وبلاگ

سیستم گرمایش تابشی گلخانه

استفاده از سیستم گرمایش تابشی گلخانه می تواند تاثیر بسیار زیادی در تنظیم دمای این محیط در فصل سرما داشته باشد. چراکه گیاهان برای رشد و نمو خود به دمای خاصی نیاز دارند و اگر دمای موردنیاز آنها به بهترین شکل ممکن تنظیم نشود، این احتمال وجود دارد که رشد آنها متوقف و سپس خشک و آسیب دیده شوند. از این رو، شما باید با استفاده از یک روش کاربردی مانند استفاده از گرماتاب، از بروز این مشکل برای گیاهان خود جلوگیری کنید. 

چرا سیستم گرمایش تابشی گلخانه بهترین روش برای تامین گرمای گلخانه است؟

اما چه دلیلی باعث شده که این سیستم گرمایش تابشی گلخانه را به عنوان بهترین روش برای تامین گرمای گلخانه به شمار بیاوریم؟ مهمترین دلیل این موضوع، قیمت بسیار مناسب سیستم گرماتاب است که باعث شده صاحبان گلخانه های کوچک و بزرگ بتوانند با هزینه بسیار منطقی، این سیستم را در گلخانه خود نصب کنند. 

بهترین روش برای تامین گرمای گلخانه

علاوه بر این، سیستم گرماتاب نه تنها از نظر هزینه خریداری، بلکه به خاطر کاهش مصرف برق و گاز، در هزینه های شما برای قبوض نیز تا حد خیلی زیادی صرفه جویی می کند. با وجود یک سیستم گرمایش تابشی کاربردی، شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، تمام قسمت های گلخانه را به طور کامل گرم کنید و مطمئن باشید که این گرما به هیچ عنوان تلف نخواهد شد. تمام این ویژگی ها و صدها ویژگی دیگر باعث شده اند که سیستم گرمایش تابشی گلخانه نسبت به روش های قدیمی خیلی کاربردی تر و مناسب تر باشد. 

مزایای سیستم گرمایش تابشی گلخانه

مزایای سیستم گرمایش تابشی گلخانه

در قسمت های قبل برخی از مزایای استفاده از این سیستم را شناختید. در ادامه، سایر مزایای استفاده از سیستم گرمایش گلخانه کوچک را به شما معرفی می کنیم که با مطالعه این موارد، متوجه می شوید که چرا استفاده از سیستم گرمایش تابشی تا این حد در گلخانه ها مرسوم شده است. 

  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری و کاهش هزینه ها 
  • قیمت گرماتاب مناسب 
  • امکان تنظیم دمای گلخانه 
  • عدم اشغال فضای زیاد در گلخانه 
  • امکان گرم کردن محیط در بازه زمانی بسیار کوتاه 
  • گرم کردن محیط به شکل یکنواخت 
  • امکان طبقه بندی دمایی 
  • صرفه جویی در هزینه برای قبض های برق و گاز 
  • عدم اتلاف انرژی 
  • مفید برای محیط زیست 

انواع سیستم گرمایش تابشی گلخانه

سیستم گرمایش تابشی گلخانه نمونه های مختلفی دارد که بیشتر مواقع در گلخانه ها از نمونه لوله ای آن استفاده می شود. همان طور که از نام آن هم مشخص است، این سیستم می تواند با استفاده از لوله هایی که دارد، گرمای محیط را به همه قسمت های گلخانه برساند.

انواع سیستم گرمایش تابشی گلخانه

طبیعتاً زمانی که متراژ گلخانه شما بزرگ است، باید از لوله های طویل تری برای سیستم گرمایش تابشی خود استفاده کنید. از طرف دیگر، نمونه لوله ای این محصول نیز در مدل های مختلفی در اختیار شما قرار داده می شوند که در ادامه توضیح مختصری از آنها ارائه می دهیم. 

