وبلاگ

برد گرماتاب چیست و چه کاربردی دارد؟

رله یا برد الکترونیکی مشعل گرماتاب

اکنون که به تازگی فصل سرما شروع شده، افراد زیادی به دنبال لوازم گرمایشی کارآمدی هستند تا بتوانند محیط منزل و یا حتی محل کار خود را گرم کنند. یکی از دستگاه های کاملا مناسب و کاربردی در این زمینه، گرماتاب است که می تواند کمک خیلی زیادی به گرم کردن محیط های مختلف کند. گرماتاب ها قطعات مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها، برد گرماتاب است. در این مطلب اطلاعات بیشتری درباره این قسمت مهم گرماتاب در اختیار شما قرار می دهیم تا بدانید که چه کاربردی در نحوه عملکرد گرماتاب دارد.

قبل از معرفی رله گرماتاب و توضیح کامل آن، خوب است بدانید که گرماتاب ها مانند انرژی خورشید فعالیت می کنند. به این صورت که انرژی گرما را گرفته و به صورت تابشی آن را به محیط اطراف خود ساطع می کنند. از این رو، برای این که عملکرد خوبی از خود ارائه دهند، به قطعات مختلفی نیاز دارند که یکی از مهمترین آنها برد گرماتاب است. در این مطلب متوجه خواهید شد که برد گرماتاب چیست و چه کاربردی در نحوه عملکرد گرماتاب دارد.

برد گرماتاب چیست؟

برد گرماتاب در واقع وظیفه کنترل و فرمان همه فعالیت های کل سیستم گرماتاب را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، رله یا برد گرماتاب موجب می شود که انواع فعالیت های این سیستم به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

یکی از مهمترین قابلیت های موجود در این سیستم، استفاده از سیستم زمانبندی یا تایمر است که از آن به منظور احتراق مشعل استفاده می شود. سیستم زمانبندی می تواند با استفاده از سیگنال های مختلف، به بهترین شکل ممکن گرماتاب را راه اندازی کرده و موقع مصرف انرژی بر عملکرد مشعل آن نظارت کند. در نهایت هم رله موجب می شود که مشعل گرماتاب خاموش شود.

با توجه به این نکته، می توان گفت که برد گرماتاب یکی از مهمترین اجزای آن شناخته می شود که اهمیت زیادی در نحوه عملکرد و یا حتی ایمنی آن دارد. با استفاده از این دستگاه، می توانید مطمئن باشید که گرماتاب شما به هیچ عنوان دچار مشکلاتی مانند آتش سوزی نمی شود.

برد گرماتاب چه کاربردی دارد؟

به طور کلی، این ابزار موجب می شود که هماهنگی و عملکرد بین اجزای اصلی هیتر تابشی و قسمت های دیگر آن به بهترین شکل ممکن انجام شود.

از دیگر کاربردهای فوق العاده زیاد برد گرماتاب می توان به افزایش امنیت این دستگاه اشاره کرد که در قسمت قبل هم به اختصار درباره آن صحبت کردیم. برد مشعل موجب می شود که احتمال آتش سوزی در مشعل گرماتاب به صفر برسد.

علاوه بر این موارد، برد گرماتاب می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد و مصرف انرژی این سیستم داشته باشد. با وجود رله در گرماتاب، به بهترین شکل ممکن گرما را تولید می کند و می توانید در فصل زمستان از هوای فوق العاده دلپذیر بر گرم محیط لذت ببرید.

جدول عیب یابی برد گرماتاب

یکی از مهمترین ویژگی های برد گرماتاب این است که می تواند هرگونه خرابی و نقص فنی رله را به طور کامل نمایش دهد. این کار با استفاده از یک جدول عیب یابی مشخص می شود که با استفاده از آن می توانید متوجه مشکل سیستم گرماتاب خود شوید.

فراموش نکنید که بروز هرگونه مشکل در سیستم گرماتاب می تواند علاوه بر خسارت های مالی، باعث بروز مشکلات جانی هم شود. زیرا شاید برخی از مشکلات در سیستم گرماتاب منجر به احتراق و آتش سوزی شوند. از این رو، ما در این قسمت یک جدول عیب یابی رله یا برد گرماتاب را در اختیار شما قرار می دهیم تا با توجه به آن بتوانید معنای رنگ چراغ ها و نحوه رفع مشکل آنها را یاد بگیرید.

رنگ چراغ کنترلتوضیحات
قرمزموقع شروع کار سیستم و روشن شدن فن، چراغ قرمز خواهد بود.
قرمز و سبزاین دو چراغ ها نشان دهنده عملکرد درست و دقیق سیستم گرماتاب هستند.
قرمز، سبز و آبیبعد از گذشت کمی زمان، جرقه زده می شود و شعله به وجود می آید. اگر شعله به درستی بسوزد، چراغ آبی روشن می شود.

