وبلاگ

مه پاش مرغداری چیست و چگونه در افزایش تولید موثر است؟

مه پاش مرغداری چیست و چگونه در افزایش تولید موثر است؟

گرما و خشکی هوا یکی از مخرب‌ترین فاکتورها در بازدهی یک مرغداری است. از این رو سیستم‌های خنک کننده یکی از اصلی‌ترین اجزای هر مرغداری هستند. مه پاش‌ها تحت عنوان خنک کننده‌ها یا رطوبت‌سازهای صنعتی در مرغداری‌ها استفاده می‌شوند. اما این همه ماجرا نیست، همواره خرید مه پاش مرغداری با کیفیت از دغدغه‌های این صنعت است، بخصوص اگر قصد خرید اینترنتی را دارید با خرید از نیکان پارسه این دغدغه معنایی ندارد.

مجموعه نیکان پارسه که یک فروشگاه اینترنتی سیستم‌های گرمایشی و مه پاش صنعتی است و عرضه کننده انواع مه پاش مرغداری با کیفیت و از برندهای معتبر است. در این مقاله اطلاعاتی مختصر و مفید از سیستم مه پاش مرغداری، همچون  نحوه عملکرد مه پاش مرغداری، انواع سیستم‌های مه پاش، مناسب‌ترین مه پاش برای مرغداری‌ها، مزایای استفاده از مه پاش‌ها در مرغداری، اجزای یک سیستم و نحوه انتخاب صحیح آن در اختیار شما قرار می دهیم.

مه پاش مرغداری بهترین سیستم برای سرمایش مرغداری

بسیاری از محیط‌های صنعتی در فصول گرم سال نیاز به خنک کننده دارند. از آنجا که این محیط‌ها اغلب بسیار بزرگ و یا روباز هستند، از سیستم‌های خنک کننده معمولی نمی‌توان در آن‌ها استفاده کرد. در این محیط‌ها از سیستم‌های خنک کننده‌ای به نام مه پاش استفاده می‌شود. مرغداری‌ها به عنوان یک مجموعه صنعتی، از حوزه‌های اصلی کاربری مه پاش‌ها هستند زیرا گرم شدن هوا بر روی عملکرد و بازدهی مرغ‌ها تاثیر منفی دارد. هنگامی که هوا گرم می‌شود، مرغ‌ها دچار نوعی تنش می‌شوند و این مسئله هم بر روی تخم گذاری آن‌ها اثر می‌گذارد و وزن‌گیری آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به علاوه با گرم شدن هوا بیماری‌های طیور هم زیاد می‌شود و به راحتی بین آن‌ها منتقل می‌شود. در این فصل مرگ و میر مرغ‌ها بسیار زیاد است. به همین دلایل مرغداری‌ها از سیستم‌های خنک کننده مرغداری استفاده می‌کنند.از مه پاش مرغداری علاوه‌بر خنک کردن و مرطوب کردن هوا، برای ضدعفونی کردن محیط مرغداری هم استفاده می‌شود. با بکارگیری این سیستم هم در مقدار ماده ضدعفونی کننده صرفه‌جویی می‌شود و هم محیط به صورت یکنواخت ضدعفونی می‌شود.

مه پاش مرغداری بهترین سیستم برای سرمایش مرغداری

دستگاه مه پاش مرغداری چگونه محیط مرغداری را خنک و مرطوب می‌کند؟

دستگاه مه پاش مرغداری سیستمی است که از طریق پخش آب به صورت مه در فضا، محیط اطراف خود را خنک و مرطوب می‌کند. نحوه عملکرد مه پاش مرغداری در خنک کردن محیط به این صورت است که آب از منبع دستگاه توسط پمپ پیستونی با فشار زیاد به داخل لوله‌ها یا شیلنگ‌های مه پاش منتقل می‌شود و سپس به نازل‌هایی که روی شیلنگ‌ها یا لوله‌ها نصب شده‌اند می‌رسد. برای نصب مه پاش بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

نازل دارای سوراخ‌های خروجی بسیار ریزی است (با قطر در حد میکرون) که هنگامی که آب با فشار زیاد به آن وارد می‌شود، به صورت پودری شکل و بسیار ریز از سوراخ‌ها خارج می‌شود. ریز بودن آب در فضا باعث می‌شود که آب به شکل مه در محیط پخش شود. هنگامی که این مه با گرمای هوا برخورد می‌کند، چون وزن بسیار کمی دارد بلافاصله تبخیر شده و به این ترتیب هم هوا خنک می‌شود و هم رطوبت هوا به واسطه وجود مه در محیط افزایش می‌یابد.

دستگاه مه پاش مرغداری چگونه محیط مرغداری را خنک و مرطوب می‌کند؟

سیستم های مه پاش مرغداری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

سیستم مه پاش مرغداری و بطور کلی مه پاش‌ها در سه مدل مختلف طراحی و تولید شده‌اند. در هر مدل ویژگی‌ها و نحوه عملکرد دستگاه در ایجاد مه و خنک کردن هوا متفاوت از دیگری است. در زیر این سه مدل مه پاش معرفی شده‌اند.