سیستم گرمایش تابشی لوله ای LT

سیستم گرمایش تابشی گلخانه مدل لوله ای LT یکی از محصولات بسیار با کیفیت موجود در بازار شناخته می شود که بسیاری از افراد آن را با نام گرماتاب خطی نیز می شناسند. منظور از گرماتاب خطی، این است که این محصول دارای یک لوله طویل است که از طریق آن، انرژی گرمایشی را به همه قسمت های گلخانه منتقل می کند.

نصب و استفاده از این مدل گرماتاب بسیار راحت است و شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، آن را در گلخانه مورد نظر خود نصب و از آن استفاده کنید. علاوه بر گلخانه، می توان از این مدل گرماتاب در مکان های دیگری مانند سالن های ورزشی، رستوران ها و کافی شاپ ها، هتل ها، حیات و منازل مسکونی، باشگاه ها، آتش نشانی ها و آزمایشگاه ها نیز استفاده کرد. 

سیستم گرمایشی لوله ای UT

این سیستم توان تابش بسیار زیادی برای منتقل کردن انرژی گرمایی دارد و به همین دلیل هم می تواند در سریع ترین زمان ممکن، به طور کامل محیط مورد نظر شما را در گلخانه گرم کند. علاوه بر این، شما می توانید آن را در ارتفاع بالایی نصب کرده و مطمئن باشید که به طور کامل به همه قسمت های گیاهان شما منتقل خواهد شد. 

قیمت سیستم گرمایش تابشی لوله ای UT نسبت به محصولات دیگر موجود در بازار بسیار مناسب است و شما می توانید با هزینه مناسب، از جذابیت ظاهری آن نیز بهره مند شوید. مهمترین ویژگی این سیستم گرمایش تابشی، شکل متفاوت آن نسبت به گرماتاب لوله ای LT است.

به این صورت که این گرماتاب با استفاده از دو لوله مختلف یکدیگر وصل شده و شکلی شبیه به U انگلیسی دارد. به همین دلیل هم نام آن را UT گذاشته اند. مهم ترین مزیت این سیستم نسبت به مدل خطی، این است که راندمان و بازدهی خیلی بالاتری دارد و شما می توانید با هزینه کمتر و در زمان کوتاه، محیط مورد نظر خود را با استفاده از آن خنک کنید. 

برای یک گلخانه بزرگ چند سیستم گرمایش تابشی گلخانه نیاز است؟

تعداد سیستم گرمایش تابشی گلخانه مورد نیاز

این که شما در یک گلخانه بزرگ باید از چند عدد سیستم گرمایش تابشی گلخانه استفاده کنید، تا حد خیلی زیادی به قدرت، راندمان، بازدهی و توان سیستم مورد نظر شما دارد. به علاوه، هرچه متراژ گلخانه بزرگتر باشد، باید از چندین سیستم قوی تر نیز استفاده کنید تا بتوانند گرما را برای گیاهان داخل گلخانه فراهم کنند. 

با این حال، این که مطمئن شوید که برای یک گلخانه بزرگ باید دقیقاً از چند عدد سیستم گرمایش تابشی گلخانه استفاده کنید، کارشناسان حرفه ای از آن آگاه هستند. به همین دلیل موقع خرید، حتماً از کارشناسان مورد نظر بپرسید که برای تامین گرمایش گلخانه باید دقیقاً از چند عدد سیستم گرمایشی استفاده کنید تا بتوانید دمای مورد نیاز گیاهان را برای آنها فراهم کنید. 

طریقه محاسبه میزان اتلاف انرژی گلخانه

یکی از بهترین کارهایی که از طریق آن می توانید متوجه شوید که برای هر گلخانه چه تعداد هیتر و نیاز دارید، این است که میزان اتلاف انرژی گلخانه را محاسبه کنید. شما می توانید با استفاده از فرمول زیر، مقدار اتلاف انرژی گلخانه را به دست بیاورید. 