شرح خطا و نحوه رفع آن در برد گرماتاب

در قسمت قبل، با جدول عیب یابی برد گرماتاب آشنا شدید. اکنون نوبت به آن رسیده که خطاهای احتمالی و نحوه رفع عیب آنها را بشناسید که در این قسمت، برای این مسئله نیز جدولی آماده کرده ایم که با توجه به آن می توانید مشکلات برد گرماتاب را برطرف کنید.

خطارنگ چراغ کنترلرتوضیحاترفع مشکلشرح کامل خطا
زردقرمزخطای ایرسوییچتنظیم و یا تعویض ایرسوییچ، بررسی اتصالاتقبل از شروع به کار فن، تیغه های پلاتین ایرسوئیچ وصل شده اند.
زردسبزخطای شیربرقیتعویض برد، بررسی شیر برق و اتصالات آنپیش از فرمان کنترل، ممکن است شیر برقی فعال شده باشد.
زردآبیخطای ایرسوییچبررسی و تعویض ایرسوییچ، بررسی فن یا تعویض آنبعد از استارت زدن فن، به هر دلیلی ایرسوییچ کار نکرده است.
زردقرمز و سبزخطای اتصال کوتاه یونبررسی یا تعویض مجموعه و سیم یونممکن است به هر دلیلی میله یون، به بدنه متصل شده باشد.
زردقرمز و آبیخطای شعلهبررسی و یا تعویض سیم یا مجموعه یون، بررسی فشار گاز ورودی و آلودگی میله یونشاید به هر علتی، یا شعله ایجاد نمی شود یا پایدار نمی ماند.

انواع برد گرماتاب

به طور کلی، برد گرماتاب انواع مختلفی دارد که شما می توانید بر اساس نحوه عملکرد و فعالیت آنها، یکی از آنها را خریداری نمایید. در این قسمت، انواع مختلف برد گرماتاب را به صورت مختصر معرفی می کنیم تا با کسب اطلاعات بیشتر، بدانید کدام یک از آنها برای شما مناسب تر هستند.

رله مشعل گازی

همان طور که از نام آن هم می توان حدس زد، رله مشعل گازی می تواند برای کنترل این مشعل ها مورد استفاده قرار بگیرد. در این شرایط، این رله می تواند به بهترین شکل ممکن کار کنترل مشعل الکتریکی را بر عهده بگیرد و اگر گاز نشت کند و یا شعله خیلی زیاد شود، در مدت زمان کمتر از 20 ثانیه جریان گاز قطع خواهد شد. در نتیجه، این رله می تواند از بروز حوادث ناگوار و احتراق جلوگیری کند.

رله مشعل گازوئیلی

یکی دیگر از انواع رله مشعل گرماتاب که کاربرد بسیار زیادی دارد، رله کنترل مشعل گازوئیلی است. در این رله، از سوخت گازوئیل استفاده می شود که ترکیبی از گوگرد، هیدروژن و کربن است. سوخت مورد نیاز در مشعل های جت فشاری بعد از فشردن، از انژکتور یا همان نازل عبور داده می شود و سپس به شکل پودر در می آید. در قدم بعدی، این پودر ناشی از سوخت گازوئیل در اطراف نازل پخش شده و بعد از جرقه زدن در ترانس جرقه زن، شعله را به وجود می آورد.

یکی از مهمترین کارهایی که رله مشعل گازوئیلی انجام می دهد، این است که مطمئن شود شروع احتراق مشعل به شکل درست انجام شده است. رله مشعل گازوئیلی دارای پایه ای از جنس باکالیت است که در برابر حرارت، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد.

رله کنترل مشعل دوگانه سوز

با توجه به دو نمونه قبلی، می توان گفت که رله کنترل مشعل دوگانه سوز در واقع با استفاده از سوخت های گاز و گازوئیل کار می کند. در این برد الکترونیکی از محفظه ای از جنس پلی کربنات استفاده می شود و در برابر حرارت و شکستگی، مقاومت بالایی دارد.

این کنترلر به شکل الکترونیکی کار می کند و می توانید روی آن دکمه های ریست و چراغ LED را نیز مشاهده کنید. برد گرماتاب می تواند نحوه عملکرد را به در هر دو نوع شیرهای گازسوز و گازوئیل سوز ارسال کند.

