وبلاگ

مه پاش زعفران چیست و چگونه باعث افزایش تولید می شود؟

مه پاش زعفران چیست و چگونه باعث افزایش تولید می شود؟

زعفران یکی از گران‌قیمت ترین ادویه های دنیا می باشد که بزرگترین تولید کننده آن در جهان کشور عزیزمان ایران است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، رویه پرورش زعفران نیز با تغییراتی همراه بوده است.

در روش جدید کشت زعفران، سیستم آبیاری از طریق مه پاش زعفران صورت می گیرد. استفاده از دستگاه مه پاش زعفران دارای مزیت های فراوانی نسبت به روش سنتی می باشد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

در این مقاله اطلاعات کامل در مورد سیستم مه پاش زعفران ، انواع مدل های سیستم رطوبت ساز زعفران، مزایا و نحوه خرید مه پاش زعفران را برای شما شرح می‌دهیم که می تواند بسیار مفید باشد.

مه پاش زعفران چیست؟

زعفران گیاهی ست که در فصل پاییز و زمستان رشد می‌کند. به همین دلیل در گذشته فقط در مناطقی که آب و هوای معتدل و خشک داشت، کشت می شد. روش قدیمی معایب زیادی داشت و باعث کاهش سود حاصله می ‌شد. اما امروزه با کشت گلخانه ای زعفران می توان در اکثر مناطق بهترین شرایط را برای کشت آن ایجاد کرد.

در روش کشت گلخانه ای زعفران از تجهیزات زیادی از جمله سیستم مه پاش زعفران جهت ایجاد رطوبت و دمای مناسب برای رشد گیاه استفاده می‌شود. همچنین پیازچه زعفران حساسیت بالایی در برابر رطوبت و خیس شدن دارد و دستگاه مه پاش زعفران آب را به شکل مه و بخار در اختیار ریشه های پیاز زعفران قرار می گیرد.

بنابراین گیاه زعفران به واسطه رطوبت بالای محیط، تمام مواد معدنی را جذب می کند. به همین دلیل این روش بهترین و دقیق ترین روش پرورش زعفران می باشد.

علاوه بر این استفاده از روش صنعتی و سیستم های رطوبت ساز زعفران مزیت های دیگری نیز دارد. از جمله اینکه مقدار زعفران بدست آمده در هر هکتار 3 تا 4 برابر روش سنتی می‌باشد. علاوه بر آن قیمت زعفران گلخانه ای به علت مرغوبیت از ارزش بالاتری نیز برخوردار است.

مه پاش زعفران چیست؟

انواع دستگاه مه پاش زعفران قابل استفاده در گلخانه

مه پاش صنعتی مورد استفاده در گلخانه های زعفران نباید بر روی پیازچه ها آب بپاشند یا شبنم ایجاد کنند. بلکه رطوبت ایجاد شده باید کاملا به شکل مه باشند. این امکان در همه ی رطوبت سازها وجود ندارد و فقط بعضی مدل ها می توانند رطوبت یکنواخت و بدون پاشش آب ایجاد کنند. در ادامه 3 مدل از انواع دستگاه رطوبت ساز زعفران معرفی شده است.

مه پاش التراسونیک

استفاده از سیستم مه پاش التراسونیک از بهترین روش های ایجاد رطوبت در گلخانه های زعفران است. این دستگاه می‌تواند بدون ایجاد خیسی، رطوبت نسبی محیط را تا 95 درصد افزایش دهد. زیرا این دستگاه ها با استفاده از امواج فرا صوتی و با فشار به قطرات آب آن را به مه سرد تبدیل می کنند. این مه از طریق فن هایی به داخل سالن پمپاژ می شود.

از مهمترین مزیت های این دستگاه ایجاد مه بدون پاشش آب و یا پرتاب قطرات آب به محیط می باشد. به همین دلیل خرید این سیستم کاهش دمای زعفران برای گلخانه ها یک گزینه کاملا ایده آل است. همچنین این دستگاه امکان نصب و راه‌اندازی بسیار راحتی دارد و با لوله کشی میتوان مه حاصل از دستگاه مه پاش زعفران را به نقاط مختلف سالن فرستاد.

مه پاش التراسونیک

مه پاش نازلی

از مه پاش نازلی میتوان برای افزایش رطوبت در گلخانه زعفران استفاده کرد. روند تولید مه در این دستگاه ها با استفاده از نازل ها و آب پرفشار است. نکته قابل توجه درباره این نوع مه پاش این است که باید در نزدیکی سقف نصب شود تا قطرات پودری آب سریعا تبخیر شوند.

بنابراین لازم است که گلخانه ارتفاع کافی داشته باشد. همچنین استفاده از نازل های ضد چکه و شلنگ های فشار قوی در این نوع سیستم مه پاش زعفران الزامی می‌باشد. در غیر این صورت با نشت آب و یا پاشیدن قطرات درشت آب بر روی پیازچه ها، نتیجه مناسب به دست نمی‌آید.

مه پاش دیسکی

سیستم رطوبت ساز زعفران دیسکی یا پروانه ای آب را به پودر تبدیل کرده و سپس ذرات پودری آب را در هوا پخش می کند. ذرات پودری آب به سرعت گرمای محیط را جذب نموده و بدین شکل تبخیر شده و رطوبت هوا را افزایش می دهند.

برای استفاده از این نوع دستگاه ها در گلخانه کشت زعفران باید دقت شود که ذرات پودری آب به سمت پیازچه ها پرتاب نشوند. علاوه بر این، این نوع دستگاه خنک‌کننده زعفران باید در قسمت بالا و وسط راهروی بین قفسه ها نصب شود.

لازم به ذکر است که اگر مه ساز دیسکی به خوبی آب را به پودر تبدیل نکند و یا باعث ایجاد شبنم بر روی پیازچه ها شود، نباید از آن در گلخانه زعفران استفاده کرد.

میزان رطوبت مناسب برای گلخانه زعفران چقدر است؟

در گلخانه زعفران میزان رطوبت با توجه به مراحل رشد این گیاه بین 70 الی 85 درصد می باشد. گیاه زعفران به وسیله ذرات آب موجود در هوا یا همان رطوبت نسبی تغذیه شده و رشد می کند.

افزایش یا کاهش بیش از حد رطوبت در گلخانه ضرر جبران نشدنی برای شما به همراه دارد. به همین علت کنترل رطوبت در گلخانه امر بسیار مهمی بوده و لازم است که از دماسنج و رطوبت سنج استفاده شود. همچنین لازم است با استفاده از سیستم های اتوماتیک و یا کنترلر های دما و رطوبت سیستم مه پاش زعفران را کنترل کرد.

مزایای نصب دستگاه مه پاش زعفران در کشت گلخانه ای

• مرطوب سازی گلخانه
• خنک سازی محیط
• افزایش تولید محصول
• مصرف بسیار پایین آب در سیستم رطوبت ساز زعفران
• افزایش بازدهی و کیفیت محصول
• امکان استفاده از خاکی مرغوب برای کشت
• امکان انتخاب بهترین و با کیفیت ترین پیازچه زعفران
• سم پاشی راحت با دستگاه رطوبت ساز زعفران
• از بین رفتن آفت ها و حیوانات جونده
• کنترل دما و رطوبت در محدوده خاص با سیستم کاهش دمای زعفران
• قیمت بالا زعفران بدست آمده از طریق گلخانه به دلیل رنگ ، بو و طعم بهتر
• زدودن گرد و غبار و بوهای نامطبوع
• بهداشتی بودن محیط کشت
• سیستم مه پاش ارزان زعفران

مزایای نصب دستگاه مه پاش زعفران در کشت گلخانه ای

اجزای تشکیل دهنده سیستم مه پاش زعفران

به طور کلی سیستم مه پاش نسبت به سیستم های سرمایش دیگر، ساده‌تر است. لوازم دستگاه مه پاش زعفران نازلی شامل موارد زیر می شود:

• مخزن آب: در مکان هایی که جریان آب دائم وجود دارد نیازی به مخزن نیست، اما در گلخانه زعفران به علت سم پاشی آسان استفاده از مخزن آب لازم است.
• پمپ پیستونی فشار بالا (آب را از مخزن مکش کرده و فشرده می‌کند)
• نازل پرفشار مه پاش: آب پرفشار را به مه تبدیل میکند، تعداد و اندازه بر اساس نوع محیط و نیاز تعیین می شود.
• فیلتر آب (از ورود ذرات ریز موجود در آب به نازل جلوگیری می کند)
• شیر تنظیم فشار (تنظیم فشار ورودی به سر نازل های دستگاه خنک‌کننده زعفران)
• لوله ها یا شیلنگ ها (انتقال آب پرفشار به سر نازل های سیستم های رطوبت ساز زعفران، جنس این لوله ها از پلی آمید و استیل هستند.)
• پایه نازل مه پاش (جهت نصب نازل ها روی لوله ها کاربرد دارد)
• سختی گیر (املاح و ذرات ریز موجود در آب را جدا می کند)
• دماسنج (کنترل دمای محیط گلخانه)

• رطوبت سنج (کنترل رطوبت محیط گلخانه)

• برد کنترل (جهت خاموش و روشن کردن اتوماتیک دستگاه رطوبت ساز زعفران)

اجزای تشکیل دهنده سیستم مه پاش زعفران

راهنمای خرید مه پاش زعفران(فوگر زعفران)

همانطور که قبلا گفته شد در گلخانه زعفران برای تامین رطوبت مورد نیاز از انواع فوگر زعفران دیسکی ، التراسونیک و یا نازلی استفاده می‌شود. اما مه پاشی که بتواند به طور یکنواخت رطوبت را پخش کند و ذرات مه حاصل از آن بدون قطرات درشت آب باشد، برای کاربرد در گلخانه زعفران ایده ال می‌باشد.

شرکت نیکان پارسه یکی از بزرگترین عرضه کنندگان سیستم های مه پاش در داخل کشور است که تجربه ی زیادی در این زمینه دارد.

سیستم های مه پاش زعفران شرکت نیکان پارسه با بهره‌گیری از قطعات باکیفیت و استاندارد توانسته اند از راندمان بالایی برخوردار می باشند و عمر مفید این سیستم ها نیز بسیار طولانی می‌باشد.

راهنمای خرید مه پاش زعفران(فوگر زعفران)

سخن پایانی

قیمت مه پاش زعفران با توجه به کیفیت، جنس قطعات و برند تامین کننده متفاوت می‌باشد. اگر قصد خرید این سیستم را دارید، باید با توجه به نیاز و توان مالی مناسب ترین و باکیفیت ترین نوع این دستگاه را انتخاب کنید.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت و خرید دستگاه مه پاش زعفران با بخش فروش شرکت تماس گرفته یا از طریق سایت نیکان پارسه فرم درخواست مشاوره ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.