وبلاگ

مناسب ترین سیستم گرمایش استخر ماهی چیست؟

مناسب ترین سیستم گرمایش استخر ماهی چیست؟

پرورش ماهی حقیقتا یکی از لذت بخش ترین مشاغل دنیاست. پرورش ماهی در ایران بیش از 6 دهه سابقه دارد و سابقه پرورش ماهی در داستان های اساطیری ایران نیز خود را نشان می دهد؛ جایی که بسیاری، جمشید پادشاه ایرانی را نخستین پرورش دهنده ماهی دانسته اند. ماهی ها انواع و اقسام مختلفی دارند و پرورش آن ها شغل ظریفی است؛ زیرا جان یک موجود زنده در دستان شماست و انواع و اقسام مراقبت ها برای رشد و نمو این موجودات دوست داشتنی، مورد نیاز است. یکی از نکات مهم در پرورش ماهی، تامین دمای مناسب آن است. هر نوع از ماهی ها به دمای خاصی برای زندگی عادت دارند و از این رو تامین گرمای استخر های پرورش ماهی، یکی از مهم ترین اقدامات هر پرورش دهنده می باشد. سیستم گرمایش استخر ماهی باید به گونه ای باشد که دمای آب را به میزان کافی حفظ کرده و مصرف انرژی مناسبی نیز داشته باشد. در این مطلب از سری نوشته های نیکان پارسه، به معرفی انواع سیستم گرمایش استخر ماهی خواهیم پرداخت.

چرا به سیستم گرمایش استخر ماهی نیاز داریم؟

چرا به سیستم گرمایش استخر ماهی نیاز داریم؟

ماهی ها هر کدام در دمای خاصی زندگی می کنند. برخی از ماهی ها، ماهی های رودخانه ای آب گرم هستند و در محیط هایی بدون نمک رندگی می کنند. در مقابل، عمده ماهی های دریایی در آب های سرد دریا می توانند به زندگی خود ادامه دهند. با این حال، وقتی نوبت به فصل زمستان برسد، تنظیم دمای آب برای ماهی های پرورشی، اهمیت بیشتری می یابد؛ حتی اگر آن ماهی ها مخصوص آب های سرد باشند. بنابراین در کار پرورش ماهی بسیار مهم است که دمای استخرهای ماهی را به میزان مناسب تنظیم کرده و گرمای مورد نیاز آن ها را تامین کنیم. از این روست که به سیستم گرمایش استخر ماهی نیاز پیدا می کنیم.

انواع سیستم های گرمایش استخر ماهی

استخرهای پرورش ماهی را به روش های مختلفی می توان گرم کرد. در این بخش از مقاله به سراغ اصل مطلب می رویم؛ یعنی معرفی سیستم های مختلف گرمایش در استخر های پرورش ماهی:

مبدل های حرارتی، ساده ترین روش تامین دمای استخر های ماهی

مبدل های حرارتی، ساده ترین روش تامین دمای استخر های ماهی

مبدل های حرارتی از جنس استیل و مس می باشند و سیستم عملکرد آن ها به این صورت است که به دلیل اختلاف دمای میان دو سیال (گاز یا مایع)، گرما را از یک سیال به دیگری منتقل می کنند. در مبدل های حرارتی، لوله های آب گرمی درون استخر تعبیه می شوند و از طریق جریان یافتن آب گرم در این لوله ها و بدون تماس مستقیم دو سیال با یکدیگر، گرما از درون لوله های آب گرم به آب استخر منتقل می شود.

هیتر های گازی و برقی، روشی کاربردی برای افزایش دمای استخر می باشند. روش کار هیتر های گازی، بدین صورت است که شعله های آتش حاصل از سوختن گاز، مستقیما به لوله های حاوی آب استخر برخورد کرده و این آب را گرم می نمایند.

در مقابل، هیتر های برقی به شکل دیگری عمل می کنند. در این روش، المنت های مخصوصی در استخر نصب شده و از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی، دمای هیترهای افزایش می یابد و آب استخر شروع به گرم شدن می کند؛ تا زمانی که به دمای مطلوب برسد.

