وبلاگ

گرماتاب برقی چیست؟ / ۸ مزیت هیتر تابشی برقی

شاخص

گرماتاب برقی نوعی از سیستم‌های گرمایشی تابشی است که از انرژی الکتریکی برای تولید گرما و انتشار آن در محیط استفاده می‌کند. تفاوت این نوع هیترها با هیتر تابشی گازی در هندسه دستگاه و مصرف سوخت آن‌ها است و تفاوتی در مکانیزم گرمایش محیط ندارند. در هیتر تابشی برقی هم گرمای ایجاد شده به صورت امواج مادون قرمز در محیط منتشر می‌شود. منبع این گرما یک شعله نیست، یعنی  در این دستگاه سوختی نمی‌سوزد و شعله‌ای هم ایجاد نمی‌شود.

این نوع گرماتاب دارای المنت‌هایی از جنس سرامیک است. با برقراری جریان الکتریسیته، به علت مقاومت الکتریکی بالای المنت‌ها، در اثر جریان یافتن الکتریسیته در آن، گرمای زیادی در المنت ایجاد می‌شود؛ با بالا رفتن گرما تا دمای مشخصی،  این گرما به شکل امواج مادون قرمز به صفحات فلزی دستگاه یا همان رفلکتورها برخورد کرده و بازتاب می‌شوند.

به این طریق امواج گرما در محیط منتشر شده و محیط را گرم می‌کند. البته باید بگوییم در مکانیزم تابش امواج مادون قرمز، این امواج به اشیاء و افراد حاضر در محیط برخورد کرده و آن‌ها را گرم می‌کند. به این طریق گرمایی یکنواخت و تمیز و بدون ایجاد دود و آلودگی برای گرمایش محیط موردنظر، توسط بخاری تابشی برقی ایجاد می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که اگر قصد خرید و استعلام قیمت گرماتاب برقی را دارید می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۷۷۳۳۱۰۰۷ در ارتباط باشید تا کارشناسان نیکان پارسه شما عزیزان را نسبت به شرایط و نیازتان راهنمایی کنند.

گرماتاب برقی

مشخصات فنی گرماتاب برقی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام استفاده از یک دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد، مشخصات فنی آن دستگاه است. در مورد هیتر تابشی برقی هم توجه به این نکته ضرورت دارد. هر دستگاهی دارای پارامترها و مشخصه‌هایی است که در کاربرد آن اهمیت دارد. این پارامترها به عنوان مشخصات فنی گرماتاب برقی شناخته می‌شوند. مشخصات فنی دستگاه در کاتالوگ گرماتاب ذکر می‌شود. مهم‌ترین پارامترهایی که باید در رابطه با این سیستم گرم کننده مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • ظرفیت حرارتی دستگاه
  • ولتاژ ورودی
  • شدت جریان مصرفی.
  • فرکانس
  • ابعاد
  • وزن
  • رنگ

در جدول زیر نمونه‌ای از مشخصات فنی گرماتاب مدل ….. ذکر شده است.

ظرفیت حرارتیولتاژ ورودیشدت جریان مصرفیفرکانسابعادوزنرنگریموت کنترل
2000 وات220 ولت8.5 آمپر50 هرتز581*141*110 میلیمتر3.5 کیلوگرمذغالیدارد

ویژگی های گرماتاب برقی

گرماتاب برقی با ویژگی‌های منحصربفرد یکی از پرکاربردترین انواع سیستم‌های گرمایشی است. استفاده از این سیستم گرم کننده تابشی برقی با طراحی مهندسی شده و استاندارد، ویژگی‌های مطلوبی  دارد که موجب محبوبیت این سیستم‌‌ شده است. در پایین این مطلب به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های گرماتاب برقی اشاره کرده‌ایم.

  • راه اندازی و نصب راحت و ارزان
  • المنت‌های سرامیکی با مقاومت حرارتی و ظرفیت گرمایی بالا.
  • ایجاد گرمایی مناسب و با دمای مطلوب.
  • ایجاد گرمایی یکنواخت و میزان مصرف انرژی بهینه به دلیل مجهز بودن به سیستم ترموستات.
  • قابلیت گرمایش فضاهای باز و نیم باز.
  • امکان گرمایش محیط‌های با مساحت‌های متفاوت.
  • ایجاد گرمایی تمیز و سازگار با محیط زیست.
  • عدم ایجاد دود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی.
  • عدم ایجاد آلودگی صوتی.
  • مجهز به رفلکتور از جنس استینلس استیل با مقاومت به خوردگی بالا.

