وبلاگ

تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی در چه چیزی است؟

تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی در چه چیزی است؟

تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی در چیست؟ در محیط های تجاری و مسکونی، انواع مختلفی از سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این وسایل می توان به هیترهای تابشی و هیترهای همرفتی اشاره کرد.

این هیترها در مجموع ساختاری مشابه با یکدیگر دارند و فن موجود در سیستم این دو هیتر، عامل اصلی انتقال گرما محسوب می شود. با این حال، تفاوت هایی نیز میان آنها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی بپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را در مقایسه با دیگری بررسی کنیم.

به این نکته توجه داشته باشید که در روند بهره‌مندی از مزیت‌های هیتر تابشی و هیتر همرفتی می‌بایست مزیت‌ها و معایب این محصول‌ها را به دقیق‌ترین شکل ممکن بررسی و آنالیز کنید تا در نهایت بتوانید متناسب با شرایط و نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید؛‌ به این دلیل که ممکن است در برخی از مواقع گزینه‌ای بهتر برای شما عزیزان وجود داشته باشد تا بتوانید با کمترین قیمت بهترین کیفیت را در اختیار داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که از کارشناسان متخصص این حوزه کمک بگیرید که ما به شما عزیزان تیم کارشناسان نیکان پارسه را معرفی می‌کنیم؛ این تیم با پشتوانه سال‌ها تجربه در امر فروش و نگهداری گرماتاب می‌توانند متناسب با شرایط و نیاز بهترین گزینه را برای شما عزیزان شرح دهیم؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر 02177331007 در ارتباط باشید.

نحوه عملکرد هیتر تابشی

هیترهای تابشی با تابش اشعه مادون قرمز به اجسام اطرافشان به طور مستقیم، سبب گرم شدن آن می شوند. هیترهای تابشی نمی توانند دمای یک محیط را به طور کامل افزایش دهند و تنها آن فضایی که در معرض تابش مستقیم اشعه های مادون قرمز هیتر تابشی است، با افزایش دما مواجه می شود. در واقع به نوعی می توان گفت که سیستم هیتر تابشی با الهام گرفتن از نحوه عملکرد خورشید طراحی شده است.

به دلیل نوع خاص طراحی هیترهای تابشی، آنها به طور کلی برای محیط های کوچک و بزرگ مناسب هستند. همچنین، این هیترها قابلیت این را دارند که یک فضای کوچک را با سرعت بالایی گرم کنند. دستگاه هیتر های تابشی برای فضا های بزرگ هم کاربرد دارند و در مکان های مثل کارخانه ها، سوله ها، سالن های ورزشی ، گلخانه، سالن مرغداری و… از این دستگاه ها استفاده می شود.

نحوه عملکرد هیتر تابشی

نحوه عملکرد هیترهای همرفتی

تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی از از نظر نحوه عملکرد بسیار زیاد است. به هیتر های همرفتی، بخاری های انتقال حرارت نیز می گویند؛ دلیل این امر را باید در نحوه عملکرد آنها جستجو کرد. هیترهای همرفتی، هوای محیط اطراف را به درون خود می مکند و و دمای هوای مکیده شده را در درون هیتر افزایش می دهند. پس از آن، این هوای گرم شده مجددا به درون هیتر دمیده می شود. یکی از بهترین مثال های هیتر همرفتی، رادیاتورهای موجود در محیط های تجاری و مسکونی است.

فن های موجود در هیترهای همرفتی، نقش مهمی در عملکرد این هیترها دارند. فن ها ابتدا هوای اطراف هیتر را افزایش داده و با انتقال آن به محیط اطراف، دمای بقیه محیط را نیز افزایش می دهند.

