وبلاگ

طریقه تنظیم مشعل گرماتاب به صورت اصولی

تنظیم-مشعل-گرماتاب

بهترین روش برای تنظیم مشعل گرماتاب به چه صورت است و چگونه باید در آب و هوای مختلف، هیتر تابشی را تنظیم کرد؟ خیلی مهم است که شما بتوانید در هوای سرد، به درستی گرماتاب را تنظیم کنید تا سرما نخورید. در این مقاله، ما اطلاعاتی در مورد نحوه تنظیم و تعمیر مشعل گازی در اختیار شما قرار خواهیم داد و می گوییم که چطور باید انواع گرماتاب ها را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. پس اگر شما هم می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید، حتما تا پایان این مقاله از نیکان پارسه همراه ما باشید.

هم اکنون که در فصل پاییز به سر می بریم، هوا رو به سردی می رود و تغییر فصل، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که می تواند ما را دچار سرماخوردگی کند. اگر شما از همین حالا بتوانید با تنظیم دمای منزل خود، از این مشکل جلوگیری کنید، شرایط بدنی شما برای مدیریت و درمان سرماخوردگی در ادامه زمستان هم بهتر و قدرتمندتر خواهد بود. در این مقاله، متوجه خواهید شد که چطور باید گرماتاب را تنظیم کنید. حتما تا پایان این مطلب را مطالعه فرمایید و از اطلاعات آن در فصل پاییز و زمستان استفاده نمایید. همچنین برای انتخاب و سفارش انواع گرماتاب یا هیتر تابشی می توانید به صفحه خرید گرماتاب مراجعه کنید.

چرا تنظیم مشعل گرماتاب اهمیت دارد؟

همان طور که تاکنون متوجه شدید، تنظیم مشعل گرماتاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما مهم ترین دلیل اهمیت بالای این مسئله چیست؟ برای پاسخ، باید بگوییم که در حال حاضر علاوه بر منازل مسکونی، در کافی شاپ ها و رستوران ها، تامین گرمایش گلخانه ، مرغداری ها و انواع مکان های تجاری و عمومی این چنینی از گرماتاب ها استفاده می شود. گرماتاب ها موجب می شوند که دمای هوای محیط تا حد خیلی زیادی تعادل داشته باشد و به همین دلیل هم این مسئله در هوای سرد اهمیت بالایی دارد.

دلیل دیگری که موجب اهمیت بالای تنظیم مشعل این دستگاه ها شده، این است که با انجام این کار می توانید تا حد خیلی زیادی در مصرف و هزینه های خود در انرژی نیز صرفه جویی کنید. زیرا اگر به درستی گرماتاب را تنظیم کنید، انرژی گاز و برق خیلی کمتری مصرف خواهد شد و علاوه بر این که به محیط زیست کمک زیادی می کنید، باید هزینه خیلی کمتری برای این انرژی ها بپردازید. پس اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه برای گرم کردن محیط موردنظر خود هستید، استفاده از گرماتاب و تنظیم درست آن، گزینه مناسبی است.

از سوی دیگر، دلیل دیگر تنظیم فشار گاز مشعل در این دستگاه هم این است ک می تواند تاثیر زیادی در احتراق بهینه داشته باشد. هیترهای گرمایشی برای گرم کردن محیط اطراف، سوخت گاز را به شیرهای برقی می رسانند و آن را وارد محفظه آتش می کنند. قبل از محفظه آتش، مقداری از مواد اضافی موجود در سوخت گاز جذب شده و این مواد ناخالص وارد محفظه آتش نمی شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، تنظیم مشعل گرماتاب به شما این امکان را می دهد که اکسیژن بیشتری را به گاز موجود در هیتر برسانید و در نتیجه، شعله بزرگ تری تولید کنید، در عین این که مقدار گاز مصرف شده تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا می کند.

موارد مهم در تنظیم مشعل گرماتاب

به یاد داشته باشید که تنظیم مشعل گرماتاب باید به صورت اصولی انجام شود و به هیچ عنوان نمی توانید بدون داشتن اطلاعات کافی، مشعل گرماتاب را به درستی تنظیم کنید. در این بخش، برخی از مهم ترین مواردی که باید موقع تنظیم مشعل گازی این دستگاه رعایت کنید را به صورت مختصر نام می بریم. اول از همه، این نکته را مد نظر قرار دهید که باید مشخص کنید که می خواهید شعله گرماتاب چه اندازه ای داشته باشد.

توجه به پیچ برنجی در دستگاه گرماتاب اهمیت بالایی دارد. به این صورت که اگر این پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، شعله گرماتاب افزایش پیدا می کند و اگر آن را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید، این شعله کم می شود. پس برای تنظیم مشعل گرماتاب باید حتما از این پیچ برنجی به همین شکل گفته شده استفاده کنید.

از دیگر مواردی که باید حتما در تنظیم مشعل گرماتاب مد نظر قرار دهید، این است که به شعله هیتر توجه داشته باشید. به این صورت که اگر گرماتاب شما شعله آبی داشته باشد، یعنی فرایند احتراق به درستی انجام شده است و نیازی نیست که اصلا نگران این مسئله باشید. این در حالی است که اگر شعله گرماتاب شما رنگی به جز آبی داشته باشد، یعنی مشکلی دارد و باید از شخص متخصصی برای تعمیر مشعل گرماتاب کمک بگیرید. در ادامه، درباره این شعله های گرماتاب صحبت خواهیم کرد.

مشعل هیتر تابشی چطور کار می کند؟

اگر شما نحوه عملکرد مشعل هیتر تابشی را بلد باشید، نحوه استفاده از آن و تنظیم دمای گرماتاب هم تا حد خیلی زیادی برای شما ساده خواهد شد. همان طور که پیش از این نیز به اختصار گفتیم، در این دستگاه نوعی شیر برقی طراحی شده که گاز شهری را دریافت می کند. این شیر برقی می تواند میزان گاز وارده را تا حد خیلی زیادی کنترل نماید.

در قدم بعدی، ترکیبی از هوا و گاز به وجود می آید که برای شروع سوختن و ایجاد شعله، فقط به یک جرقه نیاز دارند. وظیفه به وجود آوردن این جرقه، بر عهده الکترود موجود در محفظه است. بعد از جرقه زدن، فرایند سوختن آغاز می شود و ترکیب گاز و هوا به آهستگی در لوله ها جریان پیدا می کنند و هوا گرم می شود.

بعد از دریافت انرژی توسط لوله ها و گرم شدن آنها به اندازه کافی، به شکل انرژی تابشی آن را به محیط اطراف خود ساطع می کنند. مسئله مهمی که باید درباره مشعل هیتر تابشی بدانید، این است که گرماتاب برای گرم و ساطع کردن انرژی گرمایی، باید در محیط نسبتا بزرگی قرار بگیرد.

برای این که فرایند سوختن به درستی انجام شود، باید مقدار مشخصی گاز یا همان ماده سوختنی و مقدار نسبتا زیادی هوا و اکسیژن وجود داشته باشد. پس می توان گفت که وجود یک فضای بزرگ برای استفاده از هیتر تابشی اهمیت بسیار زیادی دارد. البته برای ایجاد این هوا و اکسیژن، می توان از تهویه هم استفاده کرد.

روش نصب سیستم هیتر تابشی

علاوه بر تنظیم مشعل گرماتاب و هیتر تابشی، خیلی مهم است که شما روش نصب گرماتاب را بلد باشید. البته تا حد امکان پیشنهاد ما این است که نصب و راه اندازی هیترهای تابشی را به افراد متخصص واگذار کنید و اگر خودتان اطلاعاتی ندارید، این کار را انجام ندهید. زیرا افراد متخصص موقع نصب گرماتاب و هیترهای تابشی، از موارد امنیتی کاملی استفاده می کنند و به همین دلیل هم می توانید مطمئن باشید که هیچ مشکلی برای گرماتاب و یا محیط شما پیش نخواهد آمد.

برای نصب سیستم هیتر تابشی، باید منبع سوخت را در محیط امنی قرار دهید و مطمئن شوید که هیچ گونه جرقه ای در نزدیکی آن رخ نخواهد داد. زیرا حتی کوچک ترین جرقه در نزدیکی منبع سوخت هم می تواند باعث  بروز آتش سوزی های بزرگی شود.

علاوه بر این موارد، شما باید حتما موقعی که هوا خیلی سرد است، لوله های گرماتاب را به طور کامل بپوشانید. همچنین موقع نصب این دستگاه بخصوص گرماتاب لوله ای اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از لوله ها هیچ نشتی ندارند. پوشاندن لوله ها در هوای سرد و چک کردن آنها به منظور اطمینان از عدم نشتی، باید بر اساس استانداردها و مصوبات شرکت ملی گاز صورت بگیرد.

در کنار این نکات، موقع نصب سیستم هیتر تابشی باید حتما به طور کامل دفترچه آن را مطالعه کنید تا تمام نکات مربوط به نصب آن را یاد بگیرید. در صورت نیاز، بهتر است درباره ابهامات موجود در دفترچه هم از افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه سوال بپرسید.

با مطالعه دفترچه راهنما تا حد زیادی متوجه خواهید شد که باید هر چند وقت یک بار، مجددا سیستم هیتر تابشی را بررسی کرده و سرویس نمایید. در نهایت، مطمئن شوید که میزان گاز ورودی به این دستگاه به اندازه کافی است و بیش از اندازه کم یا زیاد نیست.

نکات مهم تنظیم مشعل هیتر تابشی

در بخش های قبل، اطلاعات نسبتا زیادی درباره تنظیم مشعل گرماتاب در اختیار شما قرار دادیم. توجه داشته باشید که اندازه شعله گرماتاب شما نباید از اندازه ای که تکنسین متخصص برای دستگاه تعیین کرده، بیشتر شود.

اگر روی هیتر تابشی خود را نگاه کنید، متوجه یک پیچ روی آن خواهید شد که همان طور که پیش از این گفتیم، از جنس برنج است. البته ممکن است در برخی از گرماتاب های موجود در بازار هم این پیچ را توسط پلاستیک مقاوم پوشانده باشند تا در برابر حرارت آسیب نبیند. برای افزایش یا کاهش مشعل هیتر تابشی، باید به ترتیب آن را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، رنگ شعله اهمیت بسیار زیادی در تنظیم فشار گاز مشعل گرماتاب دارد و با توجه به رنگ آن می توان تا حد خیلی زیادی متوجه شرایط هیتر تابشی شد. گفتیم که بهترین رنگ برای شعله هیتر تابشی، رنگ آبی است و اگر رنگ این شعله قرمز یا نارنجی بود، یعنی سوختن به صورت ناقص انجام می شود. به این معنی که موقع سوختن، مقداری گاز سمی هم به وجود می آید که برای بدن مضر هستند.

اگر شعله گرماتاب به رنگ آبی بود، یعنی سوختن به سرعت کامل انجام می شود و در این حالت، بیشترین گرمای ممکن به وجود می آید. به همین دلیل هم بهتر است موقع تنظیم مشعل گرماتاب مطمئن شوید که شعله آبی رنگی دارد و به بهترین شکل ممکن کار می کند.

موارد احتیاط در تنظیم مشعل هیتر تابشی

اگرچه شاید تنظیم فشار گاز مشعل گرماتاب خیلی ساده به نظر برسد، اما اگر همین کار ساده را هم به درستی انجام ندهید، شاید مشکلات زیادی پیش بیاید. برای مثال، اگر تنظیم شعله به درستی انجام نگیرد، این احتمال وجود دارد که گاز موجود در محفظه به طور کامل محبوس شود و در نتیجه، گرماتاب منفجر شده و آتش سوزی رخ بدهد.

در ساده ترین شرایط هم اگر این کار را به درستی انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که قطعات گرماتاب آسیب ببینند و مجبور به پرداخت خسارت و هزینه های زیادی شوید. زیرا در این شرایط مجبور خواهید بود که آن را تعمیر و یا حتی تعویض کنید و هزینه زیادی برای تعمیر مشعل گازی هیتر بپردازید.

برای جلوگیری از بروز حادثه، سعی کنید که حتما موقع تنظیم مشعل گرماتاب و هیتر تابشی، به طور کامل آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه مانعی سر راه پیچ ورود گاز نباشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که پیچ ورود گاز قفل نشده باشد.

یکی دیگر از کارهایی که شما می توانید برای احتیاط از تنظیم درست مشعل گرماتاب انجام دهید، این است که به صورت کارآمد و اصولی مشعل درست گرماتاب را به وجود بیاورید. اگر این نکته را مد نظر قرار دهید و به بهترین شکل ممکن مشعل گرماتاب را تنظیم کنید، دستگاه شما عمر بیشتری خواهد داشت و با کاهش اصطکاک، تا مدت زمان خیلی طولانی برای شما کار خواهد کرد.

نکته دیگر این است که با دقت به لوله ورودی گاز دقت کنید و مطمئن شوید که شعله حداقل تا نیم متری این لوله وجود دارد. برای افزایش امنیت دستگاه و جلوگیری از بروز حادثه موقع تنظیم مشعل آن، می توانید در آن یک شیر قطع کن هم بگذارید. افراد متخصص و تکنسین های حرفه ای این شیر قطع کن را در فاصله 100 سانتی متری از مشعل قرار می دهند که تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز حادثه دارد.

همچنین می توانید یک شیر قطع کن دیگر هم در فاصله بین 60 تا 70 سانتی متری سطح زمین بگذارید. نکاتی که در این قسمت گفتیم، فقط برای این هستند که خود شما کار تنظیم مشعل گرماتاب را انجام دهید. افراد متخصصی که کار را به صورت حرفه ای برای شما انجام می دهند، تمام این موارد را به صورت خودکار رعایت می کنند و می توانید مطمئن باشید که هیچ مشکلی برای گرماتاب و محیط شما پیش نخواهد آمد.

سخن پایانی

در این مقاله از نیکان پارسه، اطلاعات کاملی درباره تنظیم مشعل گرماتاب در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که متوجه شدید، توجه به نکات مختلف موقع تنظیم فشار گاز مشعل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل هم باید حتما موقع تنظیم مشعل این دستگاه، به تمام این نکات توجه کنید و مطمئن شوید که هیچگونه خطری گرماتاب شما را تهدید نمی کند.

برای اطمینان از این که هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد، بهتر است حتما از تکنسین متخصص در این حوزه کمک بگیرید. زیرا افراد متخصص سابقه و تجربه چند ساله ای دارند و به شما کمک می کنند تا در سریع ترین زمان ممکن، همه کارهای مربوط به گرماتاب خود را انجام دهید. این افراد حتی می توانند کار تعمیر مشعل گرماتاب را هم برای شما انجام دهند. کارشناسان متخصص ما در نیکان پارسه، به شما کمک می کنند تا فرایند نصب و تنظیم مشعل هیتر تابشی و گرماتاب را برای شما انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.