هیتر تابشی برقی

مزایای هیتر تابشی برقی

سیستم‌های گرمایشی تابشی جز سیستم‌های گرم کننده نوینی هستند که با توجه به عملکرد عالی و گرمایش مطلوبی که در کاربردهای مختلف ارائه کرده‌اند، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را در جامعه صنعتی پیدا کنند. مزایای قابل توجه استفاده از این سیستم توجه بسیاری از صنعتگران و صاحبان صنایع، مجموعه‌های خدماتی، رفاهی و… را به خود جلب کرده است. از جمله مزایای هیتر تابشی برقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرمایش مطلوب و یکنواخت

هیتر تابشی برقی به واسطه تابش امواج گرما، گرمایی یکنواخت را در سراسر محیط کاربرد فراهم می‌کند. در سیستم‌های گرمایشی همرفتی چون انتقال گرما وابسته به جابجابیی هوا است، گرما در نزدیکی دستگاه، بیشتر از نقاط دورتر است اما در مکانیزم تابشی، گرمایی یکنواخت ایجاد می‌شود.

  • بدون ایجاد هر گونه صدا و آلودگی صوتی

از مهم‌ترین مزایای گرماتاب برقی، عدم تولید صدا در حین گرمایش و یا در حین فعالیت دستگاه است. این دستگاه بدون ایجاد کم‌ترین صدایی کار می‌کند.

  • عدم نیاز به هوا و جابجایی آن برای گرم کردن

گرماتاب برقی بر خلاف دیگر سیستم های گرمایشی محیط نیازمند جا به جای هوا برای انتقال گرما نیستند و به وسیله تابش محیط را گرم می کند.

  • گرمایش در مناطق دلخواه یا گرمایش متمرکز

یکی از مزایای موردتوجه بخاری تابشی برقی، گرمایش در مناطق دلخواه است. جهت دهی جریان گرما و انتقال گرما در مناطق ترجیحی در این سیستم‌های گرمایشی، این امکان را فراهم می‌کند که  گرما را در مناطقی که به گرمای بیشتری نیاز دارد متمرکز کنیم و از هدر رفتن انرژی و گرما با گرمایش نواحی پرت که نیازی به گرما ندارد، جلوگیری کنیم.

  • هیتر تابشی برقی، سامانه‌ای کاملا مستقل

هیتر تابشی برقی به دلیل عدم نیاز به سیستم‌ها و سامانه‌های مرکزی مانند موتورخانه‌ها، کاملا مستقل عمل می‌کند .

  • امکان کنترل دما یا حرارت

با استفاده از سیستم‌های تابشی، امکان کنترل دما و جریان حرارت محیط را داریم. این ویژگی به ما کمک می‌کند که در روزهای سرد دما را افزایش دهیم و در روزهایی که هوا گرم‌تر است، دمای آن را پایین آوریم.

  • گرمایش سریع

هنگام روشن کردن هیتر نهایتا تا دو دقیقه پس از روشن کردن، دستگاه شروع به انتشار امواج گرما و گرم کردن محیط می‌کند.

  • مقرون به صرفه بودن دستگاه

استفاده از بخاری تابشی برقی از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است. زیرا دستگاه قیمت بالایی ندارد، از طرفی هزینه نصب، راه اندازی و نگهداری این سیستم بسیار پایین است و همچنین میزان مصرف سوخت گرماتاب برقی هم پایین است.

گرماتاب برقی

اجزای سیستم گرمایشی تابشی برقی

گرماتاب‌ برقی برخلاف تصور سیستم پیچیده‌ای ندارد. این دستگاه شامل چند بخش مختلف است که به صورت مهندسی شده و کاربردی در کنار یکدیگر قرار گرفته و یا مونتاژ شده اند تا یک سیستم گرمایشی تابشی با کارکرد و بازدهی بالا تشکیل شود. اجزای اصلی سیستم گرمایشی تابشی برقی شامل موارد زیر هستند.


  • تایمر و ریموت کنترل


تایمر جزیی از سیستم الکتریکی این نوع گرماتاب برقی است که این امکان را فراهم می‌کند که ما بتوانیم عملکرد سیستم را در گرما دهی کنترل کنیم. در واقع با استفاده از تایمر زمان انتخابی برای گرمایش تعیین می‌کنیم. ریموت کنترل هم برای تنظیم کردن دستگاه از راه دور استفاده می‌شود.


