وبلاگ

اصلی ترین تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی در چیست؟

تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی

به نظر شما مهم ترین تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی چیست؟ در حال حاضر از روش های متعددی برای گرم کردن مکان هایی مانند ساختمان های مسکونی یا تجاری استفاده می شود. هر یک از این روش ها می توانند مزایا و کاربردهای خاص خودشان را داشته باشند. یکی از این روش ها، استفاده از سیستم گرمایش تابشی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی برای تغییر دمای محیط در مکان های سربسته و یا روباز داشته باشند. در این مطلب مهم ترین تفاوت بین سیستم گرمایش هیتر و گرمایش تابشی را برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

همان طور که از نام آن هم می توان حدس زد، سیستم گرمایش تابشی از نیروی تابشی خورشید الهام گرفته است. به این صورت که از یک منبع تولید کننده گرما، انرژی گرمایشی به وجود می آید و به فضای اطراف هم می رسد.

در مقابل سیستم گرمایش تابشی، هیتر است که مدل های فوق العاده متنوعی دارد. با این حال، این نوع سیستم گرمایشی با سیستم گرمایش تابشی به طور کامل متفاوت است. اگرچه تفاوت های زیادی میان این دو نوع سیستم گرمایشی وجود دارد، اما باز هم ممکن است خیلی از افراد آن دو را با یکدیگر اشتباه بگیرند. به همین دلیل بهتر است تفاوت های آنها را بشناسید.

معرفی کلی گرمایش تابشی

بر اساس مواردی که پیش از این گفتیم، به احتمال زیاد تا حدودی متوجه شده باشید که سیستم گرمایش تابشی چیست و چه فعالیتی دارد. این سیستم به خاطرعملکرد منحصر به فردی که دارد، می تواند در مکان های مختلفی مانند سوله های بزرگ، سالن های صنعتی، کارگاه ها و مکان های تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. بیشترین کاربرد سیستم گرمایش تابشی در مکان هایی است که ارتفاع سقف آنها به بیشتر از ۳ متر برسد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مهمترین ویژگی سیستم گرمایش تابشی، کم مصرف بودن آن است. با استفاده از این سیستم در مکان های صنعتی و سوله ها، هزینه صاحبان کسب و کارها تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا می کند. نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که گرما را مانند یک نور نامرئی به محیط می تاباند و با انتقال گرما به اشیا و افراد، موجب گرم شدن آنها می شود.

یکی از مهم ترین مزایای این سیستم برای استفاده از آن در مکان های مختلف، این است که نیازی نیست به صورت مداوم و دوره ای آن را سرویس کنید. این موضوع باعث می شود که در طولانی مدت هزینه شما برای سرویس و نگهداری از آن تا حد زیادی کمتر شود. برخی از سیستم های گرمایش تابشی روی دیوار و برخی دیگر روی سقف نصب می شوند. البته بسته به شرایط، ممکن است از یک سیستم گرمایش تابشی از کف نیز استفاده کنید.

شما  با استفاده از سیستم گرمایش تابشی می توانید در کمترین زمان ممکن، دما را به مطلوب ترین حالت خود برسانید. این سیستم میزان رطوبت محیط را به طور کامل تنظیم می کند. شما این امکان را دارید که بسته به نیاز و وضعیت محیط مورد نظر خود، دما را بین ۲۹ تا ۳۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

بر اساس مواردی که پیش از این گفتیم، به احتمال زیاد تا حد قابل توجهی با سیستم گرمایش تابشی آشنا شده باشید. در ادامه، مهمترین تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی را برای شما توضیح می دهیم تا مطمئن شوید که کدام یک از آنها می توانند گزینه مناسب تری برای شما باشند.

میزان اتلاف انرژی

اولین و مهمترین تفاوت میان این سیستم ها، میزان اتلاف انرژی است. به این صورت که سیستم های گرمایش تابشی در مقابل سیستم های هیتر، حرارت را از طریق هوا جذب نمی کنند و انتقال انرژی به صورت جسم به جسم انجام می شود. به همین دلیل میزان هدر رفت انرژی در این سیستم تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند. این در حالی است که انرژی بسیار زیادی در سیستم های هیتر یا یونیت به هدر می رود و این امر باعث افزایش هزینه های شما خواهد شد.

امکان گرم کردن یک قسمت از محیط به تنهایی

یکی از مهمترین قابلیت های سیستم گرمایشی تابشی که موجب افزایش محبوبیت و کاربردهای آن شده، این است که شما می توانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که فقط یک قسمت از محیط مورد نظر شما گرم شود. این قابلیت در زبان تخصصی با نام زون بندی شناخته می شود.

