وبلاگ

گرمایش از کف (بررسی انواع، مزایا و معایب)

گرمایش از کف ساختمان

یکی از مشکلات سیستم های گرمایشی رایج در دنیا، اشغال فضا توسط این نوع سیستم ها است. سیستم گرمایش از کف یکی از سیستم های مدرن جایگزین است که برای مقابله با این مشکل طراحی شده است و یک راهکار جدید برای گرم کردن خانه ها و محیط های صنعتی از طریق لوله های محکم و منعطفی است که در کف تعبیه شده اند. گرمایش از کف معایب و مزایایی دارد که قصد داریم در این مطلب از سری مقاله های نیکان پارسه، درباره آن نکاتی را بیان کنیم.

گرمایش از کف چیست؟

گرمایش از کف سیستم گرمایشی ای است که در آن، لوله های مخصوص 3 لایه یا 5 لایه، از زیر زیر کف زمین عبور داده شده و توزیع یکنواخت آب گرم یا انرژی الکتریکی در این لوله ها، یک گرمای مطبوع و دلچسب را در محیط خانه شما ایجاد می کند. هنگامی که دمای کف زمین از دمای محیط بیشتر می شود، دما به طور یکنواخت در سطح زمین پخش شده و گرمای مطبوعی را ایجاد می کند.

علاوه بر آن، از آنجایی که مساحت کف زمین از مساحت یک رادیاتور به مراتب بیشتر است، دیگر نیازی به دمای 75 درجه ای رادیاتور برای ایجاد گرما نیست و لوله گرمایشی از کف آبی، حتی با آب 25 تا 27 درجه سانتی گراد نیز می تواند گرمای مشابهی را ایجاد نماید.

انواع سیستم گرمایش از کف

دو نوع اصلی سیستم گرمایش از کف وجود دارد که عبارت اند از:
• گرمایش از کف الکتریکی
• گرمایش از کف آبی
در ادامه هر دو سیستم را برایتان شرح خواهیم داد.

سیستم گرمایش از کف الکتریکی

سیستم گرمایش از کف الکتریکی یا برقی از طریق انرژی الکتریکی، گرمای محیط خود را به طور کامل تامین می کند. در این سیستم، با نصب المنت هایی در کف زمین که دارای مقاومت الکتریکی بسیار بالا هستند، گرمای مورد نظر از طریق گرم شدن این المنت ها ایجاد شده و به محیط انتقال پیدا می کند.

مزیت سیستم گرمایش از کف الکتریکی، نصب آسان و سریع آن و عدم نیاز به لوله کشی و نصب پکیج است. اما ایراد این روش، هزینه بالای مصرف برق آن است؛ به گونه ای که مجموعا روش مقرون به صرفه ای نمی باشد.

سیستم گرمایش از کف آبی

در این نوع سیستم ها، لوله های آبی عموما از جنس مس و پلیمر، در کف زمین نصب شده و عبور جریان آب گرم از این لوله ها، موجب گرمایش از کف ساختمان می شود. ایراد این روش این است که نصب سیستم گرمایش از کف آبی نیاز به پکیج و رادیاتور دارد و این نصب باید با دقت بسیار زیادی انجام شود؛ زیرا در صورت نشتی لوله ها، مشکلات بسیار زیادی برای ساکنین آن خانه ایجاد خواهد شد.

همچنین در صورت خرابی این نوع سیستم ها، کف زمین باید کنده شده و دردسرهای فراوانی خواهد داشت. اما مزیت بزرگ آن، مصرف انرژی بسیار کم این سیستم می باشد و در صورت نصب صحیح، تا سالیان دراز به کار خود بدون مشکل ادامه خواهد داد.

طریقه نصب المنت زیر فرشی

نصب المنت زیر فرشی آماده سازی خاصی نیاز ندارد؛ فقط کافی است مطمئن شوید روی سطح گرد و غباری وجود ندارد. گرمایش از کف روی همه سطوح چوبی، بتنی، بلوک و تیرآهن قابل نصب است.