رله مشعل اتمسفریک

یکی دیگر از انواع نمونه های برد گرماتاب که کاربردهای زیادی دارد، رله مشعل اتمسفریک است که بسیاری مواقع از آن به جای رله کنترل مشعل گازی استفاده می شود. محل نصب رله مشعل اتمسفریک، روی آن دسته از مشعل های گازی است که موتورهای دمنده ندارند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از این نوع برد این است که می تواند به صورت ممتد جرقه بزند و در صورت وزش باد و خاموش شدن مشعل، مجددا آن را روشن کند. در مقابل، این قابلیت در رله مشعل گازی وجود نداشت.

مزایای استفاده از گرماتاب

در قسمت های قبل به طور کامل با برد گرماتاب آشنا شدید. اکنون نوبت به آن رسیده که بدانیم اصلا چرا باید از گرماتاب استفاده کنیم؟ در فصل سرما بخاری های متنوعی وجود دارند که شاید خیلی از افراد بخواهند آنها را خریداری کنند. با این حال، باید به شما بگوییم که گرماتاب ها مزایای بسیار زیادی دارند و موجب می شوند که شما به همه این مزایا دسترسی داشته باشید. در این قسمت، مهمترین دلایل و مزایای استفاده از گرماتاب را به صورت مختصر نام می بریم.

قابلیت استفاده در مکان های مختلف

یکی از مهمترین مزایای گرماتاب این است که می توان از آن در هر محیطی به هر زمانی استفاده کرد. پس هیچ فرقی ندارد که بخواهید محیط منزل خود را گرم کنید یا محل کار. در هر شرایطی، می توانید خیلی راحت گرماتاب را خریداری کرده و از گرمای فوق العاده آن لذت ببرید. حتی خیلی مواقع از گرماتاب ها برای فضای بازنویس استفاده می شود.

گرم کردن یکنواخت محیط

گرماتاب ها برخلاف بخاری های سنتی، توانایی این را دارند که تمام قسمت های محیط را به صورت یکنواخت گرم کنند. علاوه بر این، گرماتاب ها به گونه ای کار می کنند که به جای گرم کردن محیط، به اشیا و اشخاصی که سر راه آنها قرار دارند، انرژی گرمایشی را می توانند و به همین ترتیب، هر کسی که در نزدیکی گرماتاب هم باشد، گرمای آن را احساس می کند.

کاهش مصرف انرژی و هزینه ها

برد گرماتاب باعث می شود که با مصرف انرژی خیلی کم، بتواند به بهترین شکل ممکن کار کند و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. این مسئله موجب می شود که هزینه شما برای پرداخت قبض برق و گاز تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا کند. علاوه بر این موارد، گرماتاب ها به هزینه زیادی برای داری و سرویس کردن نیازی ندارند و از این نظر هم باعث کاهش هزینه های شما می شوند.

انواع گرماتاب

گرماتاب لوله ای : این گرماتاب برای آتش نشانی، کارخانجات و معادن، ایستگاه های مترو و … کاربرد دارد.

گرماتاب دکوراتیو : این گرماتاب بخاطر ظاهری که دارد، برای کافی شاپ ها، رستوران ها مناسب است.

گرماتاب سرامیکی : این نوع گرماتاب برای دامداری ها، گلخانه ها، سالن های مرغداری و مکان های صنعتی و مذهبی کاربرد دارد.

خرید گرماتاب

بر اساس اطلاعاتی که پیش از این به دست آوردید، مطمئنا می دانید که خرید گرماتاب تا چه حد می تواند از نظر اقتصادی و یا حتی گرمایشی به سود شما باشد. با استفاده از یک گرماتاب با کیفیت و کارآمد، می توانید فضای منزل و با محیط کار خود را به بهترین شکل ممکن گرم کنید. علاوه بر این موارد، گرماتاب ها برای فضای باز و رستوران ها و کافه ها نیز کاملا مناسب هستند. برای خرید گرماتاب، می توانید با فروشگاه نیکان پارسه تماس بگیرید تا با کیفیت ترین و با دوام ترین گرماتاب ها را متناسب با محیط شما در اختیارتان قرار دهند. همچنین می توانید به صفحه گرماتاب مراجعه کنید و با نمونه کارها و محصولات بیشتر آشنا شوید.

سخن پایانی

یکی از مهمترین لوازم گرمایشی در فصل های پاییز و زمستان، گرماتاب است که هم اکنون طرفداران بسیار زیادی در میان افراد دارد. گرماتاب ها با استفاده از قطعات مختلفی که دارند، می توانند عملکرد خود را روز به روز بهبود ببخشند. یکی از این قطعات، برد گرماتاب است که اهمیت زیادی در نحوه عملکرد آن دارد. به همین دلیل هم باید مطمئن شوید که گرماتاب مورد نظر شما برد الکترونیکی دارد. کارشناسان ما در نیکان پارسه شما را راهنمایی می کنند تا از این نظر مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.