  • رفلکتور


رفلکتور (منعکس کننده) یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بخاری تابشی برقی است که نقش انعکاس امواج گرما را به عهده دارد. گرمای ایجاد شده در اثر داغ شدن المنت‌ها به رفلکتور برخورد می‌کند. رفلکتور دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی است که امواج گرمایی که به آن برخورد کرده است را بازتاب می‌کند. جنس رفلکتور معمولا از جنس استینلس استیل و آلومینیوم است.


  • المنت


یکی دیگر از اجزای مهم گرماتاب‌های برقی، المنت دستگاه است. دستگاه دارای دو المنت است که از جنس سرامیک (شیشه کوارتز) با مقاومت حرارتی و شوک حرارتی بالا ساخته شده است. این سرامیک دارای مقاومت الکتریکی بالا است. بنابراین با عبور جریان الکتریسیته داغ می‌شود. در این حالت دما تا حدی بالا می‌رود که المنت امواج مادون قرمز از سطح خود گسیل می‌کند. این امواج به سرعت در محیط منتشر می‌شود و محیط را گرم می‌کند.


  • سوئیچ روشن و خاموش دستگاه


کلید یا سوئیچ روشن و خاموش کردن دستگاه برای خاموش کردن و راه اندازی دستگاه استفاده می‌شود.

گرماتاب برقی چگونه گرما ایجاد می کند؟

نحوه انتشار و انتقال گرما در کلیه سیستم‌های گرمایشی تابشی مشابه یکدیگر است. یعنی گرمای ایجاد شده در قالب امواج الکترومغناطیس در محدوده امواج مادون قرمز در محیط منتشر می‌شود. این انتشار بر اساس مکانیزم تابش صورت می‌گیرد. اما انواع سیستم‌های تابشی در نحوه ایجاد گرما و یا درواقع منبع گرمای دستگاه با یکدیگر متفاوت هستند.

در سیستم‌های تابشی گازی از طریق سوختن گاز طبیعی یک شعله ایجاد می‌شود. گرمای ناشی از سوختن و ایجاد شعله در محیط با مکانیزم تابشی منتشر می‌شود. اما در گرماتاب برقی روش ایجاد گرما متفاوت است. منبع انرژی این سیستم برق یا الکتریسیته است. با روشن کردن دستگاه و عبور جریان الکتریسیته از المنت‌های سرامیکی (شیشه‌ای) دستگاه گرما ایجاد می‌شود. علت ایجاد گرما مقاومت الکتریکی بالای المنت است. سرامیک‌ها عایق الکتریسیته هستند و در برابر عبور جریان الکتریسیته مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند که به شکل گرما ظاهر می‌شود. گرمای ایجاد شده باعث گرم شدن محیط می‌شود.

هیتر تابشی برقی

نحوه عملکرد گرماتاب برقی

گرماتاب برقی مانند سایر گرماتاب‌ها با بهره گیری از مکانیزم تابشی محیط اطراف را گرم می‌کند. این نحوه گرمادهی سبب شده است که این سیستم گرم کننده عملکرد خوب و بازدهی بالایی در گرمایش محیط‌های مختلف داشته باشد. این نوع بخاری تابشی در ابعاد و ظرفیت‌های حرارتی مختلفی تولید می‌شوند. در واقع نحوه عملکرد گرماتاب برقی بر اساس ابعاد و ظرفیت حرارتی یا توان دستگاه است. منظور از این نحوه عملکرد، طرز کار دستگاه نیست، منظور توان دستگاه در گرمایش محیط‌های مختلف است.

این سیستم نسبت به نوع گازی دارای محدودیت مساحتی و فضایی است. به عنوان مثال هیتر تابشی برقی یک متری قابلیت گرمایش محیط‌های تا 25 متر مربع را دارد و برای محیط‌های بزرگتر مناسب نیست. برای محیط‌های بزرگتر باید از هیترهای با ابعاد و توان بیشتر استفاده کرد. هیتر برقی 2 متری تا مساحت‌های 40 متر مربع را به خوبی پوشش می‌دهند. معمولا برای سالن‌های بزرگ از چندین سیستم تابشی استفاده می‌شود که در فواصل استاندارد نسبت به یکدیگر نصب شده‌اند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص انتخاب گرماتاب برقی در سایز و ظرفیت حرارتی مناسب، می توانید با کارشناسان نیکان پارسه تماس بگیرید.