مراحل نصب المنت زیر فرشی:

  1. عایق حرارتی را رول کرده و به گونه ای برش دهید که کل کف محیط را بپوشاند.
  2. اگر نصب بر روی یک کف چوبی انجام می شود، می توانید گیره های میله ای را در بالای عایق ثابت کنید.
  3. گیره ها را در کناره محیط کف زمین با یک فاصله 7 تا 12 میلی متری از دیوار قرار دهید.
  4. کفپوش های گرمایش از کف را روی عایق بین گیره ها بگذارید.
  5. با کمک یک نوار دو طرفه، کفپوش ها را به عایق بچسبانید.
  6. از محکم بودن چسب کفپوش ها مطمئن شوید.
  7. لوله ها را به جعبه تقسیم بالاتر از قرنیزها هدایت کنید.
  8. در دفترچه راهنما، مقاومت عناصر گرمایشی را با نمودار مقاومت آن ها تطبیق دهید.
  9. سیم ها را با استفاده از کانکتورهای 5 اهرمه وصل کنید.
  10. سپس می توانید فرش خود را روی گرمایش از کف پهن کنید. بهتر است فرشی با مقاومت حرارتی کم را انتخاب کنید.

مزایای سیستم گرمایش از کف ساختمان

سیستم گرمایش از کف مزایای فراوان و انکارناپذیری دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

استفاده بهینه از انرژی

سیستم گرمایش از کف به نسبت سیستم های گرمایشی دیگر مانند رادیاتور ها، به مراتب انرژی کمتری مصرف می کند و از لحاظ هزینه های مصرف انرژی، بسیار به صرفه و مناسب است.

گرمای یکنواخت

گرمایش از کف محیط اطراف خود را به صورت کاملا یکنواخت گرم می کند. برخلاف سایر روش های گرمایش محیط مانند استفاده از پکیج ها و بخاری ها، گرمایش از کف محیط اطراف را به گونه ای گرم می کند که تفاوت دمایی خاصی در نقاط مختلف مشاهده نمی شود.

لوله گرمایشی از کف

عدم نیاز به تعمیر و نگهداری

پس از اجرای گرمایش از کف و اتمام مراحل نصب آن، دیگر خیالتان از بابت هزینه های نگهداری و تعمیر راحت خواهد بود. اگر نصب این نوع سیستم ها به درستی انجام شود، تا سال های سال بدون مشکل به کار خود ادامه خواهند داد و شما نگرانی ای از این بابت نخواهید داشت.

عدم اشغال فضای خانه

با نصب سیستم های گرمایش از کف، دست تان برای تغییر و انتخاب دکوراسیون خانه به شدت بازتر خواهد شد. سیستم های گرمایش از کف فضا و محیط خانه را اشغال نمی کنند و نمای خانه نیز زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.

ایمنی بالا

یکی از مشکلات سیستم های رادیاتور و شوفاژ، نگرانی بابت نزدیک شدن کودکان و ایجاد سوختگی است؛ مشکلی که درباره بخاری ها بیشتر هم می شود. به دلیل نصب سیستم های گرمای از کف در زیر زمین، ایمنی این نوع سیستم ها در منزل بسیار بالا است و خطرات سایر سیستم های گرمایشی را به هیچ عنوان ندارد.

انتخاب دکوراسیون و متریال کف

در سیستم های گرمایش از کف، از هر نوع دکوراسیون منزلی می توانید استفاده کنید. همچنین می توانید کف زمین را با هر نوع کفپوشی که دوست دارید (سرامیک، سیمان و…) بپوشانید. البته بهتر است کف زمین شما با استفاده از کفپوش های دارای رسانایی بیشتر، مانند سنگ، سرامیک و بتن پوشانده شود.

پاکی و تمیزی

سیستم های گرمایش از کف هیچ نوع دوده و کثیفی خاصی را ایجاد نمی کنند و حمام و سرویس های بهداشتی شما از وجود باکتری ها و قارچ های مختلف در امان خواهند بود.

معایب گرمایش از کف

گرمایش از کف باید در یک محدوده مجاز دمایی کار کند؛ به این معنی که دمای کف زمین اگر از حد خاصی بیشتر شود، خطرناک خواهد بود. اما سیستم های گرمایش از کف به گونه ای تنظیم شده اند که این محدوده را کاملا رعایت می کنند و سلامت بالایی دارند. با این حال برای این نوع سیستم ها معایبی نیز شمرده شده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

افزایش گرد و غبار در خانه

یکی از معایب این سیستم، افزایش گرد و غبار خانه است. با گرم شدن هوای روی زمین و بالا رفتن هوای گرم به علت سبکی، ممکن است ذرات گرد و غبار نیز به همراه این گرما حرکت کرده و به سمت بالا جا به جا شوند. از این رو شاید این نوع سیستم ها مناسب کسانی که به بیماری های تنفسی مبتلا هستند، نباشد. راه مقابله با این مشکل، تمیزی مداوم خانه است که البته در خانه های ایرانی، مشکل بزرگی به شمار نمی رود و معملا این نکته را همگی رعایت می کنند.

