وبلاگ

صفر تا صد میزان مصرف گاز و برق گرمایش تابشی

مصرف گار و برق گرمایشی تابشی

مصرف گاز و برق گرمایش تابشی بسته به فاکتورهای مختلف، می تواند متفاوت باشد. در این مقاله، این فاکتورها را به شما معرفی می کنیم و توضیح خواهیم داد که چه عواملی موجب می شوند که میزان مصرف گاز و برق این دستگاه متفاوت باشد. اگر شما هم می خواهید اطلاعات بیشتری درباره میزان مصرف گاز گرماتاب و برق آن به دست بیاورید، حتما تا پایان این مقاله از نیکان پارسه همراه ما باشید. به خصوص اکنون که در حال وارد شدن به فصل سرما هستیم، بهتر است حتما میزان مصرف گاز گرمایش از کف را بدانید تا بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

در فصل زمستان، استفاده از وسایل گرمایشی خیلی بیشتر رواج دارد و اگر افراد نتوانند به درستی نحوه استفاده از وسایل گرمایشی را مدیریت کنند، شاید مجبور به پرداخت هزینه های سنگینی برای قبض های برق و گاز شوند. از این رو، کسب اطلاعات کافی درباره میزان مصرف گرماتاب می تواند در این زمینه به افراد کمک زیادی کند. در این مقاله، متوجه خواهید شد که گرمایش تابشی چیست و برای خرید آن باید به چه فاکتورهایی توجه کنید. علاوه بر این، برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که چه عواملی در میزان مصرف گاز و برق گرمایش تابشی دخیل هستند.

گرمایش تابشی چیست؟

ممکن است خیلی از شما نام گرمایش تابشی را شنیده باشید، اما نحوه عملکرد آن را ندانید. برای شناختن این وسیله گرمایشی، باید بگوییم که گرمایش تابشی به وسیله ای گفته می شود که از طریق امواج، انرژی گرمایشی ایجاد می کند. خیلی از افراد گرمایش تابشی را با نام هیتر تابشی می شناسند که هر دوی این موارد درست هستند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید نحوه عملکرد گرمایش تابشی شباهت خیلی زیادی به عملکرد خورشید دارد. به خصوص اگر این وسیله را در سقف محیط مورد نظر خود نصب کنید، خیلی بهتر از شباهت آن دو آگاه خواهید شد. در این شرایط، می توان از آن با نام بخاری تابشی سقفی ( گرماتاب سقفی ) نیز یاد کرد.

نکته مهمی که درباره مصرف گاز و برق گرمایش تابشی باید بدانید، این است که چندین پانل در این دستگاه وجود دارند که گرما را به وجود می آورند. در نتیجه این امر، گرمایی که از تابش در بدنه به وجود می آید، کاهش پیدا می کند. این کار موجب می شود که سیستم های تابشی و گرمایشی تفاوت خیلی زیادی با سیستم های گرمایشی دیگر که از هوای گرم، بخار و یا آب گرم استفاده می کنند، داشته باشد.

نحوه مصرف گاز گرماتاب در منازل مسکونی غالبا به شکل سیستم های پانلی و یا سیستم های گرمایش تابشی قرنیزی هستند. منبع گرما در دستگاه های هیتر تابشی قرنیزی، همان آب گرم موجود در پانل ها است که به طور مداوم در حال جریان و گردش است.

یکی از فاکتورهایی که می تواند در مصرف گاز و برق گرمایش تابشی تاثیر بگذارد، طول لوله های آن است. به طور معمول، لوله های یک بخاری تابشی می تواند بین 3 تا 15 متر باشد. طول این لوله ها بیشتر به محیطی بستگی دارد که قرار است در آنجا استفاده شوند. موضوع خیلی مهمی که در میزان گرم کردن سیستم های گرمایشی تاثیر دارد، ارتفاع آن از کف تا سقف است و اگر این ارتفاع از حد معینی بیشتر باشد، نمی تواند در هوای خیلی سرد محیط را گرم کند. ارتفاع مناسب برای نصب گرماتاب غالبا بین 2.5 تا 3.5 است.

گرماتاب ها یکی پرکاربردترین دستگاه های گرمایشی تابشی هستند که برای فضاهای مختلف مانند رستوران ها، کارخانه ها، گلخانه ها و … کاربردهای بسیاری دارند به ویژه در فصل سرما برای اطلاع از قیمت ها و خرید این دستگاه می توانید به صفحه خرید گرماتاب در نیکان پارسه مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت ننمایید.