نحوه عملکرد هیترهای همرفتی

مزایای هیتر تابشی در برابر هیتر همرفتی چیست؟

تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی در مزایای آن ها نیز هست. در واقع برای این که در وقتتان صرفه جویی کنیم، همین ابتدا اشاره می کنیم که هیتر های تابشی یا گرماتاب ها مزیت های بیشتری نسبت هیتر های همرفتی دارند که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  • با توجه به این که هیترهای تابشی برای نصب نیازی به موتورخانه مرکزی ندارند، نصب آنها نسبت به بخاری ها و پکیج های همرفتی بسیار آسانتر و کم هزینه تر است. این موضوع، هزینه نگهداری هیترهای تابشی را نیز کاهش می دهد.
  • سیستم هیترهای تابشی برای گرم کردن محیط، از قابلیت تابش مستقیم به اجسام استفاده می کنند و نیازی به ذرات هوا برای انتقال گرما ندارند. در نقطه مقابل، هیترهای همرفتی از گردش هوا و ذرات هوا برای انتقال گرما و افزایش دمای محیط بهره می برند. از این رو، در صورت استفاده از هیتر های تابشی، می توانید به سرعت دمای محیط اطراف خود را بالا ببرید؛ این در حالی است که هیترهای همرفتی برای این کار به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • هیتر های تابشی مصرف گاز و برق بسیار کمی دارند و در مقایسه با هیترهای همرفتی، 60 درصد گاز کمتر و 90 درصد برق کمتری مصرف می کنند. مصرف برق هیترهای تابشی، کمتر از 100 وات در ساعت و مصرف گاز آنها کمتر از 5 متر مکعب بر ساعت می باشد.
مزایای هیتر تابشی در برابر هیتر همرفتی چیست؟
  • هیترهای تابشی به نسبت هیترهای همرفتی فضای بسیار کمتری را اشغال می کنند. انواع و اقسام مختلفی از هیترهای تابشی تولید می شود و امکان نصب آنها روی سقف و دیوار نیز وجود دارد. در حالی که هیترهای همرفتی حجم و فضای بسیار زیادی برای نصب احتیاج دارند و نمی توان آنها را روی سقف و دیوار نصب کرد.
  • هیترهای تابشی، گرما را به صورت موضعی و یکنواخت منتشر می کنند و طراحی آنها به گونه ای است که گرمای تولید شده در کف زمین متمرکز می شود. این مسئله در فصل زمستان، منجر به ایجاد یک فضای مطلوب و گرم در محیط خواهد شد. اما هیترهای همرفتی، گردش و جا به جایی هوا سبب می شود تا در بسیاری از اوقات، گرما به دلیل سبکی در سقف محیط متمرکز بماند و باعث شود محیط به گرمای مطلوب مورد انتظار نرسد.
  • هیترهای تابشی بیش از 40 درصد کارایی بهتری نسبت به هیترهای همرفتی دارند.
  • هیترهای تابشی برخلاف هیترهای همرفتی، برای فضاهای بزرگ و وسیع نیز کاربرد دارند و در مکان هایی مانند کارخانه ها، سوله ها، سالن های ورزشی، گلخانه ها، سالن های مرغداری و… نیز می توان از آنها استفاده کرد.

هیتر تابشی امن تر است یا هیتر همرفتی؟

تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی از نظر امنیت نیز قابل بررسی است. در ادامه به بررسی این دو از این نظر می پردازیم.

  • هیترهای تابشی به علت عملکرد بهتر و قابل پیش بینی تر، امنیت بهتر و بالاتری نسبت به هیترهای همرفتی دارند.
  • در هیترهای همرفتی امکان ایجاد آتش سوزی در محیط، در مجموع بیشتر است.
  • به دلیل ایجاد جریان هوای گرم در هیترهای همرفتی، امکان ایجاد حساسیت و آلرژی برای بسیاری از افراد، در اثر استفاده از این نوع هیترها وجود دارد. هیترهای همرفتی تمام هوای موجود در اتاق را گرم می کنند؛ از این رو، گردش مداوم هوا در محیط، موجب جا به جایی گرد و غبار در محیط اطراف می گردد.
  • هیترهای تابشی دارای ترموستات های خودکار تنظیم دما هستند. با تنظیم دما در هیترهای تابشی، در صورت افزایش دمای محیط، بیش از مقدار تعیین شده، هیترهای تابشی به طور خودکار خاموش می شوند. این در حالی است که در هیترهای همرفتی چنین قابلیتی وجود ندارد.
  • در هیترهای تابشی مقدار کمی انرژی برای رسیدن به عملکرد مطلوب دستگاه مورد نیاز است.
هیتر تابشی امن تر است یا هیتر همرفتی؟

سخن پایانی

در این مقاله درباره تفاوت هیتر تابشی با هیتر همرفتی صحبت کردیم. به طور کلی هیترهای تابشی عملکرد بهتر و مقرون به صرفه تری نسبت به هیترهای همرفتی دارند. هیترهای تابشی این قابلیت را دارند که دمای محیط اطراف خود را به سرعت بالا ببرند و به کمک ترموستات های موجود در ساختارشان، بلافاصله پس از رسیدن دمای محیط به حد مطلوب، خاموش می شوند. این امر موجب کاهش مصرف انرژی به شکل قابل توجهی می شود.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما واقع شده باشد. ما در این مقاله به طور کامل به تفاوت هیتر تابشی و هیتر همرفتی پرداختیم. اگر شما نیز قصد خرید هیترهای تابشی یا همان گرماتاب ها  را دارید، می توانید از طریق تماس با کارشناسان ما در نیکان پارسه، اقدام به خرید دستگاه های گرماتاب کنید. اگر سوالی دارید که این مطلب به آن پاسخگو نبوده است، می توانید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.