طریقه محاسبه میزان اتلاف انرژی گلخانه

کل اتلاف گرمایی گلخانه   =     0/86  *  عدد حاصل    =    (C-D)  *  (A+B)

  • حرف A: در این فرمول منظور از A، مقدار کل حرارت تلف شده در سراسر قسمت های گلخانه است. برای تعیین مقدار انرژی گرمایی تلف شده، باید به فاکتورهایی مانند نوع گیاه موجود در گلخانه، نحوه عایق بندی، درزگیرهای گلخانه، نحوه انتقال حرارت، مساحت گلخانه و سایر موارد این چنینی توجه کنید. 
  • حرف B: حرف B در فرمول نشان دهنده حرارت تلف شده ناشی از ورود هوای تازه است. در گلخانه ها برای خنک کردن هوا از فن و سیستم های تهویه خاصی استفاده می شود که ممکن است در اثر روشن کردن این سیستم، مقداری هوای تازه وارد گلخانه شود. 
  • حرف C: مقدار ایده آل دمای داخل گلخانه
  • حرف D: دمای بیرون گلخانه بر اساس سردترین شب سال

محاسبه تعداد هیتر مورد نیاز گلخانه

محاسبه تعداد هیتر مورد نیاز گلخانه

برای این که متوجه شوید که شما به چه تعداد سیستم گرمایش تابشی گلخانه نیاز دارید، لازم است که حرارت مورد نیاز گلخانه را محاسبه کنید. به این منظور، فرمول زیر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید در زمان کوتاه، با در دست داشتن اطلاعاتی مانند ضریب انتقال حرارت پوشش گلخانه، دمای مناسب داخل، مساحت کل گلخانه و حداقل دمای بیرون گلخانه، این میزان حرارت را بزنید.

محاسبه مقدار گرمای مورد نیاز گلخانه   =   ( U  *  A  *  [ C – D ] )    +    10%

  • حرف U: ضریب انتقال حرارت پوشش در گلخانه
  • حرف A: مساحت کل گلخانه که دیوارها و سقف را نیز در بر می گیرند.
  • حرف C: دمای ایده آل و مناسب داخل گلخانه
  • حرف D: دمای حداقلی بیرون از گلخانه

در این فرمول، ۱۰ درصد به خاطر این که اتلاف انرژی ناشی از کار تهویه، فن، باز و بسته کردن درب و دریچه ها جبران شوند، استفاده می شود. شما می توانید با جایگذاری اعداد موجود در گلخانه خود، متوجه شوید که میزان حرارت موجود در گلخانه شما باید چقدر باشد.

با به دست آوردن مقدار حرارت مورد نیاز گلخانه، می توانید متوجه شوید که چه تعداد هیتر باید در گلخانه شما قرار داده شود. به منظور محاسبه تعداد هیترهای لازم برای گلخانه خود، کافی است که کل میزان اتلاف حرارتی گلخانه را بر ظرفیت حرارتی واقعی گرماتاب تقسیم کنید تا تعداد گرماتاب های مورد نیاز به دست بیاید.

ظرفیت حرارتی واقعی هیتر ÷ کل اتلاف حرارتی گلخانه = تعداد هیترهای لازم برای گلخانه

سخن نهایی

در این مطلب متوجه شدید که سیستم گرمایش تابشی گلخانه به چه صورت عمل می کند و چه نمونه هایی دارد. همچنین با مطالعه این مطلب، شما متوجه شده اید که برای هر گلخانه چه تعداد گرماتاب نیاز است و اصلاً چگونه باید متوجه شویم که باید چه تعداد گرماتاب درون گلخانه قرار دهیم تا گرمای مورد نیاز گیاهان را تامین کند. شما می توانید با خرید گرماتاب با قیمت بسیار مناسب از طریق فروشگاه نیکان پارسه، دمای گلخانه خود را تا حد خیلی زیادی تنظیم کنید و شرایط ایده آلی را برای رشد گیاهان به وجود بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.