  • مه پاش‌های پروانه‌ای یا دیسکی

مه پاش‌های پروانه‌ای یکی از سه مدل مه پاش مورد استفاده در محیط‌های صنعتی، تجاری و تفریحی هستند که بازده قابل قبولی دارند. در این دستگاه ریز کردن یا پودر کردن آب منبع به عهده فن‌هایی پروانه‌ای است. در واقع آب از منبع توسط شیلنگ‌هایی به اطراف این فن‌ها منتقل می‌شوند. این فن‌ها با سرعت بالایی در چرخش‌ هستند. با عبور آب از اطرف آن‌ها و برخورد به پره‌ها، قطرات آب ریز شده و به صورت مه در هوا پخش می‌شود.

  • مه پاش های نازلی

مه پاش‌های نازلی یکی از پرکاربرترین انواع مه پاش هستند. در مه‌پاش‌های نازلی آب توسط یک پمپ قوی با فشار زیاد از طریق لوله‌ها یا شیلنگ‌های انتقال به نازل‌هایی که روی این لوله‌ها یا شیلنگ‌ها نصب شده‌اند، منتقل می‌شوند. این آب پرفشار با ورود به نازل از سوراخ‌های بسیار ریز نازل، به صورت پودری و ریز از نازل خارج شده و به واسطه وزن کمی که دارند، به صورت مه در محیط پخش می‌شوند.

  • التراسونیک

آخرین مدل مه پاش‌ها، مه‌پاش‌های التراسونیک هستند. این مدل مه پاش مرغداری نسبت به دو مدل دیگر، دارای بازدهی بالایی در افزایش رطوبت است، بطوریکه تا 90 درصد رطوبت محیط را افزایش می‌دهد. بنابراین در کاربردهایی که رطوبت بالا نیاز است، مانند کشاورزی، سردخانه‌ها و… این نوع دستگاه رطوبت ساز ترجیح داده می‌شود. در این سیستم، پودر کردن آب توسط امواج التراسونیک انجام می‌شود. این کار از طریق کارگذاشتن یک سرامیک پیزوالکتریک در آب منبع و ایجاد امواج التراسونیک یا فراصوت انجام می‌شود. امواج ایجاد شده قدرت زیادی دارند و هنگام برخورد به آب آن‌ها را ریز می‌کنند. آب ریز شده به صورت مه در محیط پخش می‌شود.

سیستم های مه پاش مرغداری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

کدام نوع مه پاش برای مرغداری مناسب‌تر است؟

با توجه به اینکه هدف از استفاده از مه پاش مرغداری بیشتر خنک کردن محیط است و بالا بردن رطوبت خیلی بالا نیاز نیست، دو نوع مه پاش نازلی یا پروانه‌ای بیشتر در این صنعت استفاده می‌شوند. بعلاوه از مه ساز مرغداری گاهی برای ضدعفونی کردن محیط مرغداری استفاده می‌شود که مه پاش‌های نازلی به دلیل صرفه‌جویی در میزان مصرف ضدعفونی کننده و همچنین پخش یکنواخت آن در محیط، برای این کار مناسب‌تر هستند.

کدام نوع مه پاش برای مرغداری مناسب‌تر است؟

چرا از مه پاش مرغداری استفاده می‌کنیم؟

مزیت‌های زیادی که استفاده از مه پاش مرغداری دارد، سبب شده است که کلیه صاحبان مرغداری‌ها اقدام به خرید این تجهیزات برای مرغداری‌های خود کنند. این مزایا عبارتند از:

  1.  خنک کردن محیط مرغداری
  2. ایجاد هوای خنک مطبوع و یکنواخت در مرغداری
  3. افزایش رشد و وزن گرفتن پرنده
  4. بهبود و افزایش تخم گذاری پرنده
  5. افزایش راندمان تولید که مربوط به وزن‌گیری و تخمگذاری بیشتر پرنده می‌شود
  6. کاهش گرد و غبار سالن‌های مرغداری
  7. کاهش دمای بدن پرنده
  8. ایجاد شرایط مطلوب برای پرنده در فصل‌های گرم
  9. کاهش استرس و تنش گرمایی
  10. جلوگیری از درگیری میان طیور
  11. تهویه و مطبوع کردن هوا
  12. کاهش بیماری‌های ناشی از گرم شدن هوا
  13. مقاوم شدن بدن پرنده در برابر این بیماری‌ها
  14. کاهش میزان سرایت بیماری‌ها
  15. ایجاد هوای مناسب به منظور تنفس مرغ ها

عدم استفاده از مه پاش مرغداری چه پیامدهایی برای ما خواهد داشت ؟

با توجه به مزایایی که از استفاده از سیستم مه پاش مرغداری در قسمت قبل برشمردیم عدم استفاده از این سیستم در مرغداری‌ها، می‌تواند عوارض و خسارت‌های زیر را در پی داشته باشد.

  1. کاهش میزان وزن گیری پرنده
  2. اختلال در تخمگذاری پرنده
  3. دهیدراته شدن جوجه‌های از تخم درآمده
  4. ایجاد چسبندگی در جوجه‌ها
  5. کاهش میزان رشد پرنده
  6. کاهش راندمان تولید
  7. بی قراری و ایجاد تنش گرمایی در پرنده
  8. افزایش حرارت بدن پرنده
  9. شایع شدن بیماری‌های فصول گرم
  10. سرایت سریع این بیماری‌ها
  11. ایجاد گرد و غبار در سالن‌های مرغداری
  12. افزایش بوی نامطبوع مرغداری
  13. بوجود آمدن هوای خشک
عدم استفاده از مه پاش مرغداری چه پیامدهایی برای ما خواهد داشت ؟

اجزای یک سیستم مه پاش مرغداری و وظایف آنها

آنچه ما به عنوان مه پاش می‌شناسیم و در صنعت کاربردهای زیادی دارد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هریک از این اجزا مسئولیت و نقشی برعهده دارند و هرگونه اختلال در هر جز باعث اختلال در عملکرد کلی دستگاه دارد. بنابراین منبع هرگونه اختلال پیش آمده و همچنین نحوه کار صحیح با مه پاش، نیاز است اجزای آن را بشناسیم.

  • پمپ دستگاه مه پاش

پمپ جزیی از مه پاش مرغداری است که وظیفه انتقال آب به صورت پرفشار را از منبع آب به لوله‌ها یا شیلنگ‌ها و در نهایت به نازل برعهده دارد. پمپ‌های استفاده شده در این سیستم‌ها اغلب از نوع پمپ‌های پیستونی هستند.

  • لوله، شیلنگ و اتصالات دستگاه مه پاش

آب از منبع به نازل‌ها، توسط یک واسطه که شیلنگ‌ها یا لوله‌ها هستند، منتقل می‌شود. نازل‌ها توسط اتصالات بر روی این لوله‌ها یا شیلنگ‌ها قرار می‌گیرند.

  • نازل مه پاش

نازل کار نهایی را در مه پاش‌ها انجام می‌دهد. در واقع آب منتقل شده از منبع توسط پمپ و از طریق لوله و اتصالات به نازل، به واسطه سوراخ‌های بسیار ریزی که دارد به صورت پودری از نازل خارج شده و به شکل مه در فضا پخش می‌شود. نازل‌ها معمولا روی پایه نازل سوار می‌شوند و روی لوله‌ها و شیلنگ‌ها قرار می‌گیرند.

قیمت دستگاه مه پاش مرغداری

اولین فاکتوری که معمولا هنگام خرید مه پاش مرغداری مانند هر محصول دیگری مورد توجه خریداران است، قیمت آن محصول است. اما توصیه می‌کنیم که کیفیت را مقدم بر قیمت در نظر بگیرید و تنها به دنبال سیستم مه پاش ارزان مرغداری نباشید. آنچه که بر قیمت مه پاش مرغداری بطور مستقیم تاثیر می‌گذارد نوع مه پاش، قدرت و یا ابعاد دستگاه و برند آن است.

برندهای معتبر به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و همچنین طراحی دقیق و مهندسی شده دستگاه معمولا قیمت‌هایی بالاتر دارند که خرید از برندهای معتبر واقعا توجیه اقتصادی دارد. اما در این بین نوسانات بازار هم بر قیمت این دستگاه بی‌تاثیر نیست.

لازم به ذکر است که اگر قصد تامین گرمایش مرغداری را دارید نیز می توانید از نیکان پارسه و گرماتاب مرغداری فروشگاه آن کمک بگیرید!

قیمت دستگاه مه پاش مرغداری

سخن پایانی

برای خرید و انتخاب مناسب یک مه پاش مرغداری ابتدا باید ویژگی‌هایی همچون ابعاد سالن مرغداری، میزان کاهش دمای هوا و میزان رطوبت مورد نیاز، ارتفاعی که دستگاه قرار است نصب شود و… را در نظر بگیرید و با آگاهی از ویژگی مه‌ پاش‌ها، تشخیص دهید کدام نوع مه پاش مناسب کار شما است.

می توانید با مراجعه به سایت نیکان پارسه و مشاهده محصولات این سایت، مه پاش مناسب کاربرد خود را انتخاب کنید. در صورت تمایل می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های بیشتری از دستگاه موردنظرتان، از پشتیبانی سایت دریافت کنید. همچنین جهت مشاوره گرفتن و یا دریافت اطلاعات بیشتر از دستگاه و قیمت و نحوه خرید مه پاش مرغداری ، با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

2 فکر در مورد “ مه پاش مرغداری چیست و چگونه در افزایش تولید موثر است؟

  1. محمود گفت:

    سلام ميشه لطف كنيد و چگونگى محاسبه ى تعداد ( نازل يك سر يا دو سر ) براى يك سالن پرورش مرغ گوشتى به ابعاد ٥١*١٤ متر مربع و نيز ميزان ارتفاع نادلها از كف را توضيح دهيد با ذكر اينكه مرغدارى در شهر يزد ميباشد
    شماره همراه
    ممنون

    1. pooga گفت:

      با عرض سلام و خسته نباشید لطفا با مجموعه تماس حاصل فرمایید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.