وبلاگ

مصرف گاز گرماتاب

مصرف گاز گرماتاب

دستگاه های گرماتاب امروزه مصارف متنوعی در محیط های کاری و صنعتی دارند. یکی از ویژگی های گرماتاب ها که زیاد درباره آن صحبت می شود، کم مصرف بودن آنهاست. اما مصرف گاز گرماتاب چقدر است؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم.

گرماتاب، روشی کم مصرف برای گرم کردن محیط های کاری و صنعتی

شاید به عنوان مقدمه بد نباشد که به یک نکته مهم اشاره کنیم: گرماتاب ها نسبت به سایر سیستم های گرمایشی که گاز مصرف می کنند، مصرف بسیار کمی دارند. در فصول سرد سال، یکی از مشکلات و مسائل مهمی که در کارخانه ها و محیط های صنعتی وجود دارد، گرم کردن محیط است. با توجه به وسعت این محیط ها، استفاده از وسایل گرمایشی گازی، عموما بسیار پرهزینه است و مصرف گاز این دستگاه ها بسیار بالا می باشد. کم بودن مصرف هیتر تابشی ، موجب می شود که آنها تبدیل به بهترین راه حل برای گرم کردن محیط های صنعتی، با صرف کمترین هزینه و انرژی باشند.

محاسبه مصرف گاز گرماتاب

برای درک بهتر میزان مصرف گاز هیتر گرماتاب، بهتر است گرماتاب ها را با یک سامانه هوای گرم مقایسه کنیم. در این مقایسه، فرض می کنیم که 4 ماه سرد در هر سال داریم که سیستم های گرمایشی باید روشن باشند. علاوه بر آن، در هر ماه 26 روز کاری و در هر روز، 8 ساعت کاری خواهیم داشت. همچنین در ساعات غیرکاری، سیستم گرمایشی باید با 50 درصد ظرفیت خود مشغول به کار باشد.

محاسبه مصرف گاز گرماتاب

در چنین شرایطی، محاسبات ما نشان می دهد که در محیط کاری یکسان که در آزمایش ما مورد استفاده قرار گرفته است، یک سامانه هوای گرم در هر سال بیش از 125 هزار متر مکعب گاز مصرف می کند؛ در حالی که این عدد برای گرماتاب، تنها 28 هزار متر مکعب در سال است.

این اعداد، نشان دهنده کاهش مصرف گاز به میزان بیش از 75 درصد می باشد. از این رو است که دستگاه های گرماتاب، گزینه بهتر و بسیار به صرفه تری برای نصب در کارخانه ها و صنایع هستند. این مقایسه همچنین نشان می دهد که در دراز مدت، هزینه مصرف گاز دستگاه های گرماتاب نیز بسیار کمتر از سایر سیستم های گرمایشی خواهد بود.

آیا مصرف گاز گرماتاب ها با یکدیگر متفاوت است؟

هیترهای تابشی به طور کلی در سه دسته قرار می گیرند:

معمولا وقتی درباره گرماتاب ها صحبت می شود، منظور هیتر تابشی لوله ای می باشد. با این حال هر کدام از این دستگاه ها ویژگی ها و ساختار خاصی دارند که موجب تفاوت در میزان مصرف گاز آن ها می شود. در توضیح “عوامل موثر بر مصرف گاز گرماتاب ها” ، اشاره ای به این نکات خواهیم داشت.

چه عواملی بر مصرف گاز گرماتاب موثر اند؟

عوامل موثر در مصرف گاز دستگاه گرماتاب عبارت اند از:

  • کیفیت و جنس بدنه دستگاه گرماتاب: برای مثال دستگاه های گرماتاب سرامیکی، در بدنه خود از سرامیک استفاده می کنند. سرامیک رسانای بسیار مناسبی برای گرما است و وجود آن در گرماتاب موجب می شود تا این دستگاه های در برابر حرارت، مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. جالب است بدانید که گرماتاب ها تا مدتی پس از خاموشی نیز از خود گرما ساطع کرده و محیط اطراف را گرم می کنند.
  • وجود سرامیک به عنوان رسانای گرما، سرعت انتقال گرما به محیط را افزایش می دهد و از این رو، انرژی کمتری برای افزایش دمای محیط مصرف می شود.
چه عواملی بر مصرف گاز گرماتاب موثر اند؟
  • انتخاب گرماتاب مناسب برای محیط مورد نظر: انواع محتلفی از دستگاه های گرماتاب تولید می شود که هر کدام از آن ها، مناسب نصب در یک محیط خاص هستند. برای استفاده بهینه از دستگاه های گرماتاب، باید به نوع دستگاه، نحوه نصب آن، محیطی که دستگاه قرار است در آن نصب شد و عوامل مختلف دیگری توجه کنید تا بتوانید مصرف گاز گرماتاب خود را به پایین ترین حد ممکن برسانید. برای مثال، برخی از گرماتاب ها تنها 3 متر طول دارند ( مانند گرماتاب سرامیکی ) در حالی که طول برخی دیگر از آنها به 15 متر هم می رسد (هیترهای تابشی لوله ای). همچنین، نصب گرماتاب ها در ارتفاع خیلی بالا، موجب می شود آنها نتوانند عملکرد مطلوبی داشته باشند
  • استفاده از مواد مرغوب در ساخت گرماتاب، که موجب کاهش آزادسازی دی اکسید کربن می شود. این مسئله ایمنی دستگاه گرماتاب را نیز تامین می کند.

نکات مهم برای خرید دستگاه گرماتاب

نکات بالا ممکن است شما را برای خرید دستگاه های گرماتاب، متقاعد کرده باشد. اما اگر بخواهید اقدام به خرید گرماتاب کنید، چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید؟ در اینجا به چند نکته مهم اشاره می کنیم.

  • گرماتاب خریداری شده توسط شما، باید بهسیستم و فناوری روز دنیا مجهز باشد. هرچقدر گرماتاب ها جدیدتر می شوند، مصرف انرژی آنها کاهش یافته و عملکردشان به مراتب بهتر می شود.
نکات مهم برای خرید دستگاه گرماتاب

  • گرماتاب شما باید حتما دارای ترموستات باشد. این مهم ترین ویژگی گرماتاب است. ترموستات ها گرماتاب را به طور خودکار در دماهای بالاتر از حد تعیین شده خاموش می کنند و اگر این قطعه موجود نباشد، دستگاه گرماتاب نمی تواند مصرف انرژی پایینی را به ثبت برساند.
  • وجود ترموستات موجب افزایش ایمنی گرماتاب ها و جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای بدنه آنها می شود. بنابراین تنها کاربرد ترموستات مصرف انرژی نیست و امنیت دستگاه گرماتاب نیز تا حد زیادی به آن وابسته است.

مصرف گاز گرماتاب چه ارتباطی با نحوه عملکرد آن دارد؟

نوع عملکرد دستگاه های گرماتاب در تعیین میزان مصرف انرژی آنها نقشی اساسی دارد. دستگاه های گرماتاب محیط اطراف خود را با تابش مستقیم گرم می کنند. این مسئله موجب می شود تا تمرکز هر دستگاه، بر محیط اطراف خودش باشد. این در حالی است که سیستم های گرمایشی به طور کلی به گونه ای طراحی شده اند که هوای محیط اطراف را به طور کامل گرم کنند و از این رو، به گاز مصرفی بیشتری نیاز دارند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مصرف گاز گرماتاب ها صحبت کردیم و نکاتی را که می توانست پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشد، بیان نمودیم. گرماتاب ها بیش از 75 درصد مصرف گاز کمتری نسبت به سایر سیستم های گرمایشی دارند و پایین بودن مصرف گاز آنها، موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های کارخانه داران و صاحبان محیط های کاری و صنعتی خواهد شد. همچنین در این مطلب درباره نکات مهم خرید گرماتاب نیز صحبت کردیم.

اگر شما نیز قصد خرید دستگاه های گرماتاب را دارید، کافی است با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در نیکان پارسه آماده هستند تا پاسخگوی سوالات شما درباره این که کدام نوع گرماتاب برایتان مناسب تر است باشند تا بتوانید یک خرید مطمئن را تجربه کنید. اگر سوالی درباره مصرف گاز گرماتاب ها دارید، با دما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.