میزان مصرف هیتر تابشی برقی

سیستم‌های گرمایشی برقی که شامل انواع هیترهای برقی می‌شوند، از منبع انرژی الکتریکی برای تولید گرما استفاده می‌کنند. بنابراین میزان مصرف برق نسبتا زیادی نسبت به دیگر سیستم‌ها مانند سیستم‌های گازی دارند. اما در بین کلیه بخاری‌های برقی، بخاری تابشی برقی میزان مصرف برق کمتری دارد. بطور کلی در یک هیتر تابشی برقی میزان مصرف برق به ازای هر المنت حدود 400 وات است، درحالی که در هیترهای برقی معمولی این عدد به ازای هر المنت هیتر بین 800 تا 900 وات است. بنابراین میزان برق مصرفی سیستم‌های تابشی برقی تا حد زیادی از دیگر گرم کننده‌های برقی کمتر است.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین مصرف برق خود گرماتاب‌های برقی داشته باشیم، باید بگوییم که میزان برق مصرفی این سیستم‌ها به فاکتورهایی مانند نوع و ابعاد هیتر تابشی بستگی دارد. به عنوان مثال در دستگاه‌های بزرگتر که تعداد المنت‌های بیشتری دارد و یا سایز المنت بزرگتر است، میزان مصرف برق بیشتر است. هرچقدر توان دستگاه و المنت‌های آن بیشتر باشد، باز هم مصرف برق آن بیشتر خواهد بود. بنابراین انتخاب بخاری تابشی برقی مناسب با مساحت محیط کاربرد، تا حد زیادی به مصرف انرژی کمک خواهد کرد. ما در مجموعه نیکان پارسه شما را در انتخاب سیستم گرمایشی تابشی برقی مناسب با کاربردتان، یاری خواهیم کرد.

چه زمانی از یک بخاری تابشی برقی استفاده می‌شود؟

حال این سوال مطرح می‌شود که با توجه به میزان برق مصرفی گرماتاب‌های برقی و گرمایش بر طبق متراژ محیط کاربرد، چرا از این نوع سیستم گرمایشی استفاده می‌شود؟ و یا چه زمانی از یک بخاری تابشی برقی استفاده می‌شود؟

کلیه سیستم‌های گرمایشی تابشی با توجه به عملکرد عالی که در گرمایش محیط ارائه می‌کنند، نسبت به بسیاری از دیگر سیستم‌ها ترجیح داده می‌شوند. اما با توجه به میزان برق مصرفی نسبتا بالای سیستم‌های تابشی برقی نسبت به انواع گازی، از آن‌ها معمولا در مکان‌هایی که احتمال دسترسی به لوله کشی گاز وجود ندارد، استفاده می‌شود.

از آنجا که این بخاری‌ها از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و سوختی در آن‌ها نمی‌سوزد، هیچ گونه آلودگی هم ایجاد نمی‌شود و جریانی هم شکل نمی‌گیرد. بنابراین از این بخاری تابشی برقی برای محیط‌‌هایی که افراد  مشکل تنفسی یا آلرژی دارند، بسیار مناسب است.

همچنین این سیستم‌ها گزینه‌های مناسبی برای گرمایش محیط های با متراژ کم‌تر یا محیط‌های نیازمند گرمای کمتر و کنترل شده هستند مانند پاسیوها، کاربردهای مسکونی، زیر زمین‌ها و… استفاده می‌شوند.

گرماتاب برقی برای چه مکان‌هایی قابل استفاده است؟

سیستم‌های تابشی از جمله سیستم‌های گرمایشی هستند که امکان استفاده در محیط‌های مختلف را دارند. این نوع هیترها با توجه به عملکرد خوبی که در گرمایش محیط‌های مختلف دارند، دارای تنوع‌های زیادی هم دارند. گرماتاب برقی هم با توجه به مکانیزم گرمایش تابشی جز گرم کننده‌های پرکاربرد است که در برخی مکان‌ها که شرایط استفاده از هیتر تابشی گازی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیتر تابشی برقی در ابعاد مختلف و با ظرفیت‌های حرارتی متفاوتی تولید می‌شود. این تنوع در این نوع بخاری صنعتی، از دیگر دلایل کاربرد آن است. زیرا امکان استفاده از هیتر تابشی برقی را برای محیط‌های با متراژ و مساحت‌های مختلف فراهم می‌کند.