مصرف گاز سیستم گرمایش تابشی

کاملا طبیعی است که با تغییر شرایط اقتصادی، خیلی از افراد به دنبال روش هایی باشند تا بتوانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند و این مسئله درباره کاهش هزینه ها و مصرف گاز و برق گرمایش تابشی هم صدق می کند. هر کسی که بخواهد وسیله گرمایشی جدیدی بخرد، توجه زیادی به میزان مصرف گاز و برق آن می کند و در تلاش است دستگاهی را خریداری نماید که بتواند در هزینه قبض های برق و گاز خود صرفه جویی کند.

نسبت به دستگاه های گرمایشی دیگر، سیستم های گرمایش تابشی و گرماتاب ها گاز خیلی کمتری مصرف می کنند و به همین دلیل هم با خرید آنها، می توانید تا حد خیلی زیادی از نظر اقتصادی صرفه جویی کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده، بخاری های تابشی می توانند تا 55 درصد گاز کمتری مصرف کنند که این امر، موجب کم شدن قابل توجهی از هزینه قبض های گازی شما می شود.

به خصوص اگر بخواهید از این دستگاه در محیط های بزرگ تر استفاده کنید، می توانید مطمئن باشید که با خرید سیستم گرمایش تابشی، بخش زیادی از هزینه های شما کاهش پیدا خواهد کرد. همین امر موجب شده که افراد زیادی در سراسر جهان، به خرید گرماتاب علاقه نشان دهند.

عوامل موثر در مصرف گاز گرماتاب

همان طور که تاکنون متوجه شدید، مصرف گاز و برق گرمایش تابشی نسبت به دستگاه های گرمایشی دیگر معمولی، فوق العاده کمتر است. اما به نظر شما مهم ترین دلیل این مسئله چیست؟ چه چیزی باعث شده که مصرف گرماتاب از بخاری های معمولی موجود در بازار کمتر باشد؟ در این بخش، برخی از مهم ترین فاکتورهای موثر در مصرف گاز گرماتاب را به صورت مختصر نام می بریم.

کیفیت مواد اولیه

اولین و مهم ترین عاملی که می تواند موجب تفاوت در میزان مصرف گاز گرماتاب شود، کیفیت به کار رفته در مواد اولیه این دستگاه است. اگر مواد اولیه موجود در این دستگاه کیفیت بالایی داشته باشد، میزان مصرف سوخت های فسیلی هم تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه این امر، میزان گاز کربن آزاد شده هم کمتر می شود.

در میان مواد مختلف برای تهیه گرماتاب، بدنه های سرامیکی جزو بهترین ها شناخته می شوند؛ زیرا سرامیک، رسانای بسیار قدرتمندی برای گرما بوده و باعث می شود که هیتر تابشی در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد. هیترهای تابشی از جنس سرامیک می توانند چندین ساعت بعد از خاموش شدن هم همچنان انرژی گرمایشی از خود ساطع کنند.

به همین دلیل هم باعث کاهش مصرف انرژی و گاز می شود. سرامیکی بودن بدنه این دستگاه ها موجب می شود که بتوانند در بازه زمانی کوتاه مدتی فضای خیلی زیادی را گرم کنند و به همین دلیل هم گزینه مناسبی برای محیط های بزرگ هستند.

تناسب سیستم گرمایشی با محیط استفاده شده

فاکتور بسیار مهم دیگری که می تواند روی میزان مصرف گاز گرماتاب تاثیر بگذارد، تناسب سیستم گرمایشی استفاده شده در محیط مورد نظر است. به عبارت دیگر، شما باید از گرماتابی استفاده کنید که با محیط مورد نظر شما تناسب داشته باشد.

همان طور که می دانید، تنوع خیلی زیادی در انواع گرماتاب ها و هیترهای تابشی وجود دارد و به همین دلیل هم اول از همه باید محیط مورد نظر خود را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و بدانید که برای محیطی با این متراژ، تقریبا به چه دستگاهی نیاز دارید.

بعد هم بسته به شرایط محیط خود و حتی میزان ارتفاع آن، می توانید از یک سیستم گرمایشی مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهید از یک گرماتاب برای مکان های صنعتی استفاده کنید، باید هیتری بخرید که توانایی گرمایش و حرارت دهی خیلی بالاتری داشته باشد. با انجام این کار، مصرف گاز گرمایش از کف متناسب با محیط شما خواهد بود و نیازی نیست که هزینه خیلی زیادی بپردازید.

