وبلاگ

مه پاش گاوداری چیست و چه کاربردی دارد؟

مه پاش گاوداری چیست و چه کاربردی دارد؟

مه پاش‌ها یا دستگاه‌های خنک کننده با عملکردی متفاوت از خنک کننده‌های معمولی، بطور گسترده در صنایع مختلف کاربرد دارند. یکی از حوزه‌های کاربرد مه پاش، گاوداری‌ها هستند. استفاده از مه پاش گاوداری مزایای زیادی را در پی دارد، به طوریکه کلیه‌ی صاحبان این صنعت ترجیح می‌دهند در همان ابتدا این دستگاه را در مجموعه راه‌اندازی کنند. به سبب این مزایا و تقاضای زیاد دستگاه مه پاش گاوداری مجموعه نیکان پارسه در راستای خدمات رسانی به هموطنان در سراسر کشور، در قالب یک فروشگاه اینترنتی اقدام به عرضه انواع سیستم مه پاش صنعتی باکیفیت کرده است.

جهت افزایش آگاهی شما برای انتخاب مه پاش مناسب و همچنین استفاده صحیح از آن، اطلاعاتی را از دستگاه مه ساز گاوداری، عملکرد دستگاه، انواع سیستم‌های مه پاش گاوداری ، مناسب‌ترین مه پاش برای استفاده در گاوداری، مزایای آن،  قیمت دستگاه و نحوه خرید مه پاش گاوداری، در این صفحه به اشتراک گذاشته‌ایم.

مزایای استفاده از مه پاش گاوداری

سیستم مه پاش گاوداری یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هر گاوداری است. به طوریکه توصیه می‌شود در هنگام راه اندازی گاوداری و خرید تجهیزات، حتما خرید مه پاش گاوداری را هم در لیست دستگاه‌های مورد نیاز قرار دهید. زیرا در فصل‌های گرم سال که دمای هوا بالا می‌رود، گرما بر روی عملکرد گاوها تاثیر منفی دارد. 

در واقع گاوها در گرما دچار استرس و نوعی تنش می‌شوند. این تنش بر عملکرد گاو در تولید شیر و حتی تولید مثل تاثیر منفی می‌گذارد و بازدهی گاوداری را کاهش می‌دهد. همچنین در فصل گرم بیماری‌های دامی ناشی از گرما زیاد می‌شود و سلامتی گاوها در معرض خطر قرار می‌گیرد. مشکل اینجاست که اغلب این بیماری‌ها مسری هستند و در صورت بیماری یک گاو به بقیه هم منتقل می‌شود. با این اوصاف گاوداری‌ها در فصل‌های گرم سال، به یک سیستم خنک کننده نیاز دارند.

مزایای استفاده از مه پاش گاوداری

دستگاه مه‌ پاش گاوداری چگونه کار می کند؟

طریقه عملکرد سیستم‌های خنک کننده گاوداری به این صورت است که دارای یک منبع آب هستند که آب از منبع توسط پمپ‌هایی و از طریق شیلنگ‌ها و لوله‌های رابط به نازل منتقل می‌شود. نازل‌ها مکش خروجی با سوراخ‌های بسیار ریز هستند که آب منتقل شده را بصورت پودر و با ابعاد بسیار ریز (در حد میکرون) به صورت مه در فضای گاوداری پخش می‌کنند. این آب پخش شده با هوای گرم برخورد می‌کند و از آنجا که بسیار ریز است و وزن کمی دارد، پس از برخورد با هوای گرم بلافاصله تبخیر می‌شود. به این طریق هم رطوبت محیط بالا می‌رود و هم دمای محیط کاهش می‌یابد. البته مه پاش گاوداری مزایای دیگری دارد که در بخش‌های بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دستگاه مه‌ پاش گاوداری چگونه کار می کند؟

انواع سیستم های مه پاش گاوداری

مه پاش‌ها از نظر تکنولوژی ساخت به سه مدل نازلی، دیسکی و التراسونیک تقسیم می‌شوند. اما این دستگاه‌ها با توجه به کاربردشان دارای تقسیم‌بندی‌ها و انواع مختلفی بر اساس این تقسیم‌بندی هستند. یکی از تقسیم‌بندی‌های سیستم‌‌های مه پاش گاوداری ، دسته‌بندی آن‌ها بر اساس نوع لوله و اتصالاتی که در این دستگاه استفاده می‌شود. در زیر چهار مدل مختلف دستگاه مه پاش گاوداری را بررسی می‌کنیم.