پمپ حرارتی، یک روش مدرن برای افزایش دمای استخر

پمپ حرارتی یا هیت پمپ، روشی جدید و بسیار کارآمد و پربازده برای افزایش دمای استخرهای مختلف، از جمله استخر پرورش ماهی می باشد. این نوع پمپ ها از انرژی الکتریکی بهره می برند و نحوه عملکرد آن ها به شرح زیر است:

آب پس از عبور از پمپ و فیلتر، وارد هیت پمپ می شود. از سوی دیگر، پمپ های حرارتی هر کدام دارای یک فن هستند که هوای محیط را به داخل دستگاه می کشد. هوا از میان کویل اواپراتور عبور می کند. کویل اواپراتور دور تا دور هیت پمپ ها را احاطه نموده است.

کویل اواپراتور، یک مایع مبرد وجود دارد که گرمای هوا را جذب کرده و به گاز تبدیل می گردد. گاز تولید شده، در مرحله بعد وارد کمپرسور می شود و مجددا دمای آن افزایش می یابد. این گاز سپس وارد کندانسور می شود؛ جایی که آب سرد استخر، انتظار این گاز را می کشد.

آب استخر و گاز داغ، در این مرحله با یکدیگر تبادل گرمایی انجام می دهند و آب استخر پس از 3 تا 5 درجه افزایش دما، به استخر برمیگردد. از سویی، از آنجایی که گاز موجود در کندانسور نیز دمای خود را از دست داده است، مجددا به اواپراتور برگشته و مراجل ذکر شده از ابتدا طی می شوند. بدین ترتیب، یک چرخه دمایی ایجاد می گردد.

استفاده از موتورخانه و شوفاژ، رایج ترین سیستم گرمایش استخر ماهی

استفاده از موتورخانه و شوفاژ، رایج ترین سیستم گرمایش استخر ماهی

استفاده از موتورخانه و شوفاژ، به نوعی رایج ترین روش تامین دمای استخر می باشد. در این روش تجهیزات خاصی مورد نیاز است؛ از جمله:

  • دیگ آب گرم
  • پمپ سیرکولاتور
  • تورموستات
  • شیر برقی
  • مبدل حرارتی
  • منبع انبساط
  • شیر کنترل

این روش چندان برای استخرهای کوچک مناسب و بهینه نیست و بیشتر برای استخرهای بسیار بزرگ پرورش ماهی از آن استفاده می گردد.

آبگرمکن خورشیدی برای استخرهای ماهی

آبگرمکن خورشیدی برای استخرهای ماهی

آبگرمکن خورشیدی به روشی پرطرفدار در سراسر جهان برای گرمایش استخر تبدیل شده است و در آمریکا، 85 درصد آبگرمکن های خورشیدی نصب شده در سال 2010، برای استخرها استفاده می شدند. آبگرمکن خورشیدی دارای اجرای زیر است:

  • کلکتور خورشیدی
  • فیلتر
  • پمپ
  • شیر کنترل سطح

در آبگرمکن های خورشیدی، شیر کنترل سطح، آب استخر را به سمت کلکتورها هدایت می کند. آب قبل از ورود به کلکتورها در پمپ تصفیه شده و پس از ورود به آنها، توسط پمپ به گردش در می آید. کلکتورها نیز با کمک اشعه خورشید، آب ورودی را گرم کرده و دمای آن را افزایش می دهند.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با انواع مختلف سیستم گرمایش استخر ماهی و ویژگی های هر سیستم صحبت کردیم. هر یک از سیستم های گرمایی موجود، مزایا و نکات خاص خود را دارند و استفاده از آن ها به شرایط شما، میزان گرمای مورد نیازتان و ابعاد استخر مورد استفاده بستگی دارد. امیدواریم این نوشته مورد توجه شما واقع شده باشد. اگر سوالی در این رابطه دارید، لطفا با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.