وبلاگ

مه پاش سردخانه و لزوم استفاده از آن

مه پاش سردخانه و لزوم استفاده از آن

نگهداری درست از مواد غذایی همچون گوشت، میوه، سبزی، لبنبات و… نقش زیادی در سلامت و ماندگاری آن‌ها دارد. جهت جلوگیری از فساد این مواد غذایی، آن‌ها در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند. سردخانه‌ باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند عملکرد خوبی در حفظ و سلامت این مواد غذایی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین نیازهای سردخانه بسیاری از مواد، سرما و رطوبت بالای آن جهت حفظ طراوت و تازگی این مواد است. این رطوبت توسط دستگاه‌هایی به نام مه پاش سردخانه تامین می‌شود. کیفیت دستگاه مه پاش سردخانه، تاثیر بسزایی در عملکرد سردخانه‌ها در نگهداری انواع مواد غذایی دارد.

در این صفحه اطلاعاتی از انواع مه پاش‌ها، مناسب‌ترین نوع مه پاش برای سردخانه‌ها، کاربردهای این دستگاه، مزایای استفاده از آن و همچنین راهنمایی برای خرید مه پاش صنعتی مناسب سردخانه را برای انتخاب هرچه بهتر این دستگاه در اختیار قرار می دهیم.

مه پاش سردخانه چگونه باعث تازه ماندن مواد غذایی می شود؟

یکی از حوزه‌های استفاده از مه‌پاش‌ها، سردخانه‌های نگهداری از مواد غذایی هستند. هدف از استفاده از دستگاه مه پاش سردخانه ، علاوه بر خنک کردن محیط، افزایش رطوبت سردخانه‌ها است. افزایش یا حفظ رطوبت سردخانه‌ها مانع از تبخیر آب موجود در مواد غذایی همچون گوشت، میوه و سبزی می‌شود و به این طریق طراوت و تازگی این مواد حفظ می‌شود. یک مه پاش از طریق ریز کردن و پودری کردن قطرات آب و پخش کردن این آب پودری در محیط به صورت مه، هم رطوبت هوا را بالا می‌رود و هم هوا را خنک می‌کند. در مورد سیستم‌های سردخانه‌ای، افزایش رطوبت محیط برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مه پاش سردخانه چگونه باعث تازه ماندن مواد غذایی می شود؟

انواع دستگاه رطوبت ساز یا مه پاش در صنعت

دستگاه رطوبت ساز از نظر تکنولوژی ساخت و نحوه عملکرد آن در خنک کردن و افزایش رطوبت محیط، به سه نوع کلی تقسیم بندی می‌شود. هریک از انواع این دستگاه، ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای کاربردی خاص مناسب است. در زیر این سه مدل مه ساز معرفی شده‌اند.

دستگاه رطوبت ساز دیسکی پروانه ای

دستگاه رطوبت ساز دیسکی یا پروانه‌ای دستگاهی است که با یک فن پروانعه این با شتاب بالا، آب را به ذرات بسیار ریز پودری تبدیل می کند. آب پودر شده به صورت مه در هوای اطراف پخش می‌شود. مزیت این سیستم نسبت به دیگر دستگاه‌ها در این است که دارای یک شناور است و در صورت اتمام آب منبع، از طریق باز کردن شیرهای ورودی، منبع را پر می‌کند و این کمبود آب را جبران می‌کند. رطوبت ساز پروانه‌ای در محیط‌های مختلفی همچون گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، مراکز تفریحی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه رطوبت ساز نازلی یا خطی

مه پاش نازلی یا خطی دستگاهی است که در آن، آب از منبع توسط پمپ‌هایی فشار بالا و از طریق شیلنگ‌هایی با فشار زیاد به نازل منتقل می‌شود. نازل دارای سوراخ‌هایی بسیار ریز است که سبب می‌شود آب به صورت مه در محیط پخش شود. این نوع مه پاش قابل استفاده در مکان های مختلفی همچون سالن های پرورش طیور، قارچ، کارخانجات، مراکز تفریحی و تجاری و… است.

دستگاه رطوبت ساز التراسونیک

دستگاه رطوبت ساز التراسونیک از دیگر انواع مه پاش‌هاست که مکانیزم عمل آن بر اساس امواج التراسونیک است. در این دستگاه از امواج التراسونیک برای ریز کردن آب استفاده می‌شود. این مه پاش سردخانه دارای بازدهی و قدرت ایجاد رطوبت بالایی در محیط دارد. بنابراین در کاربردهایی که نیاز به رطوبت بالا هست مانند سردخانه‌ها، سالن‌های نگهداری چای سبز و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دستگاه رطوبت ساز یا مه پاش در صنعت

کدام سیستم مه پاش برای سردخانه ها مناسب تر است؟

 در بین سه مدل سیستم مه پاش، مه پاش سردخانه التراسونیک دارای بازدهی بیشتری هستند و عملکردی بالایی دارند. همچنین میزان افزایش رطوبت این دستگاه نسبت به سایر مدل‌های مه پاش، بیشتر است و از آنجا که هدف استفاده از مه پاش‌ها در سردخانه‌ها بیشتر افزایش رطوبت آن‌هاست، مه پاش آلتراسونیک مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در سردخانه‌های مختلف است. با توجه به نوع سردخانه رطوبت سازهای التراسونیکی با قدرت‌های مختلف، در آن‌ها استفاده می‌شوند. شما می‌توانید انواع مه پاش التراسونیک سردخانه را در اندازه‌ها و با قدرت‌های مختلف از سایت نیکان پارسه خریداری کنید.