عایق بندی ساختمان

در صورتی که ساختمان مورد نظر شما که در آن گرماتاب را قرار داده اید، عایق بندی باشد، در بازه زمانی کوتاه مدتی گرم خواهد شد و این گرما به هیچ عنوان به هدر نخواهد رفت. در این شرایط، گرماتاب نیازی به انرژی خیلی زیادی ندارد و با انرژی نسبتا کمتری هم می تواند محیط را گرم نگه دارد.

شرایط آب و هوایی منطقه

به هیچ عنوان نمی توان شرایط آب و هوایی منطقه را در میزان مصرف گاز و برق گرمایش تابشی نادیده گرفت. در مناطقی که شرایط آب و هوایی نسبتا معتدل و یا گرمی دارند، گرماتاب ها خیلی راحت تر می توانند محیط صنعتی مورد نظر را گرم کنند و حتی ممکن است گاهی مواقع نیازی به استفاده از آنها هم نباشد.

مدت زمان استفاده از گرماتاب

در نهایت، آخرین عاملی که می تواند در مصرف گاز گرماتاب تاثیرگذار باشد، مدت زمانی است که از آن به صورت مداوم استفاده می شود. برای مثال، بیشتر گرماتاب ها می توانند به صورت 24 ساعته فعالیت کنند. طبیعتا زمانی که شما فقط برای یک بازه زمانی 5 ساعته از آن استفاده می کنید، انرژی کمتری مصرف خواهد کرد و هزینه های شما کاهش پیدا می کند.

مصرف برق سیستم گرمایش تابشی

علاوه بر میزان مصرف گاز، سیستم های گرمایش تابشی صرفه جویی خیلی زیادی در میزان مصرف برق دارند. دلیل این موضوع هم این است که در آنها از تکنولوژی های روز دنیا استفاده شده است و با مصرف انرژی برق خیلی کمتر، می توانند همان حرارت دهی و یا حتی حرارت دهی بهتری نسبت به بخاری های معمولی داشته باشند.

اگر بخواهیم میزان مصرف گاز و برق گرمایش تابشی را توضیح دهیم، باید بگوییم که اطلاعات نشان می دهند میزان مصرف برق گرماتاب ها و سیستم های گرمایش تابشی نسبت به دستگاه های معمولی، 90 درصد کمتر است که این میزان تفاوت، تاثیر زیادی در قبض برق خانه های مسکونی و اماکن تجاری دارد.

یکی از مهمترین دلایلی که موجب کاهش میزان مصرف برق سیستم های گرمایشی می شود، استفاده از تجهیزات کنترلی و فن در آنهاست. برچسب هایی روی این دستگاه ها تعبیه شده اند که نحوه مصرف انرژی را نشان می دهند. اگر نگاهی به گرماتاب یا هیتر تابشی مورد نظر خود بیندازید، متوجه خواهید شد که برچسب انرژی A دارد که این برچسب، نشان دهنده کمترین میزان مصرف انرژی نسبت به دستگاه هایی است که برچسب B دارند.

نکات مهم هنگام خرید سیستم گرمایشی و تابشی

بعد از این که با نحوه مصرف گاز و برق گرمایش تابشی و گرماتاب ها آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم که موقع خرید این سیستم ها به آنها توجه کنید. در این بخش، برخی از مهمترین فاکتورهای موثر موقع خرید سیستم های گرمایشی را به صورت مختصر نام می بریم. پس مطمئن شوید که حتما موقع خرید، این فاکتورها را مد نظر قرار خواهید داد.

مجهز بودن به فناوری های روز

اولین و مهم ترین فاکتوری که باید حتما موقع خرید به آن توجه کنید، این است که گرمایش تابشی مورد نظر شما باید به فناوری های روز دنیا مجهز باشد. در این صورت، این هیتر می تواند کارایی و عملکرد فوق العاده ای داشته باشد و در کمترین زمان ممکن، محیط بزرگی را گرم کند.

علاوه بر این موارد، مجهز بودن گرماتاب به فناوری های روز دنیا موجب می شود که تا حد زیادی در هزینه های شما صرفه جویی شود. زیرا همان طور که گفتیم، سیستم گرمایش از کف برق کمتری نسبت به بخاری های عادی مصرف می کند. در کنار این ویژگی ها، تجهیزات به روز سیستم های گرمایش تابشی موجب می شوند که طول عمر قطعات گرماتاب افزایش پیدا کنند.