از این نوع بخاری تابشی برقی برای محیط‌های کوچک مانند اتاق‌های منازل و ادارات، سالن‌های ادارات، مدارس، محیط‌هایی با متراژهای متوسط مانند گلخانه‌ها، مراکز تجاری مانند پاساژها، مساجد، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، نمایشگاه‌های کوچک و… و برای اماکن بزرگ مانند حسینیه‌ها، سالن‌های همایش بزگ، مراکز تولیدی، کارخانجات، انبارهای بزرگ گمرک‌ها و… استفاده می‌شود.

نیکان پارسه

نکاتی برای نصب گرماتاب برقی

یکی از بخش‌های بسیار مهم در هنگام استفاده از هیترهای برقی تابشی، نصب صحیح دستگاه است. با نصب صحیح دستگاه، علاوه‌بر حفظ ایمنی دستگاه گرماتاب، هم طول عمر دستگاه افزایش می‌یابد و هم اینکه راندمان گرمایش آن بالا می‌رود. برای نصب صحیح و ایمن گرماتاب برقی باید نکات زیر را مد نظر قرار داد.

  • مهم‌ترین نکته در هنگام نصب گرماتاب برقی، نصب آن توسط افراد متخصص است. این افراد با دانش و تجربه کافی، دستگاه را به بهترین نحو ممکن نصب می‌کنند. شما می‌توانید نصب سیستم گرماتاب برقی خود را با خیالی آسوده به مجموعه نیکان پارسه بسپارید. تکنسین این مجموعه با تجربه و توانایی بالا، خدماتی منحصربفرد را در زمینه نصب و تعمیرات سیستم‌های گرمایشی تابشی ارائه می‌کنند.
  • باید توسط دو دهانه با اتصال‌های 1.2 اینچی اتصال بخش الکتریکی به هیتر برقی تابشی، انجام شود.
  • برای اتصال پایانه‌های دستگاه به جعبه اتصال، باید از سیم‌های با طول مناسب استفاده شود.
  • سیم‌هایی که برق پایانه المنت‌های سرامیکی دستگاه را تامین می‌کنند، باید عایق حرارت باشند و تا دمای حداقل 150 درجه دوام آورند. یعنی پایداری حرارتی عایق سیم‌ها حداقل تا 150 درجه سانتیگراد باشد.
  • سیم‌کشی‌ها باید به درستی و بر اساس استانداردهای تعریف شده انجام شود.
  • در هنگام نصب به دلیل کار با الکتریسیته باید علاوه‌بر رعایت نکات ایمنی، از وسایل دارای عایق استفاده شود.
  • سیم کشی‌های گرماتاب برقی باید در مجراهای فلزی انعطاف پذیری انجام یا اجرا شوند.

تذکر در استفاده از گرماتاب برقی :

  • هیترهای تابشی برقی را هرگز در حالت عمودی روشن نکنید.
  • هیتر های تابشی برقی را هنگامی که روشن و یا داغ هستند را جا به جا نکنید چرا که فنر داخل لامپ خک شده و بخاری خراب می شود .

قیمت گرماتاب برقی

وقتی صحبت از قیمت گرماتاب برقی می‌شود، چند سوال پیش می‌آید. اولین سوال این است که چه مدل گرماتابی مد نظر شما است؟ سایز گرماتاب چقدر باشد؟ هیتر تابشی برقی با چه میزان ظرفیت حرارتی موردنظر شما است؟ قصد خرید بخاری تابشی برقی با چه درجه کیفیتی را دارید؟ چه برندی از این سیستم گرمایشی مدنظر شما است؟ تمامی این فاکتورها در قیمت بخاری تابشی برقی موثر است. یعنی وقتی شما می‌خواهید استعلام قیمت بگیرید، باید تمامی این ویژگی‌ها را مشخص کنید. بعلاوه در این بین نباید از تاثیر نوسانات بازار هم غافل بود.

برای استعلام قیمت دستگاه گرماتاب برقی، با کارشناسان نیکان پارسه به شماره تماس ۰۲۱۷۷۳۳۱۰۰۷ در ارتباط باشید.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما عزیزان را با هرآنچه که در رابطه با گرماتاب برقی می‌بایست بدانید آشنا کنیم؛ این محصول با مزیت‌های خاص خود به یکی از محبوب‌ترین گرماتاب‌های موجود در بازار تبدیل شده است، از این رو اگر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز شرایط و مزیت‌های گرماتاب برقی را به دقیق‌ترین شکل ممکن زیر ذره‌بین سلیقه‌ی خود ببرید تا در نهایت بتوانید با بهترین انتخاب نتیجه‌ای عالی را در اختیار داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.