وبلاگ

نگهداری مه پاش- 8 نکته ای که باید بدانید!

نگهداری مه پاش- 8 نکته ای که باید بدانید!

نگهداری مه پاش اهمیت زیادی دارد. دستگاه های مه پاش به دلیل سیستم عملکردی مدرن و پیشرفته ای که دارند، امروزه کاربرد فراوانی درصنعت و محیط های صنعتی پیدا کرده اند. از سویی، مانند هر دستگاه دیگری، دستگاه های مه پاش نیز نیاز به نگهداری و استفاده درست دارند. برای نگهداری مه پاش و سیستم های رطوبت ساز، نکاتی وجود دارد که باید حتما رعایت شوند تا دستگاه بتواند عملکرد بهتری داشته و طول عمر بالاتری نیز داشته باشد. در این مقاله به مهم ترین نکات نگهداری مه پاش می پردازیم.

چگونه از دستگاه های مه پاش محافظت کنیم؟

برای محافظت و نگهداری مه پاش به روش درست، لازم است به نکات زیر دقت داشته باشید:

1. شلنگ مه پاش را زیر نور آفتاب خالی نگذارید

بهتر است شلنگ مه پاش را زیر نور خورشید خالی از آب باقی نگذارید. این کار باعث شکستکی و آسیب دیدن شلنگ ها می شود.

2. شیر فشارشکن را نصب کنید

سیستم های مه پاش حداکثر می توانند فشار آبی معادل با 70 تا 90 بار را تحمل کند و در صورت افزایش فشار آب به بیش از این مقدار، عملکرد دستگاه مه پاش مختل خواهد شد. پمپ هایی که برای دستگاه مه پاش استفاده می شوند، فشاری بیش از این مقدار را دارند؛ در نتیجه استفاده از شیر فشارشکن برای تنظیم فشار آب به میزان 70 تا 90 بار، کاملا ضروری است.

شیر فشارشکن را نصب کنید

3. مانع از یخ زدگی پمپ و شلنگ های مه پاش شوید

پمپ و خطوط اصلی جریان مه پاش، ممکن است در هنگام نصب در معرض سرمای هوا در فصول سرد سال قرار گرفته و یخ بزنند. برای جلوگیری از این اتفاق، لازم است درپوش سا پوشش های مناسبی را برای پمپ و شلنگ مه پاش در نظر بگیرید.

4. نازل مه پاش را تمیز نگه دارید

عملکرد مناسب سیستم مه پاش شما، تا حد زیادی به این بستگی دارد که نازل های مه پاش کاملا تمیز باشند. اگر نازل ها حاوی هرگونه رسوب یا موانع دیگر باشند، عملکرد مه پاش با مشکل جدی مواجه می شود. برای تمیز نگه داشتن نازل های مه پاش، دهانه نازل را با استفاده از یک برس، در حالی که مه پاش مشغول به کار است، تمیز کنید (در حین این فرایند کمی خیس خواهید شد!). همچنین می توانید نازل ها را در محلولی از آب و مایع های تمیزکننده اسیدی به مدت 2 تا 3 دقیقه قرار دهید تا رسوبات آنها خارج شود. برخی نیز معتقدند قرار دادن نازل های مه پاش به مدت 30 دقیقه در محلولی که نیمی از آن آب و نیمی دیگر سرکه سفید است، می تواند بسیار مفید واقع شود.

نازل مه پاش را تمیز نگه دارید

5. فیلترهای تصفیه را به موقع تمیز کرده یا تعویض کنید

فیلرتهای تصفیه مه پاش، بسته به آبی که از آن استفاده می کنید و سختی آب، باید هر چند وقت یک بار تعویض گردند. برای اطلاع از مدت زمان تعویض این فیلترها، بهتر است از متخصصین این زمینه سوال کنید. به طور کلی حداقل هر 6 ماه یک بار، این فیلترهای باید عوض شوند. اگر فیلترها بیش از حد کثیف باشند، جریان آب به داخل پمپ محدود می شود که این مسئله موجب لرزش پمپ و سر و صدای بیش از اندازه آن می شود. اگر پمپ در این شرایط به کار خود ادامه دهد، خیلی زود خراب خواهد شد. پس اگر فیلتر کثیف شد، باید بلافاصله آن را تمیز یا تعویض کنید. برای تمیز کردن فیلتر، ابتدا جریان آب را قطع کنید. سپس با جدا کردن محفظه پلاستیکی فیلتر به کمک آچار، کارتریج فیلتر را برداشته و داخل آن را تمیز نمایید. در صورت کثیفی بیش از حد، لازم است آن را تعوض کنید.

در هنگام تعویض فیلتر، مراقب باشید که وجود هر گونه نخاله یا رسوبات ریز در فیلتر، می تواند عملکرد پمپ و دستگاه مه پاش را با مشکل مواجه کند.

فیلترهای تصفیه را به موقع تمیز کرده یا تعویض کنید

6. روغن پمپ را تعویض کنید

روغن پمپ مه پاش نیاز به تعویض به صورت دوره ای دارد. معمولا در اولین استفاده از مه پاش ها، بین 50 تا 90 ساعت اولیه باید روغن پمپ را عوض کنید و پس از آن هر 500 ساعت یک بار این کار را انجام دهید. البته این عدد برای همه یکسان نیست و هر زمان روغن مه پاش نیاز به تعویض داشته باشد، باید این کار را انجان دهید. دقت کنید که نشانگر روغن مه پاش باید بین درجه مینیمم و ماکزیمم باشد. برای تعویض روغن پمپ، یک ظرف را زیر پمپ قرار داده و با باز کردن آن به کمک آچار، اجازه دهید روغن پمپ به طور کامل تخلیه شود. همچنین از عدم وجود هر گونه ذرات اضافی در محفظه روغن پمپ اطمینان حاصل کنید. دقت کنید که نباید بیش از حد روغن بریزید و کمی فضای خالی در محفظه روغن پمپ نگه دارید. در غیر این صورت به پمپ آسیب می رسد.

روغن پمپ را تعویض کنید

7. هنگام کار کردن پمپ مه پاش، از فشار آب درون پمپ مطمئن شوید

فشار آب نباید کم شده باشد.ئسیستم مه پاش باید با فشار مناسب کار کند. فشار پمپ را روی 70 تا 90 بار یا 1000 psi قرار دهید. فشار بالاتر می تواند باعث کاهش عمر قطعات مه پاش، اعم از نازل ها، شیلنگ ها و… گردد.

8. برای باز و بسته کردن پایه نازل ها، از آچار های مخصوص استفاده کنید

اتصالات مه پاش را هر از چند گاهی جهت اطمینان از عدم وجود نشتی در نقاط مختلف این دستگاه، چک کنید. در هنگام چک کردن نشتی دستگاه مه پاش، باید این دستگاه مشغول به کار باشد. اطراف دستگاه مه پاش را با دقت بررسی کنید تا مبادا گودال هایی را ببینید که احتمالا در اثر نشتی منظم آب به وجود آمده باشند. اگر برخی از نواحی اطراف سیستم مه پاش دائما خیس هستند، شاید لازم باشد زاویه نازل ها را مجددا تنطیم کنید.

برای باز و بسته کردن پایه نازل ها، از آچار های مخصوص استفاده کنید

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با نگهداری مه پاش و نکات مختلف آن صحبت کردیم. سیستم های مه پاش اجزای متنوع و مختلفی دارند که هر کدام از آن ها باید به دقت بررسی و نگهداری شوند. هر سیستمی که با آب سر و کار داشته باشد، در معرض خرابی قطعات و تعمیر های پی در پی است و دستگاه مه پاش نیز در این میان یک استثنا محسوب نمی شود. اگر در رابطه با این مطلب سوالی دارید، می توانید از کارشناسان ما در نیکان پارسه جواب بگیرید. همچنین سوالات خود را در قسمت نظرات نیز می توانید با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.