داشتن ترموستات

دیگر از ویژگی های مهمی که باید موقع خرید سیستم گرمایش تابشی مد نظر قرار دهید، داشتن ترموستات است. وجود ترموستات در بخاری های تابشی و گرماتاب ها می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف گاز این دستگاه ها داشته باشد. دلیل این موضوع هم این است که ترموستات موجب می شود هیتر تابشی بیش از اندازه داغ نشود و با امنیت بیشتری محیط را گرم می کند. این امر تاثیر بسیار زیادی در طول عمر دستگاه دارد و بهتر است حتما موقع خرید، به این مسئله توجه کنید.

معرفی هیترهای تابشی صنعتی

هیترهای تابشی به خاطر داشتن تنوع بسیار زیاد، برای محیط های مختلفی مناسب هستند. به عنوان مثال، یکی از مهم ترین کاربردهای آنها، در محیط های صنعتی است که می توانند هم در کاهش مصرف گاز و برق گرمایش تابشی دخیل باشند و هم در بازه زمانی کوتاه مدتی این محیط های صنعتی را گرم کنند. همین هیترهای تابشی صنعتی هم انواع مختلفی دارند که در این بخش، رایج ترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

هیتر تابشی لوله ای

یکی از مهمترین و رایج ترین هیترهای تابشی مورد استفاده در محیط های صنعتی، هیترهای لوله ای هستند. از این گرماتاب ها بیشتر برای تامین گرمایش گلخانه ، کارخانه ها، انبارها و مرغداری ها استفاده می شود. هیترهای تابشی لوله ای به جای این که هوای گرم را به محیط اطراف ساطع کنند، بیشتر برای گرم کردن اجسام مورد استفاده قرار می گیرند و به طور مستقیم، گرمای مورد نیاز را به جسم وارد می کنند.

نکته جالب توجه درباره گرماتاب لوله ای این است که نیازی به این ندارد که از هوا عبور کند و هر جسم جامدی که بر سر راه آن باشد، گرم خواهد شد. این دستگاه ها کارایی بسیار بالایی دارند و در بازه زمانی کوتاه مدتی می توانند خیلی سریع همه جا را گرم کنند. خوشبختانه این گرماتاب ها آنقدر گران نیستند و همان طور که گفتیم، مصرف انرژی کمی دارند و به دو صورت، موجب کاهش هزینه های شما می شوند.

هیتر تابشی دکوراتیو

نمونه دیگری از هیترهای تابشی که می توان در محیط های صنعتی از آنها استفاده کرد، هیترهای تابشی دکوراتیو هستند. این گرماتاب ها بیشتر برای فضاهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرند و محیطی که در آنجا نصب می شوند، باید حتما ارتفاع بیشتر از 4 متر داشته باشد.

به عنوان مثال، گرماتاب دکوراتیو بیشتر برای کافه ها، رستوران ها،سالن های ورزشی، تالارهای پذیرایی، ترمینال های مسافربری، مکان های مذهبی، فروشگاه های خیلی بزرگ، ایستگاه های قطار، سالن انتظار بانک ها و سایر موارد این چنینی کاربرد دارد. همچنین از این دستگاه می توان در کافه ها و رستوران هایی استفاده کرد که ارتفاع حداقل 3 متری دارند. مهمترین دلیلی که باعث می شود هیترهای تابشی دکوراتیو در محیط های مدرن مورد استفاده قرار بگیرند، این است که ظاهر جذابی دارند و به همین دلیل هم می توانند با محیط های مدرن سازگار شوند.

هیتر تابشی سرامیکی

از دیگر هیترهای تابشی، می توان به گرماتاب سرامیکی اشاره کرد که پیش از این گفتیم که وجود سرامیک در آن می تواند موجب افزایش طول عمر و کارایی آنها شود. هیترهای تابشی سرامیکی غالبا از نوع اتمسفریک هستند و برخلاف گرماتاب های پرمیکس، لازم نیست که در آنها از فن استفاده کرد. سرامیک استفاده شده در این گرماتاب ها توان تشعشعی فوق العاده بالا و راندمان مناسبی دارد و می تواند در بازه زمانی کوتاه مدت، خیلی سریع محیط را گرم کند.

سخن پایانی

در این مقاله، متوجه شدید که مصرف گاز و برق گرمایش تابشی تقریبا چقدر است و میزان مصرف این انرژی ها در گرماتاب ها به چه فاکتورهایی بستگی دارد. همان طور که گفتیم، فاکتورهای متعددی در این امر دخیل هستند که باید حتما موقع خرید همه آنها را مد نظر قرار داد. اگر شما هم قصد خرید هر یک از نمونه های هیترهای تابشی برای محیط های صنعتی و یا خانه های مسکونی را دارید، می توانید بهترین و با کیفیت ترین گرماتاب های موجود در بازار را در فروشگاه نیکان پارسه با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.