با استفاده از این ویژگی، می توانید همان نقاط از محیط که می خواهید را گرم کنید و فضاهایی که مورد نیاز نیستند را کنار بگذارید. در مقابل، این ویژگی در سیستم هیتر دیده نمی شود و این سیستم باید همه محیط را به طور کامل گرم کند، حتی اگر به آن قسمت از محیط هیچ نیازی هم نداشته باشید.

آلودگی

از دیگر تفاوت هایی که میان سیستم گرمایش تابشی و سیستم هیتر دیده می شود، نحوه مقابله آنها در برابر آلودگی و میزان بهداشت آنهاست. نکته جالب توجه درباره سیستم گرمایش تابش این است که به هیچ عنوان باعث چرخش هوا نخواهد شد و این ویژگی موجب می شود که آلودگی موجود در یک ناحیه به قسمت های دیگر محیط نرود.

این در حالی است که این قابلیت در سیستم هیتر دیده نمی شود. برای مثال، اگر در کارگاه های رنگ و یا کارخانه های صنایع غذایی از سیستم هیتر استفاده شود، آلودگی و گرد و غبار به طور کامل جابجا می شود و شرایط محیط کار دچار افت کیفیت خواهد شد.

سرعت

علاوه بر موارد ذکر شده، سرعت نیز می تواند به عنوان فاکتور اصلی تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی در نظر گرفته شود. زیرا همان طور که پیش از این نیز گفتیم، سیستم گرمایش تابشی به صورت مستقیم اشیا و یا افراد را گرم می کند.

از این رو، نیازی نیست که فضای بین آنها گرم شود و به همین دلیل محیط در بازه زمانی فوق العاده کوتاه و به صورت مطلوب گرم می شود. این در حالی است که این ویژگی در سیستم هیتر دیده نمی شود و برای گرم کردن محیط، نیاز به زمان نسبتاً زیادی دارد. این موضوع علاوه بر این که باعث طولانی تر شدن فرایند گرم کردن محیط می شود، منجر به افزایش مصرف سوخت و هزینه نیز خواهد شد.

عوامل موثر بر انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب

به نظر شما چطور باید یک سیستم گرمایشی مناسب را انتخاب کنیم؟ قبل از همه چیز، باید بدانید که گرم کردن محیط بر اساس چگالی هوا انجام می شود. به این صورت که هوای سرد به خاطر داشتن چگالی بالا به بخش پایین و هوای گرم به خاطر داشتن چگالی کمتر در قسمت بالای محیط قرار می گیرد.

در این شرایط، هوای گرم و سرد به خاطر داشتن چگالی های متفاوت در مدت طولانی به حالت سکون در می آیند. همین حالت سکون هوای گرم و سرد می تواند تاثیر زیادی در طولانی شدن طولانی شدن روند گرم کردن محیط شود.

با این حال، برای برطرف کردن این مشکل می توان از یک محرک خارجی مانند فن استفاده کرد. فن باعث می شود که قسمت های پایین محیط هم به طور کامل گرم شوند. البته بهتر است تا حد امکان از فن ها در مکان های تجاری و صنعتی مانند کارگاه ها استفاده نکنید. زیرا فن موجب می شود که علاوه بر هوای گرم و سرد، آلودگی های موجود در محیط نیز جابجا شوند و این موضوع می تواند باعث کاهش کیفیت کار شما شود.

 همچنین موقع خرید یک سیستم گرمایشی مناسب باید به این فاکتور توجه داشته باشید که با استفاده از سیستم گرمایش هیتر، هزینه شما تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. علاوه بر این اگر از این سیستم در مکان هایی استفاده کنید که ارتفاع سقف زیاد است، معمولاً نمی تواند پاسخگوی محیط باشد.

در نتیجه این موارد، باید بدانید که بهترین هیتر تابشی گازی برای مکان های مختلف و به خصوص فضاهای صنعتی و تجاری، سیستم گرمایش تابشی است. این سیستم می تواند به صورت مطلوب فقط قسمت های مورد نظر شما را گرم کند و به خاطر عدم استفاده از فن، هیچ گونه آلودگی را منتقل نخواهد کرد.

پیشنهاد می کنیم موقع خرید این سیستم حتماً متراژ ساختمان مورد نظر خود را اندازه بگیرید و بر همان اساس، یک سیستم مناسب خریداری کنید. همچنین موقع خرید به فاکتورهایی مانند وجود سیستم تهویه، عایق های سرمایشی و گرمایشی دقت داشته باشید.