خشکی هوا

لازم است همین ابتدا به این نکته اشاره کنیم که خشکی هوای خانه در فصل زمستان، امری طبیعی است و تفاوتی ندارد که شما از کدام سیستم گرمایشی استفاده کنید. علاوه بر آن، هرچقدر دمای هوا کاهش پیدا کند، حفظ رطوبت هوا کمتر شده و به طور کلی رطوبت کاهش خواهد یافت. بنابراین شاید بیراه نباشد اگر این مشکل را به سیستم های گرمایش از کف منحصر ندانسته و یک مسئله عمومی برای سیستم های گرمایشی در نظر بگیریم.

افزایش تعریق پا

بسیاری از این که ممکن است گرمایش از کف موجب افزایش تعریق کف پا شود، هراسان اند و ترجیح می دهند از این نوع سیستم ها استفاده نکنند. این در حالی است که اگر به این مشکل مبتلا هستید، گرمایش از کف به شما اجازه خواهد داد تا با پای برهنه در منزل تردد کنید و احتمال تعریق کف پا کاهش می یابد. پوشیدن جوراب های پشمی در فصل زمستان در خانه برای خیلی ها رایج است و همین مسئله موجب تعریق بیشتر کف پاهایشان می شود. در حالی که استفاده از گرمایش از کف، این مشکل را کمرنگ تر خواهد کرد.

مزایای سیستم گرمایش از کف

ضرر گرمایش از کف برای فرش

مهم ترین ضرر و نکته منفی گرمایش از کف در هنگام استفاده روی فرش، این است که میزان مقاومت حرارتی فرش (تاگ فرش) باید از 2.5 کمتر باشد. البته اکثر فرش ها مقاومت حرارتی ای بین 1.5 تا 2 دارند، اما برای این که یستم گرمایش از کف شما با فرش به خوبی کار کند لازم است قبل از نصب گرمایش از کف این نکته را چک کنید.

در ساختار یک فرش، معمولا بهترین لایه زیرین را برای بالا بردن کیفیت آن انتخاب می کنند؛ اما این لایه ها گاهی منجر به عایق شدن فرش در برابر کف زمین می شوند. همچنین گرمایش از کف می تواند با تولید الکتریسیته، پرزهای فرش را بلند کند که موجب آسیب  به آن می شود.

البته لازم به ذکر است که گرمایش از کف بر پایه آب چندان ارتباطی با نوع فرش شما پیدا نمی کند و بیشتر لازم است در هنگام استفاده از گرمایش از کف برقی به این نکات توجه کنید.

عایق بودن فرش می تواند منجر به تداخل در گردش گرما و نیز افزایش هزینه ها شود. فرش هایی که با الیاف طبیعی ساخته شده اند، بهترین انتخاب برای استفاده روی سیتم گرمایش از کف هستند.

اجرای گرمایش از کف روی سرامیک

سرامیک رسانای مناسبی است و یکی از بهترین گزینه ها برای اجرای این سیستم می باشد. سیستم های گرمایشی از کف در زیر کفپوش های سرامیکی نصب شده و به تولید حرارت می پردازند. مهم ترین مزیت اجرای گرمایش از کف روی سرامیک، رسانایی بالای آن است که سبب می شود انتقال گرما به شکل بهتری انجام شده و حرارت در تمام محیط به آسانی توزیع شود.

گرمایش از کف زیر فرش

یکی از روش های اجرای موقت سیستم گرمایش از کف، گرمایش زیر فرش است که از طریق پد های گرمایی زیر فرشی انجام می شود. در این روش به آسانی می توانید فرش یا موکت خانه ار کنار زده، پد گرمایشی زیر فرش را در کف زمین پهن کنید و سپس روی آن را با فرش یا موکت بپوشانید. پس از آن باید پد را به برق متصل کنید تا شروع به کار کند. این نوع پد ها ضخامت اندکی دارند و نصب آن ها به همان سادگی ای است که توصیف کردیم! همچنین قابلیت رول شدن و حمل آن ها نیز سبب می شوید بتوانید آن ها را با خود به آسانی به جاهای مختلف انتقال دهید.

سخن پایانی

در این مطلب از سری مقاله های نیکان پارسه، درباره سیستم گرمایش از کف و انواع آن نکاتی را بیان کریدم. همچنین مزایا و معایب این نوع سیستم ها را برشمردیم و انوع خاص گرمایش از کف، مانند گرمایش زیر فرش و سرامیک را هم به طور اجمالی توضیح دادیم. امیدواریم این نوشته مورد توجهتان واقع شده باشد. اگر در این رابطه سوالی دارید، لطفا با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.