کدام سیستم مه پاش برای سردخانه ها مناسب تر است؟

دستگاه مه پاش سردخانه در کجا قابل استفاده است؟

  • سردخانه‌های مخصوص صنایع گوشت
  • سرد خانه‌های مخصوص نگهداری طیور
  • سردخانه‌های مخصوص نگهداری مواد غذایی آماده
  • سردخانه‌های مخصوص صنایع لبنیاتی
  • سردخانه‌های مخصوص نگهداری میوه‌
  • سردخانه مخصوص نگهداری سبزی
  • سردخانه‌های مخصوص ماهی، میگو و محصولات دریایی(شیلات)

دستگاه مه پاش سردخانه چگونه رطوبت محیط را تامین می کند؟

از آنجا که بیشتر سیستم‌های خنک‌کننده سردخانه از نوع التراسونیک هستند، در اینجا طرز کار مه پاش سردخانه مدل التراسونیک را توضیح می‌دهیم.

طرز کار این نوع مه پاش سردخانه به این صورت است که آب در منبع توسط امواج التراسونیک یا فراصوت به صورت پودر در می‌آید. در واقع با استفاده از یک سرامیک پیزوالکتریک، ارتعاش‌هایی به صورت امواج فراصوت ایجاد می‌شود. این امواج انرژی بالایی دارند و در هنگام پخش شدن در آب، باعث ریز کردن آب و پودری شدن آن می‌شود. آپ پودر شده به علت وزن پایین، توسط فن‌هایی به صورت مه در هوا پخش می‌شود. وجود این مه رطوبت هوا را افزایش می‌دهد، همچنین از طریق برخورد این مه با هوای گرم و تبخیر شدن سریع آن، هوا خنک می‌شود.

دستگاه مه پاش سردخانه چگونه رطوبت محیط را تامین می کند؟

چرا استفاده از سیستم مه پاش در سردخانه ها ترجیح داده می‌شود؟

استفاده از مه پاش‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص و مزایایی که دارند، در سردخانه‌ها بسیار رایج است. در زیر به برخی از مزایای استفاده از سیستم مه پاش سردخانه اشاره کرده‌ایم.

  • افزایش رطوبت سردخانه تا حد مورد نیاز
  • ایجاد سرمای مطبوع
  • راندمان و بازدهی بالا
  • نصب راحت
  • تهویه و مطبوع کردن هوا در کنار رطوبت سازی
  • قابل استفاده برای سردخانه‌های بزرگ

نکات نگه داری از مه پاش سردخانه

از مهم‌ترین نکات استفاده از هر دستگاهی، نگهداری درست و صحیح آن ست. مه پاش سردخانه هم از این قاعده مستثنی نیست و باید نکات مربوط به نگهداری از آن را رعایت کنیم. نگهداری درست از مه ساز سردخانه هم راندمان دستگاه را افزایش می‌دهد و هم طول عمر مفید آن را بالا می‌برد. در نگهداری از این مه پاش‌ها باید موارد زیر را رعایت کنیم:

  • تعویض به موقع فیلترهای دستگاه 
  • تمیز کردن لوله‌ها و شیلنگ‌ها جهت جلوگیری از جرم گرفتن آن‌ها
  • جلوگیری از یخ زدن لوله‌های دستگاه
  • کنترل رطوبت و دمای مه پاش
  • کنترل فشار آب مه پاش
نکات نگه داری از مه پاش سردخانه

قیمت دستگاه مه پاش سردخانه

آنچه که بر قیمت مه پاش سردخانه تاثیر دارد، نوع دستگاه مه پاش است. عامل مؤثر دیگر برند دستگاه است. برندهای معتبر و با کیفیت معمولا قیمت بالاتری دارند. چون از مواد اولیه با کیفیت و ابزار آلات دقیق و به روز توسط نیروهای کار ماهر و باتجربه، در ساخت دستگاه استفاده کرده‌اند. عامل مؤثر دیگر قدرت دستگاه و همچنین ابعاد آن است. برخی خرید سیستم مه پاش ارزان سردخانه را اولویت قرار می‌دهند، اما برای برخی کیفیت مهم‌تر است. بدیهی است این افراد هزینه‌های متفاوتی خواهند پرداخت. البته در این بین نوسانات بازار هم بر روی دستگاه مه پاش سردخانه مانند هر ابزار صنعتی دیگر، مؤثر خواهد بود.

سخن پایانی

اگر قصد خرید مه پاش سردخانه را دارید، ابتدا باید نیازهای کاربرد خود را بشناسید و بدانید از مه پاش چه انتظاری را دارید. شما باید بدانید چه نوع مه پاشی نیازهای شما را برآورده می کند. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در سایت نیکان پارسه در ارتباط باشید.

همچنین می توانید درخواست مشاوره و خرید را به صورت آنلاین ثبت کنید. در زمان کوتاهی بلافاصله پس از ثبت نهایی درخواست، ما سفارشتان را ارسال خواهیم کرد. ارسال برای تهران توسط پیک و در همان روز سفارش یا نهایتا روز بعد از آن انجام می شود. اما برای شهرستان ارسال توسط باربری انجام خواهد شد و زمان‌بر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.