وبلاگ

شناخت مهمترین مشکلات رایج گرماتاب و نحوه عیب یابی آنها

مشکلات رایج گرماتاب

دستگاه گرماتاب با استفاده از برق یا گاز کار می کند و هر دستگاه این‌چنینی، ممکن است دچار مشکلاتی شود. اما برخی مشکلات رایج گرماتاب وجود دارند که در بسیاری از دستگاه ها دیده می شوند و شما با شناختن این مشکلات، راحت تر می توانید آنها را برطرف کنید. فکر نکنید که هر زمان که مشکلی برای گرماتاب به وجود آمد، لزوماً غیرقابل استفاده است. با استفاده از برخی راهکار ساده، شما می توانید مجدداً از آن استفاده کنید و عملکرد بسیار خوبی را نیز از آن دریافت نمایید. 

آشنایی با 8 مورد از مشکلات رایج گرماتاب و روش حل آن ها

نیازی نیست که هیچ نگرانی بابت مشکلات گرماتاب داشته باشید. زیرا ما در ادامه، 8 مورد از مشکلات رایج گرماتاب را به شما معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که برای برطرف کردن هر یک از مشکلات باید چه کارهایی انجام دهید.

با مطالعه این مقاله، نحوه عیب یابی و تعمیر گرماتاب برای شما خیلی راحت تر خواهد شد. پس حتماً به این نکات توجه کرده و با دقت به گرماتاب خود، مشکلاتی که برای آن به وجود می آیند را برطرف کنید. پس اگر گرماتاب شما به هر دلیلی کار نکرد و یا مشکلات زیر را داشت، این راهکارها را برای برطرف کردن آنها اعمال کنید. 

1. به مشام رسیدن بوی سوختگی از گرماتاب چه دلیلی دارد؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که می تواند برای گرماتاب به وجود بیاید، به مشام رسیدن بوی سوختگی از آن است. ازآنجاکه گرماتاب ها با انرژی مادون قرمز کار می کنند، این احتمال وجود دارد که به خاطر دلایل مختلف بوی سوختگی از خود ساطع کنند. در صورتی که موقع استفاده اولین بار از دستگاه بوی سوختگی به مشام شما رسید، نیازی نیست که نگران باشید؛ چرا که بعد از گذشت چند دقیقه این بو از بین می رود. 

به مشام رسیدن بوی سوختگی از گرماتاب

اما اگر هیتر تابشی شما عمر نسبتاً بالایی دارد و مدت طولانی آن را خریداری کرده اید و موقع روشن کردن آن بوی سوختگی به مشام شما می رسد، به احتمال خیلی زیاد قطعات گرمایشی دستگاه کثیف هستند. پس قبل از این که این بوی سوختگی خیلی شدت بگیرد، باید در ابتدا هیتر تابشی را خاموش کنید و بعد از خنک شدن، با یک پارچه کاملا تمیز و نرم آن را تمیز کنید. به منظور انجام این کار، می توانید با باز کردن پنل سرویس، دسترسی بهتری به قسمت های داخلی گرماتاب داشته باشید و راحت تر آنها را تمیز کنید. 

2. اگر گرماتاب بیش از حد داغ کند چه باید کرد؟

یکی دیگر از مشکلات رایج گرماتاب که می تواند برای بسیاری از دستگاه ها به وجود بیاید، داغ شدن بیش از حد آن است. اصلی ترین دلیل این مشکل، می تواند درست کار نکردن ترموستات باشد. ترموستات باعث می شود که درجه حرارت هیتر تابشی به طور خودکار تنظیم شود.

وقتی ترموستات به درستی کار نمی کند، یعنی دمای گرماتاب نیز تنظیم نمی شود و در نتیجه، دما بیش از اندازه بالا می رود و دستگاه داغ می شود. به همین دلیل باید حتماً ترموستات را بیرون آورده و آن را تنظیم کنید. اگر بعد از تنظیم ترموستات همچنان دستگاه گرماتاب داغ می شد، می توانید به یک متخصص مراجعه کنید. 

