شاپ های کوچک استفاده کنند. گرماتاب سرامیکی نیز می تواند به بهترین شکل ممکن و به صورت کاملا یکنواخت انرژی گرمایی را انتقال دهد. بهترین متراژ محیط مورد نظر برای استفاده از این گرماتاب، محیطی با متراژ بین 6 تا 7 متر است.

بخاری تابشی برقی

یکی دیگر از انواع بخاری فن دار صنعتی که کاربردهای بسیار زیادی دارد، بخاری تابشی برقی است. در این بخاری از چندین المنت به صورت هم راستا استفاده شده است که همه آنها در کنار یکدیگر، می توانند انرژی الکتریکی را به حرارتی تابشی تبدیل کنند. برای انتقال این انرژی حرارتی، ابزاری به نام رفلکتور در قسمت پشتی این سیستم قرار دارد.

میزان انرژی گرمایشی در بخاری برقی تا حد خیلی زیادی به تعداد المنت های تعبیه شده در آن بستگی دارند. یعنی هرچه تعداد المنت ها بیشتر باشد، انرژی گرمایشی بیشتری تولید می کنند. از آنجا که در این دستگاه هیچ قطعه مکانیکی محرکی وجود ندارد، موقع کار کردن هم سر و صدایی به وجود نمی آورد. موقع استفاده از این سیستم فقط کافی است که آن را به منبع انرژی برق متصل کنید. نحوه کار کردن با این دستگاه فوق العاده راحت است و می توانید در کمترین زمان ممکن آن را نصب نمایید.

بخاری تابشی مادون قرمز

بخاری تابشی مادون قرمز نیز یکی دیگر از دستگاه های فوق العاده کارآمد به شمار می رود که سرعت بالایی برای گرم کردن محیط دارد. طول موج این دستگاه به 1000 درجه می رسد و می توان از آن در محیط های صنعتی و تجاری استفاده کرد.

این بخاری های تابشی با نام بخاری تابشی اینفرارد نیز شناخته می شوند. نحوه عملکرد بخاری تابشی مادون قرمز به این صورت است که انرژی گرمایشی را از طریق سیستم نوری با طول موج خاصی به محیط اطراف منتقل می کند.

بخاری تابشی آبی

از دیگر نمونه های بخاری تابشی صنعتی می توان به بخاری آبی اشاره کرد. این مدل نسبت به نمونه های قبلی شهرت کمتری دارد و شاید خیلی از افراد آشنایی چندانی با آن نداشته باشند. در این سیستم، گرم کردن محیط از طریق عبور آب گرم از لوله های آن انجام می شود. زمانی که این لوله ها گرم می شوند، دمای پنل جلوی بخاری نیز افزایش پیدا می کند و سپس حرارت ایجاد شده به صورت انرژی تابشی به محیط اطراف منتشر می شود.

برای استفاده از بخاری تابشی آبی باید لوله های خاصی را در محیط مورد نظر خود نصب کنید. از این رو، مدت زمان مورد نیاز برای نصب این دستگاه نسبت به سایر بخاری های تابشی صنعتی که تاکنون معرفی کردیم، کمی بیشتر است. بیشتر از این دستگاه در مکان هایی استفاده می شود که باید دمای تمام قسمت های محیط از سقف تا کف، به یک اندازه باشد. به عنوان مثال، در مکان هایی مانند استخرها و حمام ها بیشتر از بخاری های تابشی آبی استفاده می شود.

یکی از مهمترین قطعات این سیستم، رادیاتور آن است. رادیاتور با انتقال آب گرم در قسمت های مختلف لوله، به گرم کردن محیط به صورت یکنواخت کمک بسیار زیادی می کنند. رادیاتورها دوام و ماندگاری بسیار زیادی دارند و اصلا نیاز نیست که در طولانی مدت، آنها را تعویض یا تعمیر کرد.

بخاری تابشی دارای پوشش لعل

اگر به دنبال یک بخاری تابشی دیواری با کیفیت بالا می گردید، باید بخاری با پوشش لعل را به شما پیشنهاد کنیم. در این بخاری برای تبدیل اشعه مادون قرمز به انرژی گرمایشی، از نور قرمز رنگی استفاده می شود. طول موج این نور به بیشتر از 2200 می رسد. نکته جالب توجه درباره این بخاری تابشی صنعتی این است که می توان از آن در فضاهای روباز و یا حتی نیمه باز استفاده کرد.

بخاری تابشی طلایی هالوژنی

در نهایت، آخرین نمونه از بخاری صنعتی سقفی که در این مقاله به شما معرفی می کنیم، بخاری تابشی طلایی هالوژنی است. نحوه عملکرد این سیستم تا حد خیلی زیادی مشابه نمونه قبلی بوده و طول موج آن 2200 محاسبه می گردد. مهمترین تفاوت این دستگاه با نمونه قبلی، این است که بخاری هالوژنی دارای رنگ طلایی است. این رنگ طلایی موجب می شود که تبدیل انرژی به اندازه 15 درصد بهتر انجام شود. از این رو، این سیستم می تواند در عین تبدیل انرژی به صورت یکنواخت، هزینه شما را تا حد خیلی زیادی کاهش دهد.