مکان های مناسب برای استفاده از گرمایش تابشی

اگرچه سیستم گرمایش تابشی مزایای بسیار زیادی دارد، اما باید بدانید که مزایای آن در برخی مکان ها افزایش پیدا می کند. با این حال، باید بدانید که این سیستم در مکان هایی که ارتفاع سقف به بیشتر از ۳ متر می رسد، گزینه کاملاً مناسبی است. از آنجا که این سیستم غالباً در سقف و یا روی دیوار نصب می شود، می تواند خیلی راحت انرژی تامین شده را به همه قسمت های محیط برساند. تامین انرژی در این سیستم با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی است.

استفاده از سیستم گرمایش تابشی در مکان های صنعتی از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است. البته شما می توانید هیتر تابشی را به جز نمونه برقی، به شکل گازی نیز در بازار پیدا کنید. هیتر تابشی گازی نیز در مکان هایی که متراژ بالایی دارند، کاملاً مناسب خواهد بود.

برخی از بهترین مکان ها برای استفاده از سیستم گرمایش تابشی، مکان هایی مانند مرغداری ها، سوله ها، گلخانه ها، انباری ها، مراکز تجاری، پاساژ ها و سایر موارد این چنینی هستند. علاوه بر این موارد، از این سیستم در مکان های دیگری مانند رستوران ها و کافی شاپ ها، سالن های صنعتی و سالن های ورزشی نیز استفاده می شود. این نوع سیستم انواع مختلفی دارد که نمونه های محبوب آن، گرماتاب لوله ای ، دکوراتیو و سرامیکی هستند. از این سیستم می توان در مکان های روباز نیز استفاده کرد.

کاربرد سیستم گرمایش هیتر

از سوی دیگر، سیستم گرمایش هیتر نیز کاربردهایی دارد و شما می توانید بسته به محیط و شرایط مورد نظر خود از آنها استفاده کنید. نحوه عملکرد هیتر گرمایشی به این صورت است که انرژی را از محیطی به محیط دیگر جابجا می کند. با این حال، به خاطر پایین بودن چگالی هوای گرم، در این سیستم هوای گرم غالباً در زیر سقف جمع می شود. به همین دلیل سیستم گرمایش هیتر نمی تواند پاسخگوی هر محیطی باشد.

 پیش از این نیز گفتیم که سیستم گرمایش هیتر در مقایسه با سیستم گرمایش تابشی میزان اتلاف انرژی زیادی دارد. از آنجا که در این سیستم گرم شدن محیط با استفاده از جابجایی هوا انجام می شود، آلودگی در محیط منتقل می شود و به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در مکان های صنعتی و تجاری نیست. برای مثال، نمی توان از این سیستم در مکان هایی مانند کارگاه های مواد غذایی، نجاری ها و جوشکاری ها استفاده کرد.

مزایا و کاربرد سیستم گرمایش هیتر

همان طور که در قسمت های قبلی متوجه شدید، سیستم گرمایش هیتر کاربردهای خیلی کمتری در مقایسه با سیستم گرمایش تابشی دارد. البته اگر از سیستم گرمایش هیتر تابشی گازی در محیط مورد نظر خود استفاده کنید، هیچ یک از این مشکلات رخ نمی دهند و به مزایای قابل توجهی دست پیدا می کنید. به عنوان مثال، در این سیستم ها میزان هدر رفت انرژی فوق العاده پایین است و نیازی به پرداخت هزینه های زیاد برای مصرف انرژی و یا سرویس و نگهداری آنها ندارید.

همچنین نصب و استفاده از این سیستم بسیار راحت بوده و شما می توانید با مشورت کردن با افراد متخصص، اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست بیاورید. در سیستم های گرمایش هیتر تابشی، محیط در سریع ترین زمان ممکن گرم می شود و شما می توانید بسته به محیط مورد نظر خود آن را خریداری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که گفتیم، این سیستم یک گزینه کاملاً مناسب و مقرون به صرفه برای مکان های مختلف است. به همین دلیل اگر به دنبال یک سیستم با هزینه پایین می گردید که از آن در کارگاه و یا ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید، سیستم گرمایش تابشی بهترین گزینه برای شماست. شما می توانید این سیستم را با کیفیت فوق العاده بالا به همراه فرایند نصب و راه اندازی، از فروشگاه نیکان پارسه خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.