وبلاگ

مه پاش صنعتی چیست و چه مزایایی دارد؟

مه پاش صنعتی چیست

با استفاده از مه پاش صنعتی می توان دمای محیط را تا حد قابل توجهی کاهش داد و رطوبت مورد نظر را برای محیط تنظیم کرد. استفاده از دستگاه می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش کارایی و عملکرد مکان های صنعتی مختلف داشته باشد. با این حال، ممکن است هنوز خیلی از افراد مه پاش صنعتی را نشناسند. از این رو، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله توضیح دهیم که مه پاش صنعتی چیست و چگونه کار می کند؟ پس اگر شما هم می خواهید اطلاعات بیشتری درباره دستگاه مه پاش صنعتی به دست بیاورید، تا پایان همراه ما باشید.

علاوه بر این که دستگاه مه پاش صنعتی برای کاهش دمای محیط کاربرد بسیار زیادی دارد، از این دستگاه برای از بین بردن گرد و غبار و تنظیم رطوبت محیط نیز استفاده می شود. قطعات مختلفی در این سیستم فعالیت می کنند که هر یک از آنها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. تمام این قطعات در کنار یکدیگر، باعث می شوند که دستگاه مه پاش صنعتی به بهترین شکل ممکن کار کند. در ادامه، تمام اطلاعاتی که باید درباره مه پاش نیمه صنعتی یا صنعتی داشته باشید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مشخصات فنی مه پاش صنعتی بسته به نوع مه پاش، می تواند کاملاً متفاوت باشد. از این رو، می توان گفت که مشخصات فنی همه دستگاه های مه پاش با یکدیگر مشابه هستند. از این دستگاه در مکان های مختلفی استفاده می شود و یکی از مهمترین مکان های پرکاربرد مه پاش صنعتی، محدوده های جغرافیایی است که آب و هوا نسبتاً خشک و رطوبت پایین است.

مشخصات فنی این سیستم به گونه ای است که برای مکان های صنعتی مختلف مانند مرغداری ها، گلخانه های بزرگ، دامداری ها و یا حتی فضای باز کاملاً مناسب باشند. از این رو، این سیستم در مکان هایی مانند پارک ها، باغ ها و تالارها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مه پاش صنعتی

همان طور که در قسمت قبل نیز به اختصار گفتیم، مه پاش صنعتی نمونه های مختلفی دارد که هر یک از آنها دارای مشخصات متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. به همین دلیل شما باید قبل از خرید مه پاش صنعتی حتماً هر یک از این نمونه ها را بشناسید.

برای اطمینان از خرید مه پاش مناسب، می توانید با افراد متخصص در فروشگاه نیکان پارسه نیز مشورت کنید. در ادامه انواع مه پاش صنعتی را به شما معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که هر یک از آنها برای چه مکانی مناسب هستند.

سیستم مه پاش نازلی

یکی از رایج ترین نمونه های مه پاش صنعتی که کاربرد بسیار زیادی هم دارد، مه پاش نازلی است. از این دستگاه بیشتر در مکان های روباز مانند تالار، آلاچیق، رستوران و کافی شاپ استفاده می شود. در این سیستم از یک فشرده ساز قدرتمند استفاده شده است که می تواند از طریق نازل های خیلی ریزی که دارد، بدون خیس شدن محیط، رطوبت مکان مورد نظر را تنظیم کند.

به این صورت که آب با فشار خیلی زیادی از طریق فشرده ساز وارد شلنگ مه پاش می شود و سپس به نازل می رسد. نکته جالب توجه درباره فشرده ساز این سیستم این است که می توان آن را تنظیم کرد. به این صورت که تعداد نوسان های فشرده ساز بین ۵ تا ۲۰۰ بار قابل تنظیم است.

ویژگی مه پاش نازلی

برخی از مهمترین ویژگی های سیستم مه پاش نازلی که باعث افزایش طرفداران آن شده، قابلیت نصب بسیار راحت آن و عدم نشتی آن هستند. به علاوه، شما می توانید این مه پاش را به حسگرهای تشخیص رطوبت و دما تنظیم کنید. به این صورت که هر زمان دما و رطوبت محیط مورد نظر شما به اندازه خاصی رسید، سیستم به صورت موقت متوقف می شود. همچنین مه تولید شده در سیستم مه پاش نازلی کیفیت بسیار بالایی دارد و اصلاً باعث خیس شدن محیط نخواهد شد.

کاربرد مه پاش نازلی

در قسمت های قبل برخی از مهم ترین کاربردهای مه پاش نازلی را برای شما عزیزان توضیح دادیم و گفتیم که بیشتر از این محصول در فضای باز و تحت عنوان مه پاش رستورانی استفاده می شود. علاوه بر این، سیستم ذکر شده کاربردهای بسیار بیشتری نیز دارد که در ادامه، به صورت مختصر آنها را نام می بریم. بعضی از مهم ترین مکان هایی که از سیستم مه پاش نازلی استفاده می شوند، عبارتند از:

  • کاهش دمای محیط و افزایش بهره وری دستگاه ها در کارخانه ها با مراکز صنعتی
  • افزایش اکسیژن در مرغداری ها
  • افزایش بهره وری دام و گاوها در شیردهی و استفاده به عنوان مه پاش دامداری
  • خنک کردن فضا در تالارها، باغ ها و شهربازی ها
  • سرد کردن فضای تاسیسات صنعتی و نیروگاهی
  • به وجود آوردن مه در استخرهای عمومی و مکان های مختلف

سیستم مه پاش پروانه ای

اگر می خواهید بدانید که نمونه های دیگر مه پاش صنعتی چیست و چه مزایایی دارد، باید سیستم مه پاش پروانه ای را به شما معرفی کنیم. این مه پاش می تواند با بالاترین دور حرکت کرده و آب موجود در منبع آب را به ریزترین حالت ممکن در بیاورد. از این رو، مه پاش پروانه ای در مکان هایی مانند گلخانه ها، دامداری ها و سوله های بزرگ پرورش قارچ به عنوان مه پاش قارچ نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

 علاوه بر این موارد، از مه پاش پروانه ای برای تهیه کود حیوانی هم به وفور استفاده می شود. نحوه عملکرد سیستم مه پاش پروانه ای مانند نمونه های دیگر است و آب از طریق شلنگ های مخصوص به نازل های بسیار ریز این سیستم می رسد و سپس با فشار قوی به بیرون پرتاب می شود. در این دستگاه از یک شناور استفاده شده است که اگر در منبع آب کمبودی به وجود بیاید، این شناور شیر ورودی را به صورت خودکار به طرف منبع باز می کند.

 همان طور که می دانید، گیاهان برای ادامه حیات خود به کربن دی اکسید نیاز دارند. سیستم مه پاش پروانه ای با عملکرد فوق العاده ای که دارد، می تواند این کربن دی اکسید را برای گیاهان به وجود بیاورد. اگر قصد خرید مه پاش صنعتی را دارید، مه پاش پروانه ای می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با کمی هزینه بیشتر، می توانید این دستگاه را به همراه حسگر رطوبت و دما خریداری کنید. در این صورت، می تواند به بهترین شکل ممکن دما و رطوبت محیط مورد نظر شما را تنظیم نماید.

 ویژگی های مه پاش پروانه ای

در قسمت قبل با برخی از ویژگی های این سیستم آشنا شدید. هم اکنون سایر ویژگی های سیستم مه پاش پروانه ای را نیز نام می بریم. این ویژگی ها نشان دهنده عملکرد و کارایی فوق العاده زیاد سیستم مه پاش پروانه ای هستند.

  • داشتن تنظیم کننده سطح آب
  • قدرت بالای موتور دستگاه
  • بهینه مصرف انرژی پمپ دستگاه
  • جنس گالوانیزه پوشش داخلی مه پاش
  • قدرت هوادهی بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار متر مکعب بر ساعت
  • سوپاپ فشار شکن برای جلوگیری از پاشیدن آب به مقدار زیاد
  • امکان استفاده از حسگر دماسنج و رطوبت سنج
  • وزن بین ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم
  • جلوگیری از یخ زدگی درون مخزن با استفاده از المنت

سیستم مه پاش اولتراسونیک

در نهایت، آخرین نمونه از مه پاش صنعتی که می توانید از آن در مکان های بسیار متنوعی استفاده کنید، مه پاش اولتراسونیک است. این مه پاش دارای اشعه ماوراء صوت است و از این طریق، می تواند به خنک کردن محیط کمک بسیار زیادی کند.

نحوه عملکرد مه پاش اولتراسونیک به این صورت است که بعد از برخورد اشعه ماورای صوت به آب، آن را به شکل قطرات بسیار ریز و پودر شده در می آورد و به محیط پرتاب می کند. مه پاش اولتراسونیک نسبت به نمونه های قبلی مزایای خیلی بیشتری دارد و می تواند بدون ایجاد هیچ گونه خیسی، مکان مورد نظر شما را به طور کامل مرطوب کرده و دمای آن را کاهش دهد.

از این رو، بدون نگرانی برای آسیب به محصولات، می توان از این سیستم مه پاش در مکان های صنعتی و کارخانه ها استفاده کرد. به علاوه، ممکن است در کارگاه های ساخت لوازم چوبی که محصولات حساسیت خیلی زیادی در برابر رطوبت دارند، استفاده از مه پاش اولتراسونیک گزینه ای بسیار مناسبی باشد.

البته لازم به ذکر است که این سیستم حساسیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل باید حتماً از آب مناسب در آن استفاده کنید. به این صورت که اگر آب استفاده شده در سیستم مه پاش اولتراسونیک املاح داشته باشد، احتمال آسیب رسیدن به آن بسیار زیاد است.

نحوه عملکرد مه پاش صنعتی

بعد از این که مطمئن شدید انواع مه پاش صنعتی چیست و شامل چه مواردی می شوند، نوبت به آن می رسد که نحوه عملکرد این سیستم ها را نیز بشناسید. عملکرد این سیستم از یک مخزن آب آغاز می شود که باید در آن آب کافی قرار گرفته باشد. در قدم بعدی، این آب از صافی عبور کرده و به پمپ می رسد. سپس آبی که به طور کامل فیلتر شده است و هیچ گونه مواد محلولی در آن وجود ندارد، به پمپ فشار قوی می رسد.

 لازم به ذکر است که در پمپ مه پاش فشار قوی از یک تابلو برقی استفاده شده است که در آن می توانید اطلاعات کامل سیستم مه پاش را مشاهده کنید. تابلو برق مه پاش همچنین امکان برنامه ریزی و کنترل بهتر سیستم مه پاش را به شما می دهد. به این صورت که شما می توانید تابلو برقی را تنظیم کنید و مه پاش در زمان های تعیین شده توسط شما، به صورت خودکار خاموش یا روشن شود.

بعد از این که آب وارد پمپ فشار قوی شد، از طریق شلنگ وارد خطوط مه پاش می شود. غالباً این شلنگ از جنس مواد مختلفی مانند استیل، پلی آمید یا پلی اتیلن است. در انتهای خطوط مه پاش، پایه های نازل وجود دارند و در آخر هم می توانید نازل مه پاش را مشاهده کنید که از طریق آن، آب خارج می شود.

 نازل های مه پاش روزنه های بسیار ریزی دارند که از طریق آنها، آب به صورت پودری خارج می شود. این نازل ها دارای سایزهای مختلف بین ۲۰ تا ۵۰ میکرون هستند. هرچه اندازه نازل کوچک تر باشد، قطره آب تولید شده نیز اندازه ریزتری خواهد داشت. از این رو، نازل هایی با اندازه بین ۲۰ و ۳۰ میکرون، گزینه مناسب تری برای مکان های صنعتی و حساس هستند.

این در حالی است که گاهی مواقع مهم ترین دلیل برای استفاده از سیستم مه پاش، این است که در محیط حس شادابی و طراوت به وجود بیاورند. در این شرایط، چندان مهم نیست که اندازه نازل های سیستم مه پاش چقدر باشد و حتی اگر اندازه بزرگ تری هم داشته باشد، مشکلی پیش نمی آید.

اجزای مه پاش صنعتی

 در ابتدای این مقاله نیز گفتیم که در مه پاش صنعتی از قطعات مختلفی استفاده می شود که هر یک از آنها وظایف خاصی را بر عهده دارند. این اجزا اهمیت بسیار زیادی در نحوه عملکرد مه پاش نیمه صنعتی و صنعتی دارند. به همین دلیل هم باید اهمیت خیلی زیادی به کیفیت قطعات سیستم مه پاش مورد نظر خود بدهید.

در صورتی که قطعات مورد نیاز شما کیفیت پایینی داشته باشند، تمام سیستم مه پاش با کیفیت پایینی مشغول به فعالیت می شود. در نتیجه این امر، باید هزینه زیادی برای تعمیر مه پاش بپردازید و یا حتی آن را تعویض کنید. در ادامه، ما برخی از مهم ترین اجزای سیستم مه پاش را به شما معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که هر یک از آنها چه کاری را انجام می دهند. پس اگر می خواهید بدانید که اجزای مختلف مه پاش صنعتی چیست و چه کاری را انجام می دهند، تا پایان همراه ما باشید.

 مخزن آب مه پاش

گفتیم که اول از همه، آب درون سیستم مه پاش به داخل مخزن می رود و سپس از مخزن به قسمت های دیگر سیستم می رسد. مخزن استفاده شده در سیستم مه پاش بسته به نوع آن، می تواند ظرفیت متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، از مخزن های ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ لیتری از جنس پلی اتیلن در سیستم های مه پاش استفاده می شود که غالباً به شکل دو لایه یا سه لایه هستند.

پمپ فشار قوی

پمپ فشار قوی باعث می شود که آب از مخزن وارد خطوط مه پاش و شلنگ های آن شود. از این رو، پمپ اهمیت بسیار زیادی در نحوه عملکرد سیستم مه پاش صنعتی دارد. به طوری که میزان قدرت سیستم مه پاش با استفاده از پمپ آن سنجیده می شود. در صورتی که می خواهید از پمپ مه پاش در مکان های صنعتی استفاده کنید، بهتر است مطمئن شوید که فشار آن بین ۷۰ تا ۱۷۰ بار است. در این صورت، می تواند به راحتی آب موجود در مخزن را به داخل شلنگ های پلی امید سیستم مه پاش هدایت کند.

فیلتر

در برخی مکان ها کیفیت آب بسیار پایین است و در آن املاح بسیار زیادی وجود دارد. در این شرایط، باید حتماً در سیستم مه پاش از فیلتر استفاده شود تا تمام ناخالصی ها و مواد بی کیفیت آب گرفته شود. علاوه بر این موارد، فیلتر باعث می شود که ماندگاری و عمر سیستم مه پاش شما تا حد خیلی زیادی افزایش پیدا کند.

شیر هیدرولیکی

این قطعه در سیستم مه پاش برای تنظیم فشار آب وارد شده و خارج شده اهمیت زیادی دارد. برای این که دما و رطوبت محیط مورد نظر شما به اندازه دلخواه برسد، به شیر هیدرولیکی نیاز دارید. این شیر باعث می شود که راندمان محیط مورد نظر شما تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

 شلنگ فشار قوی

بعد از این که آب از فیلتر عبور کرد، وارد شلنگ های فشار قوی می شود که غالباً از جنس پلی آمید هستند. این شلنگ در سیستم مه پاش باعث می شود که آب به مکان های مختلف منتقل شود. بهتر است در مکان های صنعتی از شلنگ های فشار قوی با تحمل فشار بیشتر از ۱۵۰ بار استفاده کنید.

 پایه نازل

از دیگر قطعات موجود در سیستم مه پاش صنعتی، می توان به پایه نازل اشاره کرد. این پایه غالباً از جنس استیل و یا برنج است و اگر بخواهید در مکان هایی که تعداد نازل ها بیشتر است از آن استفاده کنید، باید به سراغ پایه های دو طرفه بروید. شما می توانید پایه نازل را در زاویه های مختلف ۹۰، ۱۲۰ و ۱۸۰ درجه تنظیم کنید.

 نازل مه پاش

پیش از این اطلاعاتی درباره نازل مه پاش در اختیار شما قرار دادیم و گفتیم که به خاطر داشتن روزنه، می تواند آب را با فشار قوی به بیرون پرتاب کند. بیشتر مواقع در نازل مه پاش از جنس برنج یا فولاد روکش دار استفاده می شود. نازل ها بسته به سیستم های مه پاش مورد نظر، به صورت یک طرفه یا دو طرف موجود هستند.

لوله ها و اتصالات مه پاش

در نهایت، آخرین قطعات استفاده شده در سیستم مه پاش، لوله ها و اتصالات آن هستند. این لوله ها شامل مواردی مانند اتصالات سه راهی و زانو می شوند که در نمونه های پرسی یا فیتینگی وجود دارند. همچنین در این سیستم از کورکن ته خط نیز استفاده می شود که غالباً در نازل نصب می شود.

مزایای مه پاش صنعتی

استفاده از مه پاش صنعتی در مکان های مختلف مزایای بسیار زیادی دارد. در این قسمت، به صورت مختصر برخی از مهم ترین مزایای استفاده از این مه پاش را نام می بریم. با توجه به این موارد، می توانید مطمئن باشید که مه پاش صنعتی می تواند کاربردهای بسیار زیادی برای شما داشته باشد.

  • از بین بردن بوی نامطبوع محیط
  • نابود کردن حشرات موذی
  • خنک کردن محیط به صورت وسیع
  • انعطاف پذیری بسیار بالا و قابل استفاده در مکان های مختلف
  • راندمان بالا
  • تمیز کردن هوای محیط
  • دوام و ماندگاری بالا
  • افزایش رطوبت و حس شادابی در محیط
  • کمک به باردهی میوه ها و شادابی گیاهان
  • صرفه جویی در میزان مصرف آب

نکاتی که هنگام استفاده از مه پاش صنعتی باید به آن توجه شود

در قسمت های قبلی متوجه شدید که مزایای استفاده از مه پاش صنعتی چیست و چرا باید از این سیستم استفاده شود. اکنون باید بدانید که موقع استفاده از فن مه پاش صنعتی باید به فاکتورهای متعددی توجه داشته باشید. در این قسمت برخی از این نکات را نام می بریم.

  • بیشتر بودن تعداد نازل ها، نشان دهنده قدرت بالای سیستم مه پاش است.
  • موقع خرید سیستم مه پاش به جنس نازل های آن توجه زیادی داشته باشید. نازل مورد نظر شما نباید امکان شکستن و آسیب دیدن را داشته باشد و به همین دلیل به سراغ نازل های استیل یا برنجی بروید.
  • بهتر است نازل مورد نظر شما روکش ضد زنگ داشته باشد تا به مرور زمان به خاطر رطوبت محیط، زنگ نزند.
  • استفاده از سیستم فیلتراسیون قوی در سیستم مه پاش اهمیت زیادی در افزایش عمر آن دارد.
  • شلنگ سیستم مه پاش باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد.
  • بهتر است در این سیستم از حسگر با کیفیت استفاده شود.
  • اگر قصد خرید مه پاش پیستونی را دارید، نباید در آن از پمپ استفاده کنید.

خرید مه پاش صنعتی

در این مطلب متوجه شدید که مه پاش صنعتی چیست و چه کاربردی دارد. همان طور که متوجه شدید، دستگاه مه پاش صنعتی ویژگی های بسیار خوبی دارد و باعث می شود که محیط شما به بالاترین راندمان و بهره وری برسد.

با وجود همه این مزایا، قیمت مه پاش صنعتی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. به همین دلیل اگر شما هم قصد خرید مه پاش صنعتی را دارید، تنها کافی است که سری به فروشگاه نیکان پارسه بزنید تا مشاوران ما به طور کامل شما را راهنمایی کنند و بر اساس محیط مورد نظرتان، بهترین مه پاش صنعتی را به شما پیشنهاد دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید

4/5
فهرست مطالب
منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
فروشگاه
دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان ما در نیکان پارسه به شما کمک می کنند تا بر اساس نوع کارایی و متراژ محل بهترین انتخاب را داشته باشید.