در چه مکان هایی از بخاری تابشی گازی بیشتر استفاده می شود؟

ممکن است در برخی از مکان های جغرافیایی به خاطر شرایط خاص، از بخاری های خاصی استفاده شود. به عنوان مثال، به نظر شما بخاری تابشی صنعتی از نوع گازی بیشتر در چه مکان هایی کاربرد دارد؟ برای پاسخ، باید بگوییم که بیشترین کاربرد استفاده از بخاری های تابشی گازی و صنعتی در مکان هایی است که قیمت انرژی گاز نسبت به برق کمتر محاسبه می شود. زیرا در این مکان ها با استفاده از بخاری های تابشی گازی می توانند هزینه های خود را تا حد خیلی زیادی کاهش دهند. این دستگاه ها در فضای باز رستوران ها و کافی شاپ ها کاربرد بسیار زیادی دارند.

مزایای سیستم های بخاری صنعتی و بخاری تابشی (گرماتاب)

استفاده از بخاری صنعتی سقفی و دیواری مزایای بسیار زیادی دارد که به احتمال زیاد تاکنون با برخی از این مزایا آشنا شده باشید. این دستگاه می تواند در سریع ترین زمان ممکن، به صورت کاملا یکنواخت انرژی گرمایشی را در محیط اطراف منتقل کند. به علاوه، میزان امنیت این سیستم فوق العاده بالاست. هر کسی که این نوع گرماتاب را خریداری کند، می تواند خیلی راحت به قطعات مورد نیاز آن دسترسی داشته باشد و در صورت خراب شدن، هیچ گونه نگرانی ندارد.

قیمت بخاری تابشی گازی صنعتی هم کاملا مناسب است و شما می توانید با پرداخت یک هزینه محدود، از پرداخت هزینه های سرویس، تعمیر گرماتاب و نگهداری آن بی نیاز شوید. علاوه بر موارد ذکر شده، بخاری تابشی صنعتی انرژی گرمایشی را با کیفیت بسیار بالا منتقل می کند و موقع استفاده از آن، هیچ آلودگی گازی به وجود نخواهد آمد. از دیگر مزایای استفاده از بخاری صنعتی و بخاری تابشی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرم کردن محیط اطراف به صورت یکنواخت
  • نصب سریع و راحت روی دیوار یا سقف
  • کاهش مصرف برق و گاز
  • استفاده از به روزترین متد جهان
  • کاهش هزینه به منظور عدم نیاز به سرویس و نگهداری و موتورخانه
  • کاهش گرد و غبار در محیط سالن
  • ایجاد گرمای بیشتر با استفاده از رفلکتور 14 خم
  • دارای خدمات پس از فروش و گارانتی چند ساله

با توجه به موارد بالا، می توان گفت که بخاری تابشی صنعتی مزایای بسیار زیادی دارد. از این رو، با استفاده از آن می توانید به همه این مزایا دسترسی داشته باشید. این دستگاه بسیار ایمن بوده و هیچ گونه آسیبی به محیط اطراف و محیط زیست وارد نمی کند.

صرفه جویی در میزان مصرف انرژی با بخاری تابشی

تاکنون چندین بار از کاهش مصرف انرژی با استفاده از بخاری تابشی صنعتی صحبت کردیم. همان طور که گفته شد، این دستگاه تا 60 درصد نسبت به بخاری های سنتی و قدیمی انرژی کمتری تولید می کند. بخاری های تابشی به صورت مستقیم انرژی مورد نیاز را به محیط و اجسام منتقل می کنند و هیچ گونه هدررفت انرژی ندارند. در نتیجه، زمانی که انرژی کمتری مصرف شود، هزینه پرداختی شما برای قبض های برق و گاز نیز کاهش پیدا می کند.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که استفاده از بخاری تابشی صنعتی تا چه حد می تواند به سود شما باشد. همان طور که گفته شد، این دستگاه مزایای خیلی زیادی دارد و می توانید بر اساس محیط مورد نظر خود آن را در نمونه های مختلفی خریداری نمایید. با این حال، تنوع بسیار زیاد این دستگاه باعث شده که خیلی از افراد موقع خرید دچار سردرگمی های زیادی شوند.

از این رو، شما می توانید با کارشناسان ما در نیکان پارسه تماس گرفته و بعد از ارائه اطلاعات کافی درباره محیط مورد نظر خود، بهترین سیستم گرمایشی بخاری تابشی را انتخاب کنید. مطمئن باشید که تمام بخاری های تابشی صنعتی موجود در نیکان پارسه کیفیت بسیار بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.