انواع سیستم های مه پاش گاوداری

مه پاش با لوله و اتصالات گالوانیزه

در مه پاش ساخته شده با لوله‌ای گالوانیزه، نوع اتصالات و لوله‌ای استفاده شده از نوع فولاد گالوانیزه هستند. لوله‌های گالوانیزه علاوه‌بر داشتن خواص مکانیکی مطلوب، دارای مقاومت به خوردگی عالی هستند. بنابراین دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی‌شوند و دوام بالایی دارند. نازل‌ها در فواصل مشخصی بر روی این لوله‌ها توسط اتصالات گالوانیزه بسته می‌شوند و عملیات خنک سازی و رطوبت سازی انجام می‌شود.

مه پاش ساخته شده با لوله سفید یا سبز

در این نوع مه پاش گاوداری ، نازل مه پاش توسط اتصالات برنجی روی لوله‌های سفید نصب می‌شود. این مدل مه پاش مقاومت به خوردگی بالایی دارد اما بخاطر فشار پایین انتقال آب، راندمان پایین است.

مه پاش پرسی

در سیستم مه پاش پرسی، از شیلنگ‌های فشار قوی برای انتقال آب به نازل‌ها استفاده می‌شود و نازل‌ها توسط رابط‌ها یا اتصالاتی فلزی بر روی این شیلنگ‌ها بسته می‌شوند. این رابط‌ها از نوع فولاد معمولی هستند و دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند و به مرور زمان، در صورت نگهداری نادرست و عدم بررسی آن‌ها، عملکرد مه‌ پاش گاوداری را دچار اختلال می‌کنند. این نوع مه پاش، از پرکاربرترین مه پاش های استفاده شده در گاوداری‌ها هستند.

مه پاش فیتینگی

در مدل مه پاش فیتینگی نازل توسط اتصالاتی فیتینگی بر روی لوله‌هایی از پلی اتیلن، پلی آمید و یا استیل سوار می‌شود. این سیستم با بهره‌گیری از لوله‌های فشار قوی دارای بازدهی بالایی است و کاربردهای زیادی دارد. اتصالات استفاده شدن در این سیستم به راحتی باز و بسته می‌شود.

بهترین مه پاش گاوداری کدام است؟

بهترین مه پاش گاوداری کدام است؟

مه پاش‌ها به طور کلی شامل سه نوع مختلف مه پاش نازلی یا خطی، مه پاش دیسکی یا پروانه‌ای و مه پاش اولتراسونیک هستند. با توجه به عملکرد هر یک از این مه پاش‌ها و نیازهای یک گاوداری، دو مدل مه پاش دیسکی و نازلی برای استفاده در گاوداری‌ها مناسب‌تر هستند. در مه ساز نازلی وظیفه پودر کردن آب و پخش آن به صورت مه برعهده نازل‌های دستگاه است. اما در مه‌ پاش پروانه‌ای، یک فن دمنده قوی آب را پودر و ریز می‌کند و این آب پودر شده به صورت مه در هوا پخش شده و هوا را خنک می‌کند.

دلایل استفاده از مه پاش در گاوداری‌ها

استفاده از سیستم مه پاش گاوداری برای این صنعت مزایای زیادی را در پی دارد. در زیر به مزیت‌های از مه پاش ها در یک گاوداری اشاره کرده‌ایم:

  1. خنک کردن محیط گاوداری
  2. کاهش تنش‌های گاوها در اثر دمای بالا
  3. کاهش بیماری‌های دامی ناشی از گرمای هوا
  4. مقاوم شدن بدن دام در برابر بیماری‌های دامی
  5. بهبود و تسریع رشد گوساله‌ها
  6. گوشت‌گیری بیشتر گاوها و افزایش راندمان پرورش گاوهای گوشتی
  7. افزایش شیر گاوهای شیرده
  8. دفع حشرات مزاحم
  9. کاهش گرد و غبار در محیط گاوداری
  10. تهویه هوا و کاهش بوهای نامطبوع در گاوداری
  11. کاهش تلفات ناشی از گرما و بیماری دام‌ها
  12. ضد عفونی کردن و سمپاشی محیط گاوداری با استفاده از مه سازها

بخش‌های سازنده مه پاش گاوداری

سیستم مه پاش گاوداری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها وظیفه‌ای را بر عهده دارند و در کنار دیگر اجزای سیستم با هدف نهایی توزیع مه گونه آب و خنک کردن محیط گاوداری، کار می‌کنند. مه پاش گاوداری شامل اجزا و بخش‌های زیر است:

  1. مخزن آب

مخزن آب اولین بخش تشکیل دهنده یک مه پاش است. برای دستگاه‌هایی که به سیستم آبرسانی متصل هستند نیازی به منبع نیست و از این منابع بیشتر با هدف ضدعفونی کردن با سمپاشی استفاده می‌شود.

  1. سیستم فیلتراسیون آب

برای جلوگیری از گرد و غبار و ناخالصی‌ها آب به اتصالات و نازل، از فیلترهای آب در دستگاه مه پاش استفاده می‌شود. اهمیت فیلترها در این است که ورود گردو غبار و ناخالصی‌ها به اتصالات و نازل باعث رسوب گرفتن آن‌ها و مسدود شدنشان می‌شود و عملکرد دستگاه افت می‌کند.

  1. پمپ مه پاش

پمپ مه پاش که معمولا از نوع پمپ‌های پیستونی هستند به منظور ارسال آب به صورت پرفشار از منبع به لوله‌ها و نازل از پمپ مه پاش استفاده می‌شود.

  1. تجهیزات کنترلی

تجهیزات کنترلی شامل بردهای کنترلی می‌شود که از طریق آن هم می‌توان دما و رطوبت دستگاه را اندازه‌گیری کرد و هم برای خاموش و روشن کردن دستگاه از راه دور استفاده می‌شوند.

  1. لوله‌ها

لوله‌ها در واقع رابط بین منبع آب و نازل‌ها هستند. آب توسط این لوله‌های انتقال از منبع به نازل به صورت پرفشار یا کم فشار بر طبق نوع لوله، منتقل می‌شود. لوله‌های انتقال خود انواع مختلفی دارند.

بخش‌های سازنده مه پاش گاوداری

  1. شیلنگ‌ها

شیلنگ‌ها هم مانند لوله‌ها مسئول انتقال آب به نازل هستند. در برخی سیستم‌ها به جای لوله انتقال از شیلنگ‌های انتقال استفاده می‌شود. نازل‌ها روی شیلنگ‌ها و یا لوله‌ها نصب می‌شوند.

  1. نازل

نازل قسمت انتهایی سیستم مه پاش است. آب از منبع با کمک پمپ و از طریق شیلنگ‌ها یا لوله‌ها به نازل منتقل می‌شود. نازل با سوراخ‌های بسیار ریز، مسئول پخش آب به صورت ریز و مه مانند در فضا است.

  1. پایه نازل

نازل‌ها بر روی شیلنگ‌ها یا لوله‌های انتقال نصب می‌شوند. نازل‌ها توسط پایه نازل قابل نصب شدن بر روی لوله یا شیلنگ هستند.

عوامل موثر بر قیمت مه پاش گاوداری

عوامل موثر بر قیمت مه پاش گاوداری

قیمت مه پاش گاوداری تحت تاثیر پارامترهایی همچون نوع دستگاه مه پاش، برند دستگاه و ابعاد دستگاهی است که شما انتخاب می‌کنید.

بدیهی است که قیمت مه پاش گاوداری از مهم‌ترین پارامترهایی است که خریداران هنگام خرید مه پاش ، مدنظر قرار می‌دهند. اما اگر می‌خواهید انتخابی مناسب داشته باشد، قبل از قیمت به کیفیت دستگاه توجه کنید و هیچگاه به خاطر خرید سیستم مه پاش ارزان گاوداری، از کیفیت آن چشم پوشی نکنید.

سخن پایانی

برای خرید مه پاش گاوداری ، باید آن را بر اساس کاربردتان انتخاب کنید. منظور این است که ابتدا شرایط کاربرد یعنی ابعاد محیط گاوداری، دمای محیط گاوداری، ارتفاعی که مه پاش باید نصب شود، رطوبت محل و… درنظر گرفته شود و بر اساس آن‌ها مه پاش مناسب را خریداری کنید.

برای خرید دستگاه با کیفیت و از معتبرترین برندها، به سایت نیکان پارسه مراجعه کنید و مدل دستگاه مه پاش گاوداری مورد نظر و مناسب شرایط کاربردتان را انتخاب کنید. شما می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های بیشتری از دستگاه را از سایت دریافت کنید. پس از قطعی شدن تصمیمتان در انتخاب مه پاش گاوداری ، خرید خود را نهایی کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نیاز به راهنمایی می‌توانید با پشتیبانی نیکان پارسه تماس بگیرید.

محصول خریداری شده بلافاصله پس از ثبت سفارش برای شما ارسال خواهد شد. ارسال برای شهر تهران توسط پیک انجام می‌شود و ارسال شهرستان‌ها از طریق باربری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.