3. آیا استفاده از گرماتاب های مجهز به ترموستات کار درستی است؟

از آنجا که شاید گاهی مواقع ترموستات به درستی کار نکند و باعث داغ شدن دستگاه شود، بسیاری از افراد می پرسند که آیا درست است که از دستگاه هایی استفاده کنیم که به ترموستات مجهز هستند؟ برای پاسخ، باید بگوییم که به هیچ عنوان از گرماتاب هایی که به ترموستات مجهز نیستند، استفاده نکنید. مجهز نبودن گرماتاب به ترموستات باعث می شود که هزینه گرمایشی برای شما تا حد زیادی افزایش پیدا کند و انرژی به هدر برود.

استفاده از گرماتاب های مجهز به ترموستات

چرا که وقتی ترموستات در دستگاه وجود دارد، می توانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که وقتی در محیط مورد نظر به گرماتاب نیازی ندارید، به صورت خودکار دما را پایین بیاورد و دستگاه خاموش شود. اما وقتی ترموستات در دستگاه وجود ندارد، حتی زمانی که شما در آن محیط نیستید هم کار می کند و باید هزینه های زیادی برای انرژی و قبوض بپردازید. 

4. آیا داغ شدن سیم و قطع کننده مدار در گرماتاب های برقی رایج است؟

از دیگر مشکلات رایج گرماتاب که می تواند برای دستگاه های مختلف رخ بدهد، داغ شدن سیم و قطع کننده مدار است. البته همیشه داغ شدن سیم نمی تواند به معنی وجود مشکل در این سیستم باشد. گاهی مواقع به خاطر قدیمی بودن سیستم گرماتاب، سیم آن داغ می شود. اما داغ شدن سیم در کنار قطع کننده مدار، می تواند نشان دهنده مشکل در این دستگاه باشد. 

زمانی که قطع کننده مدار قطع می شود، به احتمال خیلی زیاد بار الکتریکی در قسمت خروجی دستگاه بیش از حد افزایش پیدا کرده است. در این شرایط، شما باید قطع کننده مدار را بار دیگر تنظیم کنید تا این مشکل برطرف شود. اگر همچنان برطرف نشد، ممکن است فیوز گرماتاب آسیب دیده باشد و باید فیوز را تعمیر یا تعویض کنید. در صورتی که با انجام این کار همچنان دستگاه مشکل داشت، بهتر است که آن را به یک متخصص و تعمیرکار گرمتاب نشان دهید. 

5. علت روشن نشدن گرماتاب چیست؟

علت روشن نشدن گرماتاب می تواند موارد متعددی باشد. مثلاً اگر گرماتاب مورد نظر شما با برق کار می کند، باید در ابتدا مطمئن شوید که آیا دستگاه شما به برق وصل است یا خیر. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که آیا سیم های اتصال به درستی تنظیم شده اند یا خیر. 

علت روشن نشدن گرماتاب

در صورتی که گرماتاب شما با ترموستات کار می کند، سعی کنید ترموستات را روی درجه مناسب قرار دهید. برای این که مطمئن شوید که آیا پریز برقی که گرماتاب را به آن زده اید به درستی کار می کند یا خیر، می توانید گرماتاب را از برق بکشید و یک دستگاه برقی دیگر را به آن پریز بزنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. 

 اما اگر گرماتاب شما با انرژی گاز کار می کند، باید حتماً از انرژی گرمایی دستگاه مطمئن شوید. مثلاً شاید کپسول گاز خالی باشد یا دستگاه به درستی به سوخت گاز دسترسی نداشته باشد. پس مطمئن شوید که فلکه گاز را باز کرده اید و هیچ مسدودیت و گرفتگی در راه شیر گاز وجود ندارد.

همچنین شما می توانید با استفاده از کف آب و صابون، از وجود یا عدم نشتی و سوراخ شدگی لوله گاز مطمئن شوید. در صورتی که متوجه وجود نشتی گاز شدید، هرچه سریع تر شیر گاز را ببندید و به هیچ عنوان در آن محل آتش روشن نکنید. زیرا منجر به آتش سوزی و بروز خسارت های مالی و جانی شدیدی می شود. 

6. روشن و خاموش شدن مکرر گرماتاب در چه مواقعی اتفاق می افتد؟

یکی دیگر از مشکلات رایج گرماتاب این است که دستگاه به صورت مداوم خاموش و روشن می شود. این مسئله می تواند نشان دهنده مسدود بودن جریان هوا باشد. علاوه بر این، ممکن است که ترموستات به درستی کار نکند، تنظیم نباشد یا آسیب دیده باشد. در تمام این موارد، باید حتماً ترموستات را بررسی کنید و از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. اگر همچنان متوجه شدید که فن گرماتاب خاموش یا روشن می شود و دستگاه به درستی کار نمی کند، آن را به دست یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید. 

7. آیا خاموش نشدن گرماتاب طبیعی است؟

گاهی مواقع ممکن است که گرماتاب شما بدون مشکل روشن شود و کار کند؛ اما زمانی که به آن نیازی ندارید، نتوانید آن را خاموش کنید. در این شرایط، می توان به موارد متعدد دستگاه توجه کرد. مثلاً اگر گرماتاب شما با ترموستات کار می کند، ممکن است این وسیله به درستی تنظیم نشده باشد و توان حرارتی آن در سطح مناسبی قرار نداشته باشد. در این شرایط، باید با توجه به مساحت اتاق و میزان قدرت گرماتاب، ترموستات را تنظیم کنید. 

خاموش نشدن گرماتاب

از طرف دیگر، اگر دستگاه شما دارای فن گرماتاب است، این احتمال وجود دارد که ساختمان مورد نظرتان عایق بندی مناسبی ندارد. این امر باعث به هدر رفتن انرژی می شود و در نتیجه، گرماتاب بیش از اندازه کار می کند و شاید به راحتی نتوانید آن را خاموش کنید. به همین دلیل لازم است که حتماً موقع خرید هیتر تابشی، وسیله ای را بخرید که با توجه به متراژ و مساحت ساختمان مورد نظر شما طراحی شده است. 

8. در صورت به گوش رسیدن صدا از گرماتاب چه باید کرد؟

در نهایت، آخرین مشکل رایج گرماتاب که ممکن است برای دستگاه های زیادی به وجود بیاید، این است که صدایی از این وسیله به گوش می رسد. بسیاری از گرماتاب هایی که در حال حاضر تولید می شوند، کمترین ستاره تولید می کنند. اگر دستگاه شما صدای خیلی آرامی تولید می کند، لازم نیست که نگران آن باشید. چراکه این نشانه کاملا عادی است. این صدای بسیار خفیف به خاطر انبساط قطعات گرمایشی و کار کردن درسته مشعل گرماتاب است.

اما اگر متوجه شدید که صدای تولید شده از دستگاه گرماتاب بیش از اندازه شدید است و شما را اذیت می کند، به احتمال خیلی زیاد دچار آسیب شده است. در این شرایط، باید فن گرماتاب را بررسی کنید و در صورت مشاهده عملکرد نامناسب، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

سخن پایانی

در این مطلب برخی از مهمترین مشکلات رایج گرماتاب را برای شما توضیح دادیم و گفتیم که چگونه این مشکلات می توانند باعث آسیب رسیدن به گرماتاب شوند. شما نیز باید با توجه به علت خرابی گرماتاب، آن را عیب یابی کرده و برای برطرف کردن مشکل اقدام نمایید. در صورتی که خودتان نتوانستید به هر دلیلی آن را برطرف کنید، لازم است که از افراد متخصص و آگاه در این زمینه کمک بخواهید. کارشناسان ما در نیکان پارسه این عمل را برای شما با هزینه